• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • HäckHäxan
    Agdaa skrev 2012-02-16 21:39:28 följande:
    Kul att se dig här Analoga {#emotions_dlg.flower}

    Kan tipsa om att Clas Olsson har skapligt billiga flyttkartonger modell mindra som säkert passar för sortering :)
    Om du nu har närmare dit så kanske det vore nåt?
    Tänkte själv köpa några i taget inför flytt om ett halvår (bäst att vara ute i tid med mitt tempo Oskyldig)

    Känner igen mig. Har köpt många olika organisationssaker i omgångar och tyvärr då i olika storlekar o mönster.
    Hade varit mycket finare om man köpt alla i samma serie Drömmer

    Ha ha - å jag har 2 borrmaskiner nånstans i lägenheten men kan inte hitta nån.
    Men ingen större panik än med det eftersom jag har en del att städa först Förvånad
    tar det där med lägenhetsfix sen närjag kommit en bit. Ett projekt i taget Drömmer
    Hehe skönt att man inte är ensam som något förvirrad höna som förlägger det mesta
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • Agdaa
    HäxanSurtant skrev 2012-02-16 21:55:35 följande:
    Hehe skönt att man inte är ensam som något förvirrad höna som förlägger det mesta
    Nee, vi e 2 förvirrade hönor
  • HäckHäxan
    Agdaa skrev 2012-02-16 22:02:16 följande:
    Nee, vi e 2 förvirrade hönor
    Minst

    Jag har för övrigt tre borrmaskiner men bara koll på en OCH idag när jag skulle skruva insåg jag att alla min mejslar är borta.

    detta med att städa undan sina prylar är inte alltid så himla bra, för jag har ju tydligen lyckats städa bort / gömt undan sånt jag behöver, även om de ser fint ut på ytan.

    Nu skall jag tömma min diskmaskin och ställa in lite nytt och köra, blev två maskiner idag. Men diskbänken är ren och fin som vanligt nu för tiden, känns bara sååå gott!

    Imorgon är det tandläkare för min del och eftersom jag är rätt skraj för sånt så får vi se om det hinns med annat alls eller om jag är ur form helt.

    Nu fixa disken sen inta soffan och slappa Hej svejs!
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • Chianti

    Möjligt att någon här i tråden får besök av städerska imorgon... Så slipper denna någon göra så mycket mer än decluttra lådor och skåp de närmsta veckorna. Lyx!!

    Ni andra, nej, alltså jag menar förstås VI andra, ni nej alltså VI, vi får kämpa på, städerska är ju fusk och så där...

    *visslar oskyldigt*


    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Fantasia78
    Chianti skrev 2012-02-16 19:16:00 följande:
    Oroa dig inte! Om du inte hinner idag så väntar stöket till imorgon. :)

    Hörni, vitsen var ju inte att bli supermänniskor, utan att hitta lite nya rutiner. Och vi har gjort såna otroliga framsteg! Nu måste vi vara bussiga mot oss själva att kunna njuta av våra framgångar istället för att direkt negga när vi inte hinner/glömmer/inte ids! Vi är så bra ändå!

    Vi har hängt i den här tråden en och en halv månad, vem trodde det liksom?? Vi har peppat varann, hittat nya egenskaper hos oss själva och lyckats decluttra både här och där. Nu njuuuter vi av att vi är så bra istället, aight??!! Skål

    Jag håller med. Det får nog lov att ta tid innan rutinerna sätter sig. Började läsa på FlyLadys sida sommaren 2010, och har sedan börjat, för att tyvärr ta paus igen efter någon vecka (när annat som också har hög prioritet tar mycket tid).

    Men jag blir inspirerad av den här tråden, och nu SKA jag komma igång och denna gång INTE släppa taget. Jag ska få rutiner och jag tänker inviga min man i detta också. Han behöver nämligen också komma igång och städa. Han gillar nämligen att ha fint, och då bör han vara motiverad nog att haka på. Kan ju tänkas att han inte är beredd att använda samma språkbruk som FlyLady, men jag kan ju döpa om det lite så att han känner att det är "våra" städrutiner.

    Ska bli spännande det här. Har gäster på lördag och innan dess ska huset vara finare än senaste året!
    (Då ska man veta att jag ändå gjorde det ganska fint i julas, bortsett från några rum som fick bli förråd för att övriga rum skulle bli fina...)
    Små små steg mot något riktigt bra, en massa små rutiner som gör mitt hem till en trivsam plats igen. Känns kul att ni finns här, som kan peppa och ge lite goda råd när jag jag emellanåt säkert kör fast... Solig
  • Pallas

    Har kommit hem från 12-timmarspass på jobbet och har bara gjort det nödvändigaste - läst ikapp på facebook och käkat middag. Det blir nog inte mer nu.

  • Neelah
    SockerStinn skrev 2012-02-16 21:17:49 följande:
    Trött, orklös och seg. Tittar på maniska samlare istället. Så illa har jag iaf inte. Men så har jag inte råkat ut för såna tragedier heller.
    Det brukar jag också göra när jag känner att det är för rörigt. Det är så skönt att känna att man ändå har det ganska bra. 
    Följ dina drömmar var de än leder
  • HäckHäxan

    Jag vet inte hur de är för er andra, men jag börjar känna en sorts lättnad, jag har faktiskt fått detta att flyta sen januari nu och lagt till med nya små saker, det känns kanonbra och jag är helnöjd.

