• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • 060810

    Nu har jag varit duktig och städat både i och på en bänk jag har i vardagsrummet. Den var/är full med massa saker. Nu ser den betydligt bättre ut för nu ligger det inte slängt en massa ovanpå och i den vet jag numer vad jag har. ;) haha!
    Det som är kvar är en låda med saker som ska in på min dotters rum, men det behövs städas och rensas i hennes bokhylla först. ;)
    Så det får stå på programmet någon dag för då blir jag av med den lådan med. ;)
    Slängde även några saker och det känns så bra att ha gjort det. Jag är en sån som sparar mycket för att det har ett sentimentalt värde, men nu åkte lite sånt bort. ;)

  • Tres26

    Bytt till nya lakan i alla sängar. Har dock bara gjort en tvätt idag. Orken vart inte med till en extra. Men ingen som dör för det. 

  • Chianti
    Fantasia78 skrev 2012-02-19 19:04:06 följande:
    Väl talat! :)

    Det stämmer ju det där med att man behöver tänka efter hur lång tid det tar att plocka ihop allt när man vill avsluta för dagen... Det glömmer jag lätt, och håller på tills jag håller på att slockna ibland.
    Ett tips till: jag brukar borsta tänderna en stund efter kvällsmaten, så kan jag hålla på att greja tills jag blir trött. Då kan man lägga sig nästan direkt när man börjar krokna (förutsatt förstås att man tänkt på att även avslut tar sin tid)... Innebär hur som helst att man ganska effektivt utnyttar dygnets vakna timmar... :) Fast det är klart, ibland behöver man ju prioritera familjen också, och det är ju rätt mysigt att sitta i soffan ibland också... Så fredagar och lördagar borde jag egentligen försöka hålla mig från att vara så supereffektiv förstås, ...
    Det där tandborstknepet ska jag sno! Jag är singel så jag har inte bråttom i säng. =) Ofta har man ju lite ork kvar och kan ta nåt varv på vägen från toan till sängen.

    Gud vad bra att vi har varandra girls!! {#emotions_dlg.flower}
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Pallas

    Här har det blivit stalljobb (pållan fick nya dojor), en tvätt och ett köksrens och inget mer utöver en lång middagssovning. Nåja, sakerna springer ingenstans och det var nödvändigt att sova i kapp lite. Få se vad jag kan hitta på när jag är ledig på onsdag och torsdag! På fredag jobbar jag ett maratonpass igen, jag ser INTE fram emot det!

  • 060810

    Tvätten är i maskinen och den torra från tumlaren är vikt. Golvet i vardagsrummet är städat och kan dammsugas och moppas imorgon. :)
    Så jag känner mig väldigt nöjd och sitter med ett glas oboy nu och ser på handboll. ;) gjort mig förtjänt av det tycker jag. ;)

  • ratwoman

    Hur 17 gör ni?
    jag smygstartade med att skina sinken och det gick faktiskt ganska hyffsat. Men nu har jag insett att jag inte hinner diska undan all disk innan mannen eller dottern och jag själv för den delen.

    Hur får man in rutinen.. jag tycker att jag diskar och diskar och lägger saker i blöt men ändå så har jag massvis med disk... *suck* 

  • Chianti
    Ms H skrev 2012-02-19 21:16:50 följande:
    Vågar inte ens skriva hur dåligt det går för mig
    Idag ja. Vi har hela livet på oss. Orkar du shina sinken ikväll? Eller göra en två minuters? Så lite krävs för att man ska vara igång igen.
    Jämför inte med nån annan. Jämför med dig. Just nu på noll, allt över det är ju bättre.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Chianti
    ratwoman skrev 2012-02-19 21:58:50 följande:
    Hur 17 gör ni?
    jag smygstartade med att skina sinken och det gick faktiskt ganska hyffsat. Men nu har jag insett att jag inte hinner diska undan all disk innan mannen eller dottern och jag själv för den delen.

    Hur får man in rutinen.. jag tycker att jag diskar och diskar och lägger saker i blöt men ändå så har jag massvis med disk... *suck* 
    Ni kanske ska fundera på en diskmaskin? Har ni plats och råd?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Ms H

    Nej, ikväll orkade jag med nöd och näppe hälla upp soppan i matlådor och ställa in i frys och kyl. Mamma är här några dagar, men inte heller hon orkade diska ikväll, men snäll som hon är så sa hon att hon skulle röja upp i köket innan hon åker imorgon. Visserligen är det ju mest hon som "rört till" men det var ju enbart för att fixa mat till mig som jag kan värma de dagar jag inte har kraft att laga något alls. Underbart snälla mamma!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!