• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Luktärten

    Härligt Analoga, klart du ska vara med här! Kan verkligen rekommendera Chiantis översatta sida om du tycker Fly Lady är vimsigt. Sen måste jag säga att det blir en aha upplevelse under resans gång. Man klarar helt enkelt inte av att ta in allt på en gång.

    Själv har jag fortsatt att rensa i röran. Väntar gäster i helgen och vill verkligen inte återuppleva gamla minnen då jag sprang runt som en tok halva lördagen för att det skulle se någorlunda ut när gästerna kom.

    Allrummet precis avklarat och hall och kök ska tas om hand när barnen somnat. En handelslista ska skrivas också.

  • Chianti
    Analoga skrev 2012-03-08 20:23:36 följande:
    Längesen jag tittade in här! Städat samt varit sjuk så jag har inte haft tid 
    Håller fortfarande på med dotterns rum, men nu är båda hyllorna rensade och klara, samt hennes skrivbord och fönsterbräda där hon hade diverse prylar som "kommit fel".
    Nu har vi några lådor kvar bara att gå igenom så är det rummet klart 
    TYVÄRR dock, så verkar det inte bättre än att hon ärvt min separationsångest inför "döda ting"     Knappt något hon ville slänga/skänka/sälja och jag i min tur har ju inte hjärta att tvinga henne; nostalgisk som jag är själv. Borde ha någon som pushar på oss att inte vara så blödiga och nostalgiska Drömmer
    Men det är iallafall ordning och redo och alla sakerna har sina bestämda platser. Har noggrannt präntat in i henne nu att alltid lägga tillbaka sakerna på sina platser så behöver vi aldrig hålla på rensa så här mer, utan bara hålla efter med städning.
    Sedan återstår alla andra rum i hemmet, men jag har bestämt mig för att det får ta den tid det tar. Rom byggdes inte på en dag, även om jag skulle vilja ha en trollstav så allt blev perfekt på en gång           

    Det där med Fly lady tycker jag verkar så virrigt på något sätt..."hot spot" hit och "shina sinken" dit...   Kan man vara med här ändå?  
    Välkommen! Du kommer ha god hjälp av din insikt om byggandet av Rom! Men vi har ju gott sällskap här i tråden medans vi långsamt hasar oss framåt. Skrattande
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • SockerStinn

    Helgens kalas närmar sig med stormsteg och det känns så trist att jag inte hållit mig till flylady innan så jag sluppit ha massa extra-städ. Såg verkligen fram emot att göra en home-blessing-hour och sen vara klar med städet! Men får man flunsan så får man. Skulle ha dammsugit idag, men det är kvar. Igår skulle jag ha fixat kameran och slagit in presenter, det är kvar. Det bygger på! Lyckades iaf rycka upp mig kl 21 och börja göra tårtfyllningar så det får stå till sig till imorgon, annars hade inte ens tårtan kunnat bli klar Nåja, ingen simskola iaf. Men av samma anledning ska jag försöka komma till bvc så ingen direkt vinst Obestämd Om nu bara maken rycker upp sig så kommer det nog bli fint här med. Och kanske kan vi slippa vara utschasade innan kalaset ens börjat?? Drömmer Och detta är bara ett barnkalas...

  • 3tjejer

    Sockerstinn: hoppas att ni snart mår bättre! Man orkar faktiskt inget alls när man har influensa, bara vila och kom igen. Tänkte säga som Flylady: "du ligger inte efter" men om det är barnkalas på gång så kanske det inte stämmer så bra.

    Själv har jag slutat vara arg och gått på arbetsrummet där det finns pappershögar så man nästan blir kvävd. Jag tog en ganska lång stund men slutade innan jag kände mig övertrött på det. Hoppas kunna fortsätta imorgon igen. Jag SKA komma till botten. 

  • SockerStinn
    3tjejer skrev 2012-03-08 23:04:21 följande:
    Sockerstinn: hoppas att ni snart mår bättre! Man orkar faktiskt inget alls när man har influensa, bara vila och kom igen. Tänkte säga som Flylady: "du ligger inte efter" men om det är barnkalas på gång så kanske det inte stämmer så bra.

