• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Chianti
    Luktärten skrev 2012-01-24 18:04:55 följande:
    Här är en till som det inte går så snabbt för. Har fått in rutinen på Shina Sinken och Hot Spotsen men sen kommer jag inte längre.
    Vi verkar vara många som är precis så, vi shinar sinken och gör hot spots, men så mycket längre kommer vi inte. Men jag känner inget jättebehov att lägga till nåt heller, att bädda, hålla köksbänken och toan skinande och att plocka lite varje dag håller undan jättemycket tycker jag!
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Pallas
    Chianti skrev 2012-01-24 22:02:11 följande:
    Vi verkar vara många som är precis så, vi shinar sinken och gör hot spots, men så mycket längre kommer vi inte. Men jag känner inget jättebehov att lägga till nåt heller, att bädda, hålla köksbänken och toan skinande och att plocka lite varje dag håller undan jättemycket tycker jag!
    Jag är en av de långsamma. Jag vill att en rutin ska sitta som berget innan jag lägger till en ny. Jag hoppas att det är rätt strategi.

    Måste bara fråga er alla - vad har ni för typ av tillvaro? Jag och maken jobbar båda heltid och jag har som sagt häst (tar mycket tid), jag har lite svårt att se mig lägga all övrig tid på städning (och ingen på FL! :-O) 
  • Finurlan

    Jag är föräldraledig (annars jobbar jag heltid) med andra barnet och maken jobbar mer än heltid.
    Har tidigare haft häst, men känner inte att jag hinner det längre så nu går jag på Friskis

  • vike

    Vi jobbar bägge heltid, jag jobbar dygn som personlig assistent och blir därför ledig några dagarvarje vecka.. två barn (6 och 4 år gamla) och två hästar (en till mig ooch en till barnen) visst är det svårt att hinna med allt vissa dagar/veckor så hemmet har länge varit bortprioriterat, men nu tack vare denna tråden börjar det ordna till sig igen skäms inte längre när det kommer oväntat besök, och slipper tokstäda inför planerade

  • IceCloud

    Sambon jobbar heltid o jag är föräldraledig o för tillfället också arbetslös, men min förra chef har undrat när jag vill komma tillbaka igen, så ja har en 80% tjänst att gå tillbaka till om jag vill sen. Men sonen är bara 5 månader så ska vara hemma ett bra tag till. Kommer nog ha tid på mig att sätta lite rutiner med städning.

  • Luktärten

    Mannen jobbar mer än heltid. Jag jobbar 80% men har en tjänst som innebär att jag har toppar ibland och då jobbar jag mer än heltid. Vi har två barn med lite olika aktiviteter. Vi nyttjar sällan barnvakt så att få pusslet att gå ihop är inte alltid lätt. Jag drar helt klart det största lasset här hemma men denna tråd och Fly har underlättat mitt liv.

  • sopeno
    Jag är föräldraledig med nr två och sambon arbetar heltid (fast ja, mer än en "normal" heltid antar jag), efter påsk blir det ombytta roller och jag kommer arbeta heltid och mannen vara föräldraledig. Så han måste ju in i rutinerna också! Men på sätt o vis drar nog jag det tyngsta lasset här hemma, iallafall vad gäller planerande av tillvaron. 
    Vi har heller nästan aldrig barnvakt, ingen av våra familjer bor i samma stad. Det är klurigt att få ihop det och sedan vi flyttade till hus och samtidigt fick barn så har det känts väldigt jobbigt, kommer aldrig ikapp. Först var det lådorna som skulle packas upp, sen huset som skulle möbleras, ingen förvaring klar, nybyggt hus så trädgård skulle anläggas..... Nu måste jag få
    rdning på livet innan vi bråkar sönder vårt förhållande pga städningen... Så jag tycker det här har hjälpt massor, hoppas jag inte tröttnar....! 
  • 060810

    Chianti: jag försöker vara positiv och glad för det lilla jag orkar och hinner.
    Min tänkta sovmorgon gick om intet då barnen vaknade 5:45 (dagis först kl 9) men jag får vara glad att minstingen sov hela natten för första gången på länge. ;)
    Ser jag inte på det så så blir jag knäpp. ;)
    När barnen är lämnade har jag städning att "se fram emot". Men det känns ju så fruktansvärt bra efteråt. ;) även om jag bara tömmer köksbordet så är det bättre än inget. ;)

  • Neelah

    Jag driver eget företag, så ofta blir det mer jobb än heltid, och min man jobbar heltid han också. Barnen är stora (tonåringar) så de klarar sig bra själva och vi har inga husdjur, så vi har det nog ganska bra tidsmässigt jämfört med många andra. 


    Följ dina drömmar var de än leder
  • Ms H

    Jag är ensamboende i hus, för närvarande sjukskriven 75% och "obrukbar" större delen av tiden när jag inte är på jobbet. I vanliga fall jobbar jag 10-timmarsdagar samt lite på helgen. Dock kommer jag känna att jag har massa tid över när jag blir frisk, för förra året höll jag på med ett ideellt uppdrag som tog i stort sett all min "lediga" tid under 1,5 års tid. (Nej, jag är inte "utbränd", utan en "vanlig" sjukdom)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!