• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Blå Flygare
    Mossy skrev 2012-01-19 22:35:29 följande:
    Här går det trögt just nu. Har iallafall fixat sinken idag. Sjuk, febrig son som sitter som ett plåster på oss båda. Sambon hade lyckats tömma diskmaskinen iallafall så det slapp jag. Lite pepptips? Var så nöjd de första dagarna men nu är det trögt.
    Vad bra att ni lyckats med det ni gjort trots febrigt plåster. FlyLady är för friska dagar, men sen är det ju bra allt man hinner annars med. Hoppas killen mår bättre imorgon. tänk vad mycket du kommer få gjort då
  • Pallas
    Blå Flygare skrev 2012-01-19 22:32:43 följande:
    Får jag föreslå att du bestämmer en läggdags-tid och sen håller den, prioritera detta i en vecka så kommer energin för de andra rutinerna sen. Eller så gör du som jag gjorde ett tag; lägg dig samtidigt som barnen en dag i veckan. Inget ger en bättre dag än tio timmars ostörd sömn!!
    Tyvärr tror jag inte det är görbart just nu. Jag har sömnstörningar pga min bipolära sjukdom och de går inte att rå på så lätt. Men jag tar mina timmar förr eller senare, det måste jag. Dessutom skyndar jag otroligt långsamt med babystegen, kanske tre ggr så långsamt som de flesta av er andra. Har inte så bråttom men blir väldigt peppad av era hejarop och tips!
  • 060810

    Här har jag gjort dagens uppgifter. ;) diska, ta köksbordet, min hotspot och plocka lite leksaker och annat som skräpar.
    Men nu är jag duktigt trött efter att ha varit med på min kompis förlossning idag. ;) och sen natten på sjukhuset innan dess. ;)
    Känner mig duktig för jag ville skita i det ikväll men det gick inte. ;)
    Sen att minstingen har astmabekymmer nu, ja det blir väl grädden på moset för den här dagen.

  • Pallas
    Jojjanna skrev 2012-01-19 16:55:48 följande:

    ICA-Maxi har rea på Smartstoreprodukter [...]


    Woo! ICA Maxi i morgon alltså! Jag håller alltid i de där och sen snålar jag ihop fullständigt och köper dem aldrig.

    Ska försöka med ett tips då: jag har ledsnat på vår hallbyrå där det inte går att hålla ordning på vantar och mössor. Istället har jag skaffat ett tyg med fickor på, med plats för ett vantpar i varje ficka osv. Inga fler omaka vantar! 
  • Ms H
    Pallas skrev 2012-01-19 21:12:02 följande:
    Är helt slut efter tre nätter med för litet sömn och hårda dagar på jobbet. Ändå har jag hängt upp jackan i garaget, lagat mat, barnen har gjort sina uppgifter, diskmaskinen är urplockad, bänkarna rensade, hoarna skiner, tvätten från igår vikt och lagd i respektive garderob, jag har mockat och fixat käk till hästen samt ridit en stund. Detta utan att det tagit emot särskilt mycket. Det är en förvandling som heter duga för att vara mig!

    Nu har jag fredagstorsdag och ska ta mig ett glas vin, tror jag. Sen däckar jag nog i soffan, haha. 

    Impad! Speciellt över jackan

    Själv har jag idag lyckats med konststycket att lura hit lillebror för lite hjälp med tvätt, golvstäd, disk och julprydnadsnedplockning. Det kostade en biocheck (som gick ut idag, så han har även sett en film ikväll) och en pizza, men det är det sååå värt! Jag har helt klart fått ett nytt perspektiv på livet i och med den här sjukskrivningen.
  • Ms H
    Blå Flygare skrev 2012-01-19 22:32:43 följande:
    Får jag föreslå att du bestämmer en läggdags-tid och sen håller den, prioritera detta i en vecka så kommer energin för de andra rutinerna sen. Eller så gör du som jag gjorde ett tag; lägg dig samtidigt som barnen en dag i veckan. Inget ger en bättre dag än tio timmars ostörd sömn!!

    Idag har dottern kommit och bett mig hjälpa henne få ordning på en låda hon tyckte var rörig Och senare stolt visat upp sitt smyckesskrin som det var så fint ordnat. Min man menar att jag har dåligt inflytande på barnen nu Tungan ute 

    DIn man borde hålla tyst Tungan ute

    Tio timmar sömn i sträck. Woaw! Önskar man kunde få det nångång... Här blir det aldrig mer än tre Rynkar på näsan  
  • Blå Flygare
    060810 skrev 2012-01-19 22:53:28 följande:
    Här har jag gjort dagens uppgifter. ;) diska, ta köksbordet, min hotspot och plocka lite leksaker och annat som skräpar.
    Men nu är jag duktigt trött efter att ha varit med på min kompis förlossning idag. ;) och sen natten på sjukhuset innan dess. ;)
    Känner mig duktig för jag ville skita i det ikväll men det gick inte. ;)
    Sen att minstingen har astmabekymmer nu, ja det blir väl grädden på moset för den här dagen.
    Skål

    Börjat kolla upp second-hand häromkring för att se var jag kan bli av med allt jag rensar ut. Har inte lyckats komma på var jag ska lämna än eftersom jag inte har bil imorgon, får nog vänta till helgen eller nästa vecka. Känner mig iaf halvt produktiv för att jag skrivit upp uppgifter om öppettider och adresser, telefonnummer osv till second-hand/insamlingar i närområdet (som tyvärr är större än jag önskat) Klappar mig även på axeln för att jag rensat färdigt ena barnrummet idag. Så jag kan slippa tänka på att jag har lite disk kvar och har hela kvällsrutinen kvar, suck. 
  • Millans hustru

    försöker hitta bakåt i tråden, vad står om "att göra i badrummet"? Har någon ork att upprepa för jag vill också ha ett fräscht badrum men det känns som omöjligt. fel färg på golvet, varannan dag borde det dammsugas...

  • sys
    WSalma skrev 2012-01-19 15:58:44 följande:
    Tror du inte att det funkar eller tror du inte på att man använder det?

    Jag tycker det är få kläder som man kan köra i 60 grader. Har till och med lyckats krympa vanliga babykläder på det viset (krympte bland annat en body från 62 till 50 ungefär!). ÄVen "banden" på vanliga handdukar drar ihop sig (körde en 90-tvätt för ett tag sedan då det hänt en lite olycka på skötbordet och handduken blev helt sned.)

    Men jag ska nog börja köra trasorna på 90 grader då...
    Jag tror inte att det fungerar att köra kläder på 40 grader och få dem rena och fria från bakterier. Och absolut inte när man har barn.

    Har alltid tvättat mina kläder i 60/90 grader, och det har aldrig krympt. Däremot så är torktumlare en stor bov, och anledningen till att jag inte har någon. Köper inte kläder som inte går att tvätta i 60grader. Och absolut inte barnkläder! Oftast står det 30/40grader på lappen för att företagen vill försäkra sig. Men sen är det som så också att om det står 60grader på lappen, så ska det helst tvättas i det (alltså inte en lägre temperatur), risken för att plagget fäller är mindre, om det nu är ett färgat plagg :/

    Vad var det för handduk?
    we begin our lives when we die
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!