    Skönt att gå upp på morgonen till ett helt okej kök, inga saker på diskbänken som drar energi från mig och även om jag diskat för hand och det står lite i stället så stör det mg inte.

    Jag har blivit duktigare på att plocka förut kunde jag se att jaha där har dottern lagt ett papper eller nått annat skräp men jag slängde de inte, nu hamnar typ allt i mina fickor och jag kommer på mig själv med att lägga skiten på diskbänken, kollar på det och bara va fan, slänger skiten i soppåsen, jag liksom klarar inte av att ha det där längre


    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • Neelah
    HäxanSurtant skrev 2012-02-17 09:11:54 följande:
    Jag vet inte hur de är för er andra, men jag börjar känna en sorts lättnad, jag har faktiskt fått detta att flyta sen januari nu och lagt till med nya små saker, det känns kanonbra och jag är helnöjd.

    Skönt att gå upp på morgonen till ett helt okej kök, inga saker på diskbänken som drar energi från mig och även om jag diskat för hand och det står lite i stället så stör det mg inte.

    Jag har blivit duktigare på att plocka förut kunde jag se att jaha där har dottern lagt ett papper eller nått annat skräp men jag slängde de inte, nu hamnar typ allt i mina fickor och jag kommer på mig själv med att lägga skiten på diskbänken, kollar på det och bara va fan, slänger skiten i soppåsen, jag liksom klarar inte av att ha det där längre
    Lite så är det, men igår hade jag några saker kvar på bänken när jag la mig. Men nu är allt diskat och sängen är bäddad och fin och jag har plockat ur en garderob och torkat golvet i den. Lite senare ska jag hänga in allt igen och passa på att rensa samtidigt - och det känns inte jobbigt! För mig är det den största skillnaden, att et inte är jobbigt längre.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Mossy
    Lattjo skrev 2012-02-16 09:53:26 följande:
    Undra när jag ska orka ta tag i alla hyllor i mitt sovrum? Sen ska jag köpa massor med såna papplådor på IKEA att sortera upp saker i. Det är fem hyllor och dom kommer att svälja undan saker till max. Precis vad jag behöver! Men det känns motigt då jag verkligen inte har råd att åka till ikea just nu utan måste vänta till nästa månad och då känns det bara dumt att börja rensa hyllorna... Som ni ser är jag bra på att hitta ursäkter till det jobbiga :)

    Idag har jag iaf torkat av dom värsta väggarna i köket. Det var nog länge sen... Matstänk och damm i massor, det såg riktigt skabbigt ut men nu är dom rena och fina!

    Igår hade jag sonens bästa kompis här efter skolan och på kvällen kom hans mamma och syrra hit också. Hon vet precis hur jag haft det innan (en av dom få som har fått kliva in här utan att det renstädas helt innan) och hon utbrast direkt: Men, titta! Du har en hall! Varenda gång hon har varit här har det stått säckar i hallen och överallt annars också för den delen. Hon fick komma in i mitt sovrum för första gången och jag slapp skämmas när hon tittade in i ungarnas rum.

    Även om det i mångas ögon säkert inte är superrent här hemma så trivs jag för första gången på länge! För MIG är det perfekt och sonen älskar att det är rent. Det är en daglig kamp att inte falla tillbaka men jag kan avslöja att städningen har hjälpt mig med andra saker också. Jag har fått in rutiner som jag annars bara kunde drömma om! Som att jag har fattat att det här med rutiner är inte så hemskt ändå. Våra mornar har blivit mindre stressiga. Jag behöver aldrig ställa mig och diska upp en skål till sonens havregryn eller diska jäntans vällingflaska.

    Om en stund kommer mina föräldrar hit för första gången sen jag städade upp. Ska bli kul att se vad dom säger :) Mamma sa i telefonen häromdagen att hon önskar att hon kunde ha fått in lite av mina rutiner när hon var småbarnsmamma, allt hade blivit så mycket enklare då... Jag vet iaf varifrån jag fått mitt stökiga beteende...

    Nu ska jag samla kraft och kanske börja att städa upp på hyllorna inne i sovrummet! Då kan jag dessutom få bort en jobbig hotspot som är byrån inne i mitt sovrum som pga platsbrist är helt omöjlig att bli av med. Jag har helt enkelt ingenstans att göra av sakerna som ligger där just nu... Jag kanske ska försöka tänka som så att om jag städar hyllorna INNAN jag handlar lådor så kan jag räkna ut hur många jag behöver och inte köpa för många så jag måste hitta någon plats att lägga dom på också :)
    Ett tips om du har långt till IKEA är Jysk som har lite fina korgar och lådor. Jag köpte bland annat de här.
     
    De är nått platsmaterial och faktiskt finare än på bilden. Nu kostar 2 större och 2 mindre 169 kr men när jag köpte var det rea 115 kr för ett set. Jag har både vita och svarta. Har organiserat mitt ljus och servettskåp + badrum + databord + en i hallen för lite vantar och mössor som vi använder dagligen.

    Ni gör ett fantastisk jobb allihopa! Vi är på väg!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!