• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Finurlan

    Vilken härlig tråd! Jag hakar på. Skulle absolut behöva lite nya vanor vad gäller städningen här hemma. Speciellt tvätten...

  • Hallandstös

    Diskbänken här aldrig varit fläckfri i så många dagar i rad. Så skönt.

    Det bästa är att när man faktiskt tar tag i all direkt och inte sparar den där tråkiga kastrullen eller ställer vattenkaraffen bredvid kranen så ser ju köket städat ut hela tiden! Jag som alltid har stört mig på att det alltid är stökigt trots att man inte gör annat än ta hand om disk hela dagarna. Tänk att lösningen var så enkel.

  • Johanna S

    Min morgon började bra, alla sängar bäddade innan vi kom iväg till dagis/skola, köksbordet städat efter frukost och det är endast några glas och knivar i sinken ( ska fixas innan jag åker till skolan).

    Jag känner också att genom att ha det rent på diskbänken och köksbordet så sprider sig renheten och ordningen i huset. Det känns så skönt!

    Jag fick med mig sambon på det här igår, han tyckte att det var en jättebra idé :) Nu kör vi vidare!
    Ikväll ska vi ha gäster och det känns skönt att inte behöva panikstäda innan de kommer.

  • fiwjfisw

    Börjar dagen med att fuska rejält. Har inte plockat undan gårdagens disk och är inte klädd... Jag är bara så tröööött. Jag kunde inte sova inatt så jag låg och stirrade i taket när maken börjar dra i mina kuddar, han snodde varenda en och la bredvid sig, när jag frågade vad han höll på med så tyckte han att jag snarkade vilket jag inte gjorde eftersom jag var vaken men då var det ju svårt att sova pga att han var rolig.

    Å där sprang sonen, magsjuka i familjen så härligt... Tvätta sängkläder och städa toaletten blir dagens schema, ingen idé att klä på sig.

  • Alvi

    Skit-FL, jag kan inte citera idag! Men Pallas: Vaddå hänger tvätten färdigvikt?? Inte HELT vikt väl?? Att vika T-shirtar en gång kan jag ta, det gjorde jag när jag bodde hemma, vi hade inte plats för "utbredda" T-shirtar, men du viker väl inte ÄNNU mer? Möglar det inte då? Och om det tar längre tid att torka - hur hinner du då med "One load a day"?? *hötter med pekfingret* JohannaS: Åhh, det här med gäster, det är SÅ skönt att slippa panikstäda! ......... Idag ska jag ta min köks-hotspot! Vill ni se bilder på hur det såg ut för ett tag sedan, sedan städade jag det och nu ser det likadant ut igen??


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Runguska

    Nu har jag städat bort en del julsaker bland annat granen och ljusstakarna. Så stort och luftigt vardagsrummet känns utan en stor gran!

    Vidare har jag och barnen bakat lite rågbröd - och det bästa, köket är trots detta rent och fint!

  • Chianti

    Jag säger som flera andra här, det där välstädade området verkar sprida sig i hemmet, underbart!

    Mina uppgifter för idag är att shina sinken, bädda, fixa en 2minuters hot spot, och skriva en lapp med de nya vanorna och sätta upp på badrumsskåpet.
     Allt det är redan klart, så jag antar att jag kommer göra några fler ryck på några hot spots. Otroligt vad det känns enkelt att städa och plocka undan helt plötsligt. Nu börjar jag istället undra varför jag alltid haft det så stökigt. :)


    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Tres26
    Pallas skrev 2012-01-04 00:08:20 följande:
    Vad gör barnen? Funderar på att involvera dem också med något lätt. Jag vill ju inte att de ska ha samma handikapp som sin mor när de kommer i min ålder.
    Dom gör samma saker som jag. 
    Sängen bäddas varje morgon,  sinken ska lysa. Dom lägger in tvätt i maskin, hängandet sköter jag plus vikning. Dom lägger in sina egna kläder i garderoberna. Köksbordet håller dom koll på nu också. 
    Funkar jättebra.  
  • Pallas
    Alvi skrev 2012-01-04 10:39:54 följande:
    Skit-FL, jag kan inte citera idag! Men Pallas: Vaddå hänger tvätten färdigvikt?? Inte HELT vikt väl?? Att vika T-shirtar en gång kan jag ta, det gjorde jag när jag bodde hemma, vi hade inte plats för "utbredda" T-shirtar, men du viker väl inte ÄNNU mer? Möglar det inte då? Och om det tar längre tid att torka - hur hinner du då med "One load a day"?? *hötter med pekfingret* JohannaS: Åhh, det här med gäster, det är SÅ skönt att slippa panikstäda! ......... Idag ska jag ta min köks-hotspot! Vill ni se bilder på hur det såg ut för ett tag sedan, sedan städade jag det och nu ser det likadant ut igen??
    Klart vi vill se bilder!

    Ang tvätten så viker jag tex t-shirts en gång på längden, sedan hänger jag den över en metalltråd på ställningen. Sen när jag ska ta bort den från ställningen så lyfter jag ju bara upp den och då är den färdigvikt. Strumpor hänger jag i par direkt också. Vi behöver inte tvätta så ofta att vi måste köra "one load a day", så det är ingen fara så. Och nej, det möglar inte.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!