• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Minimor78

    I kväll ska jag babysteppa mig till en fint kök genom att städa i reklampauserna på de två tv-program jag vill se.
    Funkar faktiskt riktigt bra, då man kan hålla ganska högt tempo de få minuterna. Ett annat favvotrix är att para ihop strumpor undertiden...

  • Lattjo
    Pallas skrev 2012-01-26 11:57:07 följande:
    Välkommen i gänget, Lattjo! Kul att du haft nytta av våra vådor och framgångar. Tråkigt att höra att du blev lämnad. Städmässigt kanske det kan vara en fördel dock, omdu inte tar illa upp. Jag och min man har MYCKET olika åsikter om vad "städa" betyder, vilket krånglar till det lite. Han är mindre slarvig till vardags än jag och han tycker att han är klar med disken när det står smutsig disk kvar på köksbänken fast han nyss startat en havfull diskmaskin.

    Du har samma mål som jag, verkar det som. Jag antar att du läst om våra olika strategier här i tråden - en del klarar att följa Fly Ladys tempo, andra, som jag, håller fortfarande på med diskbänken efter en månad. Jag tror att det är väldigt viktigt att analysera lite kring vad det är som gör att det tar emot så att städa, och sedan anpassa sin metod efter hur ens psyke funkar. Det är anledningen till att jag går så långsamt fram; jag har samma problem som Mossy här ovan: jag drar lätt iväg och gör för mycket, sen någon dag när jag är trött  och inte orkar allt så tänker jag "äh, det sket sig för tid och evighet ändå" och så förfaller stället igen. 

    Jag känner igen det där med ungarnas rum... Vi har rensat ur en del som slängts och som barnen ska få sälja på loppis (när vi nu lyckas få något bord, barnloppisen är sjukt populär här i Uppsala). De vill inte ens vara där och leka, så stökigt är  det. Hopplöst.

    Allmänt inlägg:  Är det någon i Uppsala-trakten som är intresserad av hjälp med röjning? Jag är SJUKT effektiv och tycker det är roligt att hjälpa andra i samma situation. Jag har själv fått hjälp av min snälla medryttare flera gånger, det är guld värt! Ibland kan det tom hjälpa att någon bara sitter och pratar med mig medan jag städar.
    Jag klarar nog inte av att stressa på. Jag försöker städa undan lite här och där ibland men jag stressar inte, jag känner mig själv. Jag slutar efter ett tag om jag stressar på. Jag tröttnar och så är det kört! Nu tar jag det sakta, sakta, nu SKA det gå! Sonens kompisar anfaller mig och vill komma hit, det är hög tid att kunna ta hit dom nu!

    Jag vet inte om det var så tråkigt att bli lämnad faktiskt. För ungarna absolut men för mig var det nog rätt bra ändå. Han är expert på att manipulera och det har jag inte sett förrän nu när jag står utanför. Dessutom har jag det renare hemma än på länge ;) Han lyfte aldrig ett finger och jag vart sur och lyfte inte ett finger jag heller. Nu är det annat, nu har jag bara mig och ungarna att städa efter och dom får snällt hjälpa till numera :)

    Du och jag har nog träffats IRL tror jag förresten ;) Vi var med i samma grupp inför din mellansons födelse (och min äldsta). Vi var på nått fik nångång ett gäng. Tror det var du iaf :) Lite lagom OT sådär :)
  • HäckHäxan

    Idag har jag tvättat 3 maskiner.

    Bäddat rent i min säng

    Varit barnvakt Tyst helt slut i huvudet...

    Andra diskmaskinen är igång.
    Diskbänken är ren.

