• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Runguska

    Imorgon ska jag förresten rensa kökets diverselåda samt barnsäkra knivlådan (tror barnsäkringen ligger i diverselådan... Allt ligger i diverselådan!). Ja, förutom det andra då, kläder, sink, sopor, hotspots. Ja en maskin tvätt måste jag köra. Hade tvättat båda mina par vettiga byxor. Första paret lerade jag ner på väg till jobbet för att jag snubblade på is/lera. Andra paret hade jag på mig då jag matade lillkillen med gröt... Behöver inte säga mer om det paret antar jag.

  • Tres26

    Sovit hos mamma, så passade på att shina hennes sink. Sen då jag ändå var i farten så tog jag hela köket. Hon vart glad. :)
    Snart ska jag åka hem och njuta av mitt rena kök, hänga lite tvätt och mäta upp till hyllorna som ska in till hallen. :)

  • IceCloud

    Sängarna är bäddade, rullgardinen uppdragen (sovrummet brukar vara i konstant mörker, men inte den här veckan inte!), en maskin är igång, den rena tvätten är vikt och inlagd i garderoberna, gått runt på hela nedervåningen och plockat med saker som ligger där dom inte ska ligga och köket är iordning!! Wiee!!!!!!!!!
    Tog sovmorgon till 10 så i dag har jag energi!
    Nu ska hunden o jag gå ut o gå.


    ☆ Vincent ☆ 110817
  • 5 barnsmamman

    än tråd som passar mig har som jag tycker ett kaos hela tiden medans vissa säger att du har 5 barn hemma ju.Ja ja vist men nån måtta måste det vara.Köket är alltid rent medans hallen är kaos. Idag så är tvättdag och städning så ren bäddasängar klara disken klar ja det värsta är kvar ikväll är vika och lägag in tvätt.

  • Tallkotte12

    Här hemma är diskhon och köksbänkarna fortfarande rena!

    Har insett att om det bara står 1-2 saker på köksbänken istället för 10 så ser jag verkligen det som står där och har mycket lättare att plocka undan det.

    Idag passar vi dessutom på att putsa silverbestick (vattenbad med alumiumfolie och salt alltså). Maken fick ett gäng nysilverbestick för många år sen som legat i en kökslåda sen dess och har enorma beläggningar... Men nu så ska de bli rena och invirade i plastfolie!

  • Chianti
    Tallkotte12 skrev 2012-01-08 13:16:36 följande:
    Idag passar vi dessutom på att putsa silverbestick (vattenbad med alumiumfolie och salt alltså). Maken fick ett gäng nysilverbestick för många år sen som legat i en kökslåda sen dess och har enorma beläggningar... Men nu så ska de bli rena och invirade i plastfolie!
    Jag använder mina silverbestick varje dag istället för att ha dem välputsade och gömda i en låda. Lite vardagslyx tycker jag. :)

    Nån mer än jag som inser att det finns hot spots i lådor och garderober också? jag har en låda där all möjligt skräp samlas, en sån där jag ibland vräker ner saker för att jag inte riktigt orkar bestämma var saken egentligen ska ligga.

    Samma med garderoben i hallen som kanske har för många uppdrag? Skor, ytterkläder, dammsugare, verktygslåda, städprylar, svabb, sköljmedel, alla sorters putsmedel, alla resväskor, alla halsdukar och sjalar, och lite till ska rymmas där. Ibland kastar jag in saker där och stänger snabbt dörren innan saken hinner falla ut. Tomte

    Jag måste reda ut dessa röror men det kommer krävas mer än 2 minuter, och jag ser inte fram emot det.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Tallkotte12
    Chianti skrev 2012-01-08 16:33:09 följande:
    Jag använder mina silverbestick varje dag istället för att ha dem välputsade och gömda i en låda. Lite vardagslyx tycker jag. :)

    Nån mer än jag som inser att det finns hot spots i lådor och garderober också? jag har en låda där all möjligt skräp samlas, en sån där jag ibland vräker ner saker för att jag inte riktigt orkar bestämma var saken egentligen ska ligga.

    Samma med garderoben i hallen som kanske har för många uppdrag? Skor, ytterkläder, dammsugare, verktygslåda, städprylar, svabb, sköljmedel, alla sorters putsmedel, alla resväskor, alla halsdukar och sjalar, och lite till ska rymmas där. Ibland kastar jag in saker där och stänger snabbt dörren innan saken hinner falla ut. Tomte

    Jag måste reda ut dessa röror men det kommer krävas mer än 2 minuter, och jag ser inte fram emot det.
    Ja, så skulle man ju kunna göra... Tyvärr har inte silverknivarna nån egg, så dom går bara att använda till mjuk och lättdelad mat :P

    Jag tog faktiskt precis hand om en garderob-hotspot... Vår förvaring av mössor, vantar, halsdukar, paraplyer, solglasögon, reflexer, cykelmuffar med mera med mera! Men nu är det bättre! Och idag har vi dessutom köpt en hylla till hallen att lägga plånbok, nycklar och dagens post på, samt en tidningskorg till vardagsrummet till mina sticken... Det blir mer och mer ordning här!
  • Luktärten

    Hur gör ni med andra familjemedlemmars hot spots? Har ett par ställen där mannen alltid droppar sina kläder eller saker. Känner inte riktigt för att plocka upp efter honom varje dag. Har inte pratat med honom om Fly Lady för det är nog inte riktigt hans grej. Han borde dock märka att det är en viss skillnad här hemma på dräktigheten även om han inte sagt något.

  • stjärnflocka

    Connect: Jag måste nog erkänna att de flesta lådor och skåp är Hot Spots... Så det här kommer att ta sin tid för mig, men nu har jag förhoppningsvis ett fungerande verktyg i alla fall

  • Stoltamamman

    Inne på dag 8 och vi är så nöjda både jag och mannen som jag på något sätt har fått med på tåget. Kanske passade detta uppstyrda sätt min man perfekt... Han vaknade efter att ha somnat i soffan och kom på att han hade glömt att shina sinken och han gjorde det innan han gick och la sig kl. 04.00.... Det är ett mirakel;)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!