• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • WSalma

    Efter babystepsen är man väl ingen baby längre utan stor och kan själv typ. Flört

    Men det beror väl på hur/om du jobbar osv. Det finns ju en flight plan för varje dag även efter babystepsen så det är ju inte så att man lämnas helt vind för våg.

    Jag ska städa mitt badrum grundligt nu under helgen och sedan köra igång med swish'n'swipe nästa vecka (kanske först på tisdag för måndag är jag på kontoret och det är alltid lite stressigt på morgonen. Dumt att börja med veckans svåraste dag kanske.)

    Däremot tycker jag inte att det stämmer med det många skriver att man måste lägga så otroligt lite tid på hemmet. Jag tycker att det blir rätt många timmar om dagen. En "fullvuxen" FlyLady ska idag t ex:

    - swish&swipe (2 minuter?)
    - tömma diskmaskinen - och sannolikt fylla den också (15 minuter)
    - hotspotta (2 minuter)
    - decluttra (15 minuter)
    - shina sinken (5 minuter)
    - organisera sig i största allmänhet; control journal, lägga fram kläder osv osv (15 minuter)
    -> alltså nästan en timme bara på rutiner

    Därtill kommer:
    - tvätta en maskin och ta hand om tvätten
    -> kan lätt ta en timme för mig då jag a) inte har torktumlare utan måste hänga allt och b) har en strykmani och stryker i princip allt

    Och utöver det ska man sköta sina zoner (30 minuter kanske) och dagens uppdrag (15 minuter?) (idag för övrigt att rensa ur handväska och bil!).

    Och då har man inte ens lagat mat till familjen...

    Sedan kommer ju alltid både det ena och det andra därtill (jag har t ex en 7,5-månaders vilket innebär att jag skurar köksgolvet ca fyra gånger omdagen (efter varje måltid). Så sannolikt måste man lätt lägga 3-4 timmar om dagen på en välskött och representativt hem...

  • gbg1977

    vilken rolig tråd, sitter och ler när jag läser. Tillhör själv skaran som tycker det är roligt att städa och hålla ordning men det hör inte hit riktigt.

    Angående brev, räkningar och papper som blir liggande. Vi har en plåtgrej med fack upphängd på väggen i köket. Jag har ett fack och maken ett, barnens grejer hamnar i min (maken reser mycket så jag har mer koll). Om det är viktiga papper som ska skickas gör jag iordning dem med en gång och sätter en post-it lapp på dörren så jag inte glömmer brevet.

  • Blå Flygare

    Ett tips, använd inte wetex disktrasa för att torka taket. Om ni inte vill ha ros/gröna/blå avfärgningar där Samma kan hända på väggar om man tar i lite för mycket. 


    WSalma skrev 2012-01-20 10:57:41 följande:
    Efter babystepsen är man väl ingen baby längre utan stor och kan själv typ. Flört

    Men det beror väl på hur/om du jobbar osv. Det finns ju en flight plan för varje dag även efter babystepsen så det är ju inte så att man lämnas helt vind för våg.

    Jag ska städa mitt badrum grundligt nu under helgen och sedan köra igång med swish'n'swipe nästa vecka (kanske först på tisdag för måndag är jag på kontoret och det är alltid lite stressigt på morgonen. Dumt att börja med veckans svåraste dag kanske.)

    Däremot tycker jag inte att det stämmer med det många skriver att man måste lägga så otroligt lite tid på hemmet. Jag tycker att det blir rätt många timmar om dagen. En "fullvuxen" FlyLady ska idag t ex:

    - swish&swipe (2 minuter?)
    - tömma diskmaskinen - och sannolikt fylla den också (15 minuter)
    - hotspotta (2 minuter)
    - decluttra (15 minuter)
    - shina sinken (5 minuter)
    - organisera sig i största allmänhet; control journal, lägga fram kläder osv osv (15 minuter)
    -> alltså nästan en timme bara på rutiner

    Därtill kommer:
    - tvätta en maskin och ta hand om tvätten
    -> kan lätt ta en timme för mig då jag a) inte har torktumlare utan måste hänga allt och b) har en strykmani och stryker i princip allt

    Och utöver det ska man sköta sina zoner (30 minuter kanske) och dagens uppdrag (15 minuter?) (idag för övrigt att rensa ur handväska och bil!).

