• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Pallas

    Här börjar barnens efter-skolan-rutin att sätta sig! Fantastiskt! De fixar allt nästan självmant, med endast lite styrning och peppning. En stor grej, faktiskt.

    En tvättmaskin till är på G, men jag märker att vi inte genererar så mycket tvätt i jämförelse med många andra, så jag behöver inte tvätta varje dag. Ska kolla om gårdagens tvätt är torr så jag kan lägga in den i skåpet medan jag väntar på den som är igång nu. 

    I övrigt är det så tungt, så tungt, men nu tror jag att det är dags att börja lägga till en hotspot om dagen. Diskbänks-/köksrutinen sitter som berget, vilket också är ett helt otroligt stort framsteg för mig! Jag behöver lite tips på hur ni började med hotspotsen (har rensat två tidigare, mitt skrivbord och byrån i köket och de har hållt sig fina efter det), om ni har något system eller så?

    Funderar på att ta lite bilder på mina problemområden och lägga in, för att få specifika tips. Vad tror ni om det? Jag har flera områden i huset som ser ut som SKIT! 

  • Ms H
    Pallas skrev 2012-01-25 09:58:36 följande:
    Funderar på att ta lite bilder på mina problemområden och lägga in, för att få specifika tips. Vad tror ni om det? Jag har flera områden i huset som ser ut som SKIT! 

    Det tror jag kan vara bra, då kan vi peppa dig lite extra.
  • Pallas

    I dag har jag:

    * varit till stallet och släppt ut hästar, mockat och fixat käk
    * duschat
    * sminkat mig 
    * fixat håret
    * torkat 3 av 5 hyllor i badrumsskåpet (städade dem härom veckan)
    * städat badrummet (grundstädning med avkalkning - lämnade golvet tills vidare)
    * vikt tvätt och lagt på rätt ställe
    * samlat ihop mer tvätt
    * fixat det sista i köket och satt på diskmaskinen

    Vad mycket det ser ut när man listar det så där, men det kändes inte speciellt motigt.
     

  • Pallas

    Nu väntar jag bara på att tvättmaskinen ska bli klar så jag kan hänga den och åka och köpa skridskor till barnen.

  • 060810

    Pallas: jösses!! Duktig du är!!

    Jag har bara packat traderapaket, lagt tvätten i tvättkorgen och plockat av frukosten från köksbordet. ;) sen drog jag och äldsta dottern till den stora staden Hässleholm för lite egentid. Mysigt!!
    Egentid får vara viktigare än städning just nu. Deras lillasyster tar så mycket så när hon är så pass ok att hon kan va på dagis så vill jag passa på att vara med de två "stora".

    Men ska ta 3 hotspots när jag kommer hem vilket kan bli kl 23.30 ikväll. ;) men det tar bara 6 min så det ska jag klara!

  • IceCloud

    I dag är tvättkorgen näst intill tom! Ligger väl några enstaka plagg som absolut inte fyller en maskin. Därför ger jag mig på soffan.
    Ska ta av o tvätta klädseln i dag. Inte bra med vit soffa, framförallt inte när man har hund...
    Köket är i ordning o toan swipad, sängarna är bäddade o tvätten vikt o inlagd i garderoberna.

    Måste bara fråga, brukar ni gå o lägga in era partners vikta tvätt i deras byrå/garderob?
    Här brukar den som viker lägga in bebisens kläder o våra underkläder o strumpor, men resten viks o läggs på en lagerhylla bredvid tvättställningen sen får man lägga in kläderna själv..
    Jag har ett hyllplan o sambon ett.


    ☆ Vincent ☆ 110817
  • vike

    Hos oss lägger den som viker tvätten in till barnen och sig själv, partnerns kläder läggs antingen in i garderoben, alt på sängen tills partnern kan lägga in det själv. Hade vi en hylla var skulle vi nog aldrig lägga in i skåpen

  • Ms H
    IceCloud skrev 2012-01-25 12:56:55 följande:
    I dag är tvättkorgen näst intill tom! Ligger väl några enstaka plagg som absolut inte fyller en maskin. Därför ger jag mig på soffan.
    Ska ta av o tvätta klädseln i dag. Inte bra med vit soffa, framförallt inte när man har hund...
    Köket är i ordning o toan swipad, sängarna är bäddade o tvätten vikt o inlagd i garderoberna.

    Måste bara fråga, brukar ni gå o lägga in era partners vikta tvätt i deras byrå/garderob?
    Här brukar den som viker lägga in bebisens kläder o våra underkläder o strumpor, men resten viks o läggs på en lagerhylla bredvid tvättställningen sen får man lägga in kläderna själv..
    Jag har ett hyllplan o sambon ett.

    Härligt med tom tvättkorg! Jag tycker att det är lite svårt med några av de där uddagrejerna, som man inte riktigt vågar köra ihop med så mycket annan tvätt ifall det skulle färga, så ofta ligger det lite sånna grejer kvar i min korg. Borde ge mig på dem, det går ju faktiskt att testa om de verkligen färgar genom att köra bara den saken tillsammans med en vit trasa en gång, så vet man ju sen om man måste handtvätta dem eller inte. Har bland annat en starkt orange sarong från Indien som legat otvättad lääänge av den anledningen.

      När jag  hade sambo så fixade jag i stort sett allt med tvätten. Det hände att han körde nån tvätt, men jag hann nog med 10-15 stycken mellan hansJag strök även hans grejer, men krävde att han a till dagen före om han skulle ha nån skjorta som inte var färdig. För det mesta la jag in hans grejer på rätt plats, men ibland la jag det på hans säng istället..
  • IceCloud

    Jag har lagt in hans kläder ibland men oftast använder han sin hylla som garderob. Jag lägger in mitt så fort jag vikt klart. Men när jag tröttnat på hans kläder händer det att jag lägger allt på sängen o då läggs det in.
    Vill hellst lägga in mitt själv o det är för att jag aldrig mer skulle hitta mina kläder då han inte vet vilken plats jag vill ha allt på.
    Men underkläder o strumpor kan liksom inte hamna fel. 


    ☆ Vincent ☆ 110817
  • IceCloud

    I dag ser tv-rummet ut som hej kom o hjälp mig men det är bara för att soffan är nedmonterad o klädsel borttagen. Även att jag vet att det är tillfälligt så stör det mig haha


    ☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!