    Imorgon börjar jag med en ny sak, bädda sängen, så överkastet ligger där inne nytvättat och fint


    Icke korrekturläst.
  • Blomman123

    Jag är så imponerad av er alla!!! Vad ni hinner med och vad skönt det måste kännas!!! Jag trodde jag skrev ett inlägg i går kväll, men det verkade jag inte ha gjort . I alla fall så orkar jag inte, eller vill inte prioritera, att städa mycket på vardagskvällarna, har precis börjat jobba heltid, är nygravid, har ett barn innan, så bara att fixa undan middagen som mannen har lagat är jobbigt nog! Jag hoppas att jag får en massa gjort i helgen, för jag inbillar mig att bara jag får det grundstädat, så är det enklare att hålla reda på just den platsen. Köket känns mest angeläget, idag ligger reklam, post, gamla burklock, och massa annat bråte på alla ytor som finns , förstår inte att det kan bli såna "magneter"

  • Pallas

    Så här blev det i köket - 2 bokhyllor, en för papper och en för bunkar och torrvaror och lite annat skräp som inte har någon bra plats ännu (vi har möss och glasburkarna får inte plats i skåpen). Till vänster om hyllorna står en stapel med lådor vi använder för sopsortering. Funkar mycket bra! (Tyvärr inte snyggt...):

     
    Så här ser det ut i pojkarnas klädkammare *skäms*

     

  • HäckHäxan

    Pallas.

    Blev ju skitbra. Gällande hörnan, vad gör det om de är snygg, man kan inte få allt snyggt och iaf jag tycker de är viktigare att man faktiskt sorterar än om det ser snyggt ut just där man gör det. Måste ju gå att spraylacka backarna om man vill, klistra roliga märken lr mönster på dom, kanske bokstäver med ord på vad som skall ligga i dom osv.

    Pojkarnas klädkammare fixar du sen, inget att skämmas för. Nu är du ju på G och duktigt också! {#emotions_dlg.flower}


    Icke korrekturläst.
  • Pallas
    vike skrev 2012-01-26 21:15:58 följande:
    Och nu längtar vi bara efter ''efter-bilderna''
    Ja, vilket århundrade som helst nu...
  • SockerStinn

    Mår ffa inte bra, nöjer mig med de dagliga rutinerna minus declutter och hot-spot idag med (hmm, skrev ett inlägg igår men det verkar borta?)

    Lakan håller jag med om att tre är lagom per säng. Vid kräksjuka och dyligt kan man ta fram gäst-lakanen eller andras lakan (ofta inte alla som är kräksjuka sammtidigt)

    Barnkläder beräknar jag att jag behöver lika många plagg som det går dagar mellan att barnkläderna tvättas * antal ombyten per dag + några i reserv + 3 ombyten till dagis.
    u när jag rensat i sonens garderob inser jag att jag har aldeleds för många byxor; bara för att de låg i sån oordning att jag alltid fick gräva länge innan jag hittade några som passade köpte jag fler. Jag borde ha lagt undan de som var för stora! Men det har jag gjort nu. Sonen är yngsta och har därför en låda att växa i. Till dottern köper jag nya kläder när de behövs, aldrig en storlek för stort, det slutade jag med samtidigt som hon slutade vara bäbis, för hon växer inte helt enl. kurvan och man vet aldrig om det ska vara sommar eller vinterkläder i en viss storlek. Dessutom kan ju hennes klädsmak hinna ändras till dess! Det har den gjort förr om man säger så.

    Tack för infon om plast, det kommer hjälpa mig i valet i vilken av alla 6 plastvispar vi har vi ska behålla Oskyldig (Vi har faktiskt haft nytta av så många när vi gjorde egen välling, men nu är den tiden definitivt över.) Och nu ska glassbyttorna ut! Jag som ändå bytt ut vanliga vällingflaskorna mot sort i glas borde ju gjort detta för länge sedan. 

    Jag saknar ingång från huset till garaget. Nu stannar allt vi tar in därifrån kvar i huset, och saker som ska ut dit ligger på hallbyrån i en vecka. Verktyg vi använder ofta förvarar vi inne, frågan är bara var vi bäst förvarar dem. Ett senare problem eftersom jag verkar sova mig förbi sovrums-veckan.  

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!