    Och då har man inte ens lagat mat till familjen...

    Sedan kommer ju alltid både det ena och det andra därtill (jag har t ex en 7,5-månaders vilket innebär att jag skurar köksgolvet ca fyra gånger omdagen (efter varje måltid). Så sannolikt måste man lätt lägga 3-4 timmar om dagen på en välskött och representativt hem...
     Ska man fortsätta decluttra 15 min per dag varje dag även sen man gått igenom hela huset? Jag trodde det räckte med 5 min room rescue efter det. Och decluttra vid behov  typ.  Jag går upp 15 min tidigare nu än innan och hinner då både tömma diskmaskin och sminka mig och fixa håret på den tiden. Att organisera mig i största allmänhet gör att påkläding, mat osv tar mindre tid på morgonen och under dagen. 

    Hushållet tar tid, men för mig har jag mer tid och tålamod över till barnen nu med ett städat hem än tidigare när jag hela tiden hade känslan av att ligga efter.

    Igår bakade jag med barnen, och kunde låta dem hjälpa till mycket mer än jag brukar för istället för att otåligt stå bredvid och se på hur de spiller sysselsatte jag mig med att plocka undan emellan, torka av diskbänken, torka upp efter dem... Flöt på på ett hela annat sätt än annars. För att jag bytt inställning.
  • WSalma
    Blå Flygare skrev 2012-01-20 11:18:32 följande:
    Ett tips, använd inte wetex disktrasa för att torka taket. Om ni inte vill ha ros/gröna/blå avfärgningar där Samma kan hända på väggar om man tar i lite för mycket. 
    Bra tips! Förvånad

    Om man alltid ska decluttra vet jag inte - jag tog dagens flight plan som exempel.

    Jag störde mig tidigare så otroligt på att jag la enorma mängder tid på hushållet med det såg trots det alltid ut som tredje världskriget tyckte jag. Så jag hoppas att FlyLadys tips jag hjälpa mig att få bättre resultat - obviously har jag inte knäckt städkoden tidigare även om jag plockade, torkade osv mest hela tiden. Jag tror att det bara är att gilla läget att dt tar tid, men om man åtminstone får synbara resultat så känns det väl överkomligt.
  • Pallas
    WSalma skrev 2012-01-20 10:57:41 följande:
    Så sannolikt måste man lätt lägga 3-4 timmar om dagen på en välskött och representativt hem...
    Jag känner lite panik inför det där, men för mig är den stora skillnaden med de här första två-tre babystegen har för mig varit min inställning till själva hanterandet av skiten. Att göra saker som att diska efter maten och torka av spisen, det måste man ju göra förr eller senare (om man inte enbart käkar hämtmat i plastbytta). Att då göra det till en rutin varje kväll, istället för att försöka börja laga mat när gårdagens middagsdisk fortfarande väller över på köksbord och bänkar, har varit ett riktigt lyft för mig. Samma sak med barnens nya rutiner att göra läxor, lägga fram kläder och packa sina skolväskor medan middagen lagas.

    Visst, jag lägger mer tid på röj och städ nu, men jag känner mig mindre stressad och jag tycker inte att jag fått mindre tid till annat jag vill göra. Snarare mer. Det är som att den mentala stressen åt upp tid. Sen tänker jag villigt erkänna att jag förmodligen aldrig kommer löpa hela Fly Lady-linan ut, det har jag inget som helst behov av. Aldrig att jag skulle lägga 3-4 h/dag på städning! Jag har häst, heltidsjobb, tre barn, ett barnbarn, en stor gård och flera fritidsintressen och tiden räcker helt enkelt inte till det. Mitt mål med Fly Lady är att slippa stå där och behöva röja och städa i 16 timmar för att vi ska få besök...
  • HannaE
    Pallas skrev 2012-01-20 12:21:06 följande:
    Jag känner lite panik inför det där, men för mig är den stora skillnaden med de här första två-tre babystegen har för mig varit min inställning till själva hanterandet av skiten. Att göra saker som att diska efter maten och torka av spisen, det måste man ju göra förr eller senare (om man inte enbart käkar hämtmat i plastbytta). Att då göra det till en rutin varje kväll, istället för att försöka börja laga mat när gårdagens middagsdisk fortfarande väller över på köksbord och bänkar, har varit ett riktigt lyft för mig. Samma sak med barnens nya rutiner att göra läxor, lägga fram kläder och packa sina skolväskor medan middagen lagas.

