• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Runguska
    Pallas skrev 2012-01-04 12:39:21 följande:
    Klart vi vill se bilder!

    Ang tvätten så viker jag tex t-shirts en gång på längden, sedan hänger jag den över en metalltråd på ställningen. Sen när jag ska ta bort den från ställningen så lyfter jag ju bara upp den och då är den färdigvikt. Strumpor hänger jag i par direkt också. Vi behöver inte tvätta så ofta att vi måste köra "one load a day", så det är ingen fara så. Och nej, det möglar inte.
    Vika t-shirtar måste jag också börja göra inser jag! Bra tips där. På tal om tvätt har jag en maskin väntande på att bli hängd nu. Bäst att ta tag i den direkt.
  • IceCloud

    usch, nu känner jag mig inte alls peppad att fortsätta med detta. Pratade med sambon om han inte ville haka på det här o försöka sätta lite vardagliga rutiner.
    Men det var tvärblank nej!
    Han ville inte bli tvingad att städa om han inte hade lust sa han (han städar aldrig om man inte tjatar så lusten finns nog inte alls) därför tänkte jag ju att det kunde vara bra att börja smått.
    Men nej, det gick inte alls...
    Känns ju så där att vara helt ensam med detta samtidigt som den andra bara stökar till istället...


    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Chianti
    IceCloud skrev 2012-01-04 13:25:16 följande:
    usch, nu känner jag mig inte alls peppad att fortsätta med detta. Pratade med sambon om han inte ville haka på det här o försöka sätta lite vardagliga rutiner.
    Men det var tvärblank nej!
    Han ville inte bli tvingad att städa om han inte hade lust sa han (han städar aldrig om man inte tjatar så lusten finns nog inte alls) därför tänkte jag ju att det kunde vara bra att börja smått.
    Men nej, det gick inte alls...
    Känns ju så där att vara helt ensam med detta samtidigt som den andra bara stökar till istället...
    Nej fy vad tråkigt. Men jag förstår dig helt, man kan inte vara motor åt två personer, speciellt inte om den andra inte alls vill bidra till slutresultatet.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Tres26
    060810 skrev 2012-01-04 13:13:56 följande:
    Tres: hur gamla är dina barn? Mutar du dem med nåt? ;)
    5, 8 och 10, dom är inte mutade med nåt ;) 

    Svartros:  Tråkigt att höra. Nu är ju jag välsignad nog att inte ha nån sambo ;) så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna råda med nåt... 
    Det är ju det som är själva vitsen med babysteps att de ska gå per automatik. För att 'känna' för att städa händer sällan/aldrig. Man gör det då man måste och då man är förbannad.... 

     
  • Pallas

    Jahapp, nu har tvättmaskinsreparatören varit här. Möss har gnagt av all isolering på kablarna inne i maskinen, inte konstigt att det blev kortis. Kanske man skulle tvätta lite sängkläder?

  • Alvi

    Inne en snabbis för att dela med mig av bilder....... Bild 1 - min största hotspot - en bänk i köket. Vad finns INTE på den bänken liksom....

    Bild 2 - städat! Det underliga vitsvartgula i mitten på bilden är ett spöke som hänger från en dörrknopp.

    För tillfället ser det ut som på bild 1 igen.... Och man blir ju inte gladare av husvagnsinredningen, det ska göras om SNART....! Inget stort och fancy, men luckorna ska bli vita och kaklet ska bli grått! Yeah!



     



    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • IceCloud
    Chianti skrev 2012-01-04 14:35:00 följande:
    Nej fy vad tråkigt. Men jag förstår dig helt, man kan inte vara motor åt två personer, speciellt inte om den andra inte alls vill bidra till slutresultatet.
    Nä, men jag tänkte efter lite o jag ska iaf försöka göra detta själv...
    Tres26 skrev 2012-01-04 14:45:37 följande:
    5, 8 och 10, dom är inte mutade med nåt ;) 

    Svartros:  Tråkigt att höra. Nu är ju jag välsignad nog att inte ha nån sambo ;) så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna råda med nåt... 
    Det är ju det som är själva vitsen med babysteps att de ska gå per automatik. För att 'känna' för att städa händer sällan/aldrig. Man gör det då man måste och då man är förbannad.... 

     
    Jag försökte förklara det konceptet att man ska göra allt automatiskt till slut men då sa han att han skulle känna sig lurad att städa även om han inte vill. Men det handlar ju om att man ska göra det av bara farten till slut utan att man tänker på det. Fast det gick inte att få in...
    Men det kanske går att lura honom till att städa ibland, haha. Kan ju be honom göra saker jag egentligen skulle tagit tag i O till slut kanske det blir en vana för honom också. Man får inte vara dum!
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud
    Alvi skrev 2012-01-04 14:53:19 följande:
    Inne en snabbis för att dela med mig av bilder....... Bild 1 - min största hotspot - en bänk i köket. Vad finns INTE på den bänken liksom....

    Bild 2 - städat! Det underliga vitsvartgula i mitten på bilden är ett spöke som hänger från en dörrknopp.

    För tillfället ser det ut som på bild 1 igen.... Och man blir ju inte gladare av husvagnsinredningen, det ska göras om SNART....! Inget stort och fancy, men luckorna ska bli vita och kaklet ska bli grått! Yeah!

     


     


     


     


    Härligt! På´t igen bara!!
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Meline

    Jag skulle gärna hänga på, behöver få lite bättre städrutiner...men jag tycker att sidan var lite oanvändarvänlig, och en del av tipsen lite fåniga...Skulle vilja ha en kalenderöversikt   med ett schema där det bara står vad man ska göra i städväg, inte saker som att "klä på dig och sminka dig , sätt post-it-lappar över hela huset och ta bort alla negativa tankar".

    Men tips som 2 min uppstädning av hotspot och 15 min för att rensa plotter verkar ju bra. Vilka punkter gör ni en vanlig dag?

  • 060810
    Meline skrev 2012-01-04 16:36:50 följande:
    Jag skulle gärna hänga på, behöver få lite bättre städrutiner...men jag tycker att sidan var lite oanvändarvänlig, och en del av tipsen lite fåniga...Skulle vilja ha en kalenderöversikt   med ett schema där det bara står vad man ska göra i städväg, inte saker som att "klä på dig och sminka dig , sätt post-it-lappar över hela huset och ta bort alla negativa tankar".

    Men tips som 2 min uppstädning av hotspot och 15 min för att rensa plotter verkar ju bra. Vilka punkter gör ni en vanlig dag?
    Kollan länken i TS där hon lagt in som ett blogginlägg. :) Den är superbra och jag kommer köra efter den! ;)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!