    Själv har jag slutat vara arg och gått på arbetsrummet där det finns pappershögar så man nästan blir kvävd. Jag tog en ganska lång stund men slutade innan jag kände mig övertrött på det. Hoppas kunna fortsätta imorgon igen. Jag SKA komma till botten. 
    Nä, den allmänna rensningen är helt ok att den får vila när man är sjuk. Och städningen med för all del. Nu har jag varit frisk i veckan, men inte så pigg att jag orkat med allt jag planerat inför kalaset. En orsak kan ju vara att jag stannat uppe för länge och letat tårtfyllningar och annat skojs - och kommit på sidospår med spännande bak-bloggar som bara måste läsas och memoreras kl 23 en tisdagskväll typ.

    God Natt! Och lycka till med arbetsrummet. Papper är ju såå tråkigt, tar sån tid att få bort bara en liten hög papper ofta. Om du kommer på något bra sätt får du tipsa oss andra!
  • 3tjejer

    Mitt bästa tips ang papper är nog ta det med en gång. Skulle ha gjort det själv bara och inte väntat flera år....

  • Caramell1980

    Hejhej! Jag följer tråden lite i det tysta, men har ett bra tips för papper som har gjort ENORM skillnad för mig så jag sprider det vidare:

    Tidigare fick jag enorma högar av papper för att det aldrig blev av att sätta in i rätt pärmar på en gång. Det är nåt med det där att hålslagaren aldrig är på plats på rätt ställe och att det alltid kommer nåt annat mellan?! :) I alla fall så köpte jag ett gäng tidskriftsamlare, en till mig, en till maken, varsin till barnen, en till huset och en till betalda räkningar. Så fort det kommer post som ska sorteras och sparas, typ värdebesked från banken, försäkringspapper osv, så stoppar jag det i tidsskriftsamlaren dit det hör. Vips, inga pappershögar! Sen sorterar jag in i rätt pärm när jag orkar, men på detta sätt ligger inte papperen och dräller och jag vet att jag måste leta på max två ställen ( i tidskriftsamlaren eller i pärmen) efter rätt papper! Hoppas det kan vara till hjälp för nån annan.

  • HäckHäxan

    Hej allihop, gamla och nya.

    Det har stått lite still här eller alltså de små sakerna med diskbänk och sånt flyter och de flyter så bra att jag inte ens reflekterar längre över att jag gör det, måste ju vara av godo

    Nå igår fick jag ner den sista garderoben från ovan våningen, så inga mer ursäkter. Om jag får någon att hålla åt mig så tänkte jag såga hyllplan i helgen.

    Skulle köpt en ny soffa i måndag, så jag slaktade min gamla, och efter det har jag inte hört ett ord från säljaren, zipp nada, så vi har levt utan soffa sen i måndags. Men min fd svärmor, som är en helt fantastisk kvinna ringde och gav mig en, som hon har i förrådet, så den skall jag till gbg och hämta imorgon OCH som jag längtar.

    Men detta med soffbrist, är vad som gjorde att jag fick ner sista garderoben, för de blev lite mer plats där uppe då .
    Så nu måste jag bara rensa allt annat.

    Det är så mkt små saker som börjar falla på plats här, alla delar av livet påverkar ju varandra eller så är det för mig, men dessa små städ rutiner har hjälpt mig skaffa bättre kvällsrutiner gällande nattning av barn OCH det tackar jag er alla för) jag äter bättre, inte alltid, men oftare också av godo.

    Om jag får tömt, röjt och slängt som jag tänkt till det blir sommar, så skall jag måla och tapetsera om, blir nog med målning än tapet dock, för färg är lättare att torka av och även om mitt barn inte målar på väggar så umgås ju vi med andra små ligister som inte missar en chans till det, igår hade vi en tvååring här som tydligen inte tyckte tapeten i vardagsrummet skulle sitta på väggen utan låg finare i små bitar i trappan

    Nå tack alla för inspirationen och för att man får insikt och kan le åt att de finns fler stökiga personer än en själv, bollande och tips och råd. {#emotions_dlg.flower}


    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • 060810

    Idag är jag återigen duktig. Trots en jobbig natt och väldigt lite ork på morgonen så bestämde jag mig för att överraska min stora dotter på 5.5 år med att städa hennes rum då hon kommer mycket utanför pga sina 2 småsyskon så idag var hennes rum prio 1.
    Känns skönt att kunna hjälpa henne för hon försvinner gärna in i sitt rum och sen orkar hon inte städa och jag tycker att jag kunde hjälpa henne denna gången så hon lättare kan hålla ordning i a f i en vecka. ;)
    Så nu ska jag ge mig på hennes skrivbord! ;) sen skura golvet och så var det klart. ;)

    Men säg för bövelen inte till henne att jag kastat en del saker. ;) hihi!!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!