    Visst, jag lägger mer tid på röj och städ nu, men jag känner mig mindre stressad och jag tycker inte att jag fått mindre tid till annat jag vill göra. Snarare mer. Det är som att den mentala stressen åt upp tid. Sen tänker jag villigt erkänna att jag förmodligen aldrig kommer löpa hela Fly Lady-linan ut, det har jag inget som helst behov av. Aldrig att jag skulle lägga 3-4 h/dag på städning! Jag har häst, heltidsjobb, tre barn, ett barnbarn, en stor gård och flera fritidsintressen och tiden räcker helt enkelt inte till det. Mitt mål med Fly Lady är att slippa stå där och behöva röja och städa i 16 timmar för att vi ska få besök...

    Ungefär en halvtimma var städ/disk/tvätt om dagen tycker jag känns rimligt, är man två vuxna blir det ju en timme sammanlagt. Sedan en halvtimma på matlagning och en halvtimma lägga barn. Då är man uppe i en timma plikter per vuxenskalle och dag. Utöver det ett extra "ryck" på en timma eller två under helgen med tex storstäd badrum/torka skåpluckor/dammsuga soffa och sådant. Jag tycker det svåra är dendär halvtimmen som behövs varje dag, därför gillar jag dethär konceptet med att man "småstädar" enligt en rutin, så behöver man iaf inte tänka ut vad det är man skall göra. Och badrummet känns fräschare.
    Himla smart detta med hotspots, är man bara medveten om dem så kan man ju tom låta bli att lägga dit saker, men det får nog bli ett senare projekt...
    Man lever så länge man lär.
  • sys
    WSalma skrev 2012-01-20 10:57:41 följande:
    Efter babystepsen är man väl ingen baby längre utan stor och kan själv typ. Flört

    Men det beror väl på hur/om du jobbar osv. Det finns ju en flight plan för varje dag även efter babystepsen så det är ju inte så att man lämnas helt vind för våg.

    Jag ska städa mitt badrum grundligt nu under helgen och sedan köra igång med swish'n'swipe nästa vecka (kanske först på tisdag för måndag är jag på kontoret och det är alltid lite stressigt på morgonen. Dumt att börja med veckans svåraste dag kanske.)

    Däremot tycker jag inte att det stämmer med det många skriver att man måste lägga så otroligt lite tid på hemmet. Jag tycker att det blir rätt många timmar om dagen. En "fullvuxen" FlyLady ska idag t ex:

    - swish&swipe (2 minuter?)
    - tömma diskmaskinen - och sannolikt fylla den också (15 minuter)
    - hotspotta (2 minuter)
    - decluttra (15 minuter)
    - shina sinken (5 minuter)
    - organisera sig i största allmänhet; control journal, lägga fram kläder osv osv (15 minuter)
    -> alltså nästan en timme bara på rutiner

    Därtill kommer:
    - tvätta en maskin och ta hand om tvätten
    -> kan lätt ta en timme för mig då jag a) inte har torktumlare utan måste hänga allt och b) har en strykmani och stryker i princip allt

    Och utöver det ska man sköta sina zoner (30 minuter kanske) och dagens uppdrag (15 minuter?) (idag för övrigt att rensa ur handväska och bil!).

    Och då har man inte ens lagat mat till familjen...

