• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Chianti

    Åh vad bra ni är allihopa! Och vad mycket lättare det är när man känner lite motstånd! Man vet att ni finns där och också kämpar och då vill man gärna inte ge upp.

    Sen tycker jag precis som många sagt, även om man får svackor så blir det inte lika illa som innan för man har ändå ett försprång av att man babysteppat tidigare. Det finns en grundordning som snabbt återkommer.


    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • SockerStinn

    Här håller de små rörna sakta på att bre ut sig. Det börjar med att man tar allt utom en sak. Så bygger det på med en sak eller två per dag... Är bara så trött nu, och har fullt upp bara med att få mat på borden om kvällen. Men vissa veckor är väl sånna. Har iaf rensat lite idag. Hittade lite popcorn längst bak i i TV-bänken Vem vet, jag kanske orkar med en room rescue innan kudden anfaller. Det tråkiga med att ha dålig vecka nu är att det är två zoner som drabbas, för nu ska man visst köra både entré och vardagsrum. För att hinna runt på en månad gissar jag? Så man slår ihop två zoner en gång i månaden och dessa växlar?? Hittar inget om detta på sidan, bara att det plödsligt blev så under "veckans zon"

  • Luktärten

    Heja, heja alla i tråden! Verkar som det går upp och ner för de flesta.

    Jag känner mig otroligt peppad men orken finns ej. Istället har jag läst på om zonerna och påbörjat min "Journal". Allt passar inte i mitt hem men det är en bra grund att utgå ifrån. En del saker är lite overkill också. Tex så kommer INTE matrumsmattan att bli schamponerad var 5e vecka.

    Är det någon som vet om Fly Lady har något för trädgården till sommaren?

  • Pallas

    Håller på i garaget. Har tagit före- och efterbilder men vet inte ens om jag vågar lägga ut dem... Så hemska är de! Kanske när jag väl fått i ordning allt. Jag kör bara en strukturering och organisering nu, rensning får komma sedan, när jag är klar med rensningen av huset inne. För att kunna rensa inne måste garaget vara klart att husera lite skräp- och skänkespåsar. 

  • Pallas

    Jag är inne i min sexdagarvecka på jobbet nu. Sedan är jag ledig en dag, för att efter det gå på ett monsterpass. Känns inte kul alls när jag lidit så av trötthet (trots mycket sömn i genomsnitt) i flera veckor. Men jag antar att det bara är att bita ihop och köra på. Jag tycker ändå att det rullar på med hemmafixandet, men ridningen blir klart lidande. Red barbacka en 20 minuter igår i skritt och trav, det gick helt åt helvete.

  • Pallas

    Nu har det slagit slint alldeles! Håller fortfarande på i garaget, för jag måste röja såpass att jag kan stänga in kaninen för natten. Han har skuttat omkring med mig hela kvällen, för jag var tvungen att fälla ihop hans kompostbur för att få plats. Det är så lite kvar nu, men jag måste ta en paus och dricka lite. Får passa på att lägga upp bilderna nu då...

  • Pallas

    Detta är vad man möts av när man kommer hem till oss:

    Första intrycket:
     


    Men nu börjar det likna något, även om det värsta jobbet (decluttering) är kvar. 

  • Bye baby Bunting
    Pallas skrev 2012-02-01 00:27:14 följande:
    Nu har det slagit slint alldeles! Håller fortfarande på i garaget, för jag måste röja såpass att jag kan stänga in kaninen för natten. Han har skuttat omkring med mig hela kvällen, för jag var tvungen att fälla ihop hans kompostbur för att få plats. Det är så lite kvar nu, men jag måste ta en paus och dricka lite. Får passa på att lägga upp bilderna nu då...
    Spännande att se dina före och efter bilder. På tal om bilder... Jag har alltid undrat vad fasiken det är på din presbild?
    011000100110111101101111011100000110001001101111011011110111000001100001011001000110111101101111011100000000110100001010
  • Pallas

    Bye Bye: På min presbild är det ett foto jag tagit som ett delmoment i en tävling här på sajten som hette Expedition Effell. Uppgiften var att göra ett konstverk av rotfrukt och denna fantastiska skapelse i form av en manslem, omsorgsfullt utkarvad ur en röd jams, gjorde att jag tog hem hela tävlingen!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!