    Sedan kommer ju alltid både det ena och det andra därtill (jag har t ex en 7,5-månaders vilket innebär att jag skurar köksgolvet ca fyra gånger omdagen (efter varje måltid). Så sannolikt måste man lätt lägga 3-4 timmar om dagen på en välskött och representativt hem...
    Oh, en till som stryker! (känns som att det är ett utdöende släkte!!) Jag stryker nästan allt, hänger också all tvätten. Brukar samla i en vecka ungefär, och sen på fredag/lördag så ställer jag mig framför mina program som kommer då (ingen TV-tittare i vanliga fall) och stryker. Så känner jag inte att jag "dödar" tid genom att titta på dem! Man kan få mycket vettigt gjort genom att titta på TV! Så just nu ligger det två stooora högar och väntar på mig i soffan :) Men det går fort bara man kommer igång, och sen tar det ju inte lika stor plats i skåpen :D
    we begin our lives when we die
  • Blå Flygare
    WSalma skrev 2012-01-20 10:57:41 följande:
    Efter babystepsen är man väl ingen baby längre utan stor och kan själv typ. Flört

    Men det beror väl på hur/om du jobbar osv. Det finns ju en flight plan för varje dag även efter babystepsen så det är ju inte så att man lämnas helt vind för våg.
    Jag vet inte om jag kommer känna mig så stor, rätt stort steg från babystepen till dagens flygplan (öh, hur blev det att översätta??). Och kollar jag den så får jag inte riktigt in veckans detaljerade städning, utan den verkar vara rutinerna plus en mission. Och mission ska man inte börja med för än man fått in städandet ordentligt. Men jag får väl bygga lite på min egna städ-lista och smyga in den. Sen kommer jag inte köra "dagens fokus" alla dagar, för det är ju utöver dags-städningen det med. Men en dag att planera behövs för att få vardagen att gå ihop. Nu kör jag flera dagar för det är så trist, inte så effektivt! 
  • Jojjanna

    Jag blev också lite fundersam på hur man ska hinna med alla olika delmoment + missions och månadsuppdrag etc etc etc... men det får lösa sig med tiden. Jag tror att om man gör det lilla nu i början så smittar det av sig så att man gör en hel del utan att det får särskilda "etiketter" som roomrescue, declutter etc. Jag har inte heller fått in rutinen att ställa någon klocka på vare sig 2, 10 eller 15 minuter som de olika momenten ska ta. Har ni???

    Nästa vecka ska jag ta tag i decluttrandet på allvar... Jag har en bokhylla, en byrå och en liten förvaringsmöbel som ska byta plats med varandra och de behöver rensas ordentligt först. En del böcker ska slängas, andra ska läggas ut på Tradera och andra ska sparas...

    Ni som redan har börjat declutra, har ni använt er av Flyladys system med "ge bort", "spara" och "släng" i olika boxar, kassar odyl?

    Flylady har ju dessa men jag är inte jätteimponerad av dem efter att ha sett deras
    "> youtubeklipp
    om hur man viker ihop dem
        

      


  • Tallkotte12
    Jojjanna skrev 2012-01-20 16:56:55 följande:

    Jag blev också lite fundersam på hur man ska hinna med alla olika delmoment + missions och månadsuppdrag etc etc etc... men det får lösa sig med tiden. Jag tror att om man gör det lilla nu i början så smittar det av sig så att man gör en hel del utan att det får särskilda "etiketter" som roomrescue, declutter etc. Jag har inte heller fått in rutinen att ställa någon klocka på vare sig 2, 10 eller 15 minuter som de olika momenten ska ta. Har ni???

    Nästa vecka ska jag ta tag i decluttrandet på allvar... Jag har en bokhylla, en byrå och en liten förvaringsmöbel som ska byta plats med varandra och de behöver rensas ordentligt först. En del böcker ska slängas, andra ska läggas ut på Tradera och andra ska sparas...

    Ni som redan har börjat declutra, har ni använt er av Flyladys system med "ge bort", "spara" och "släng" i olika boxar, kassar odyl?

    Flylady har ju dessa men jag är inte jätteimponerad av dem efter att ha sett deras
    "> youtubeklipp
    om hur man viker ihop dem
        

      


    Det kanske går att ta tre pappkassar och skriva/tejpa på en lapp med "ge bort" etc på varje? Pappkassar går dessutom att vika ihop ordentligt.
    När jag rensade min garderob för nån vecka sen hade jag en flyttlåda till spara (de kläderna skulle till källaren, så det kändes enklast), plastkassar till skänka (eftersom de måste knytas ihop när man lägger det i "skänka-bort-kontainrar ala Erikshjälpen etc) och pappkassar till slänga. På så sätt höll jag ordning på vad som var vad utan att behöva ha särskilda kassar...
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!