• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Chianti

    Har insett att den mesta av min röra skapas av att jag inte har bestämda platser att lägga undan grejorna på. Undrar om jag ska fokusera mer på att skapa en anal ordning i skåp och lådor istället så kanske den där vardagsröran inte behöver uppkomma?

    Välkomna alla nya förresten!


    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Chianti
    Luktärten skrev 2012-03-15 17:45:23 följande:
    Chianti, anal ordning????
    Hehe, ja. Kommer från Freuds teorier.
     
    Enligt Wikipedia: Under det anala stadiet finns enligt teorin tre reaktionsformer: pedanteri, sparsamhet och envishet. Om lustkänslorna inför anus hämmas av rädsla för smuts, skam och oordning kan barnet bli en psykiskt sjuk vuxen med anal karaktär, det vill säga en person som faller tillbaka i dessa reaktionsformer.

    Jag menar att jag borde försöka hålla pedantisk ordning i skåp och lådor, så kanske det som samlas i mina hot spots istället direkt hamnar i sin låda. Analt. Skrattande
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • HäckHäxan

    Här är det stiltje kan man säga, men jag har pratat med secondhand affären så de kommer sista torsdagen i mars och hämtar saker, vad jag nu än får rensat ihop och röjt ihop tills dess!

    Minst två vardagsrumsbord, ett väggvitrinskåp, några mindre byråer och porslin, böcker och annat. Skall lägga ut de i köpes och säljes gruppen på facebook, har ingen köpt de till då, så får secondhand butiken det!

    Detta är vad jag skall göra i helgen, är barnledig för första gången sen gahh vette tusan, januari förutom en natt för två veckor sen.

    Blir säkert att jag typ sover och inte får gjort något, men då antar jag att jag behöver det!


    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Chianti
    HäxanSurtant skrev 2012-03-15 20:57:15 följande:
    Här är det stiltje kan man säga, men jag har pratat med secondhand affären så de kommer sista torsdagen i mars och hämtar saker, vad jag nu än får rensat ihop och röjt ihop tills dess!

    Minst två vardagsrumsbord, ett väggvitrinskåp, några mindre byråer och porslin, böcker och annat. Skall lägga ut de i köpes och säljes gruppen på facebook, har ingen köpt de till då, så får secondhand butiken det!

    Detta är vad jag skall göra i helgen, är barnledig för första gången sen gahh vette tusan, januari förutom en natt för två veckor sen.

    Blir säkert att jag typ sover och inte får gjort något, men då antar jag att jag behöver det!
    Mamma Mia, hur har du fått plats med allt??

    Vila sig i form, det är alltid en bra strategi!
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • HäckHäxan
    Chianti skrev 2012-03-15 21:00:12 följande:
    Mamma Mia, hur har du fått plats med allt??

    Vila sig i form, det är alltid en bra strategi!
    Det är inget av vad som finns här, jag äger i dags läget, tre köksbord eller egentligen fyra, ett är i glas, olämpligt med en 4 åring hemma. två soffor, två vitrinskåp, massor av annat, alltså verkligen massor, jag hyr ett förråd för 325 kr i månaden bara för att förvara saker, mitt mål är att avveckla detta till årets slut om inte innan dock. Jo jag har förresten ett vardagsrumsbord till som står där Tyst

    Plats, ja de är diskuterbart, just nu står de två bord i vardagsrummet, en som skall bort och ett som skall vara kvar, de andra står på vinden och skall bort, också ett glasbord och olämpligt, inget av dessa passar till nya soffan, som jag bestämt mig för att ha kvar. Vi är en STOR familj och när alla ses är vi många jag brukar tänka att de är bra om alla är här och det och det osv, nu försöker jag bli av med det "tänket" för vi kanske snackar om 3 tillfällen per år och då får släkten baske mig överleva även om alla inte får plats i soffan!

    Här bor vi, jag och mini, får försöka fixa hemmet efter våra behov, men jag är usel verkligen usel på att sätta mig själv i första hand på något sätt.

    Tror jag behöver vila, men mitt mål med helgen är faktiskt att få rensat min garderob och försöka behålla mina bra sov och mat rutiner som jag kämpat in nu, vill inte förlora dom för att jag är barnledig, det är en stor fasa hos mig att jag skall vända dygnet och sånt.
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • HäckHäxan
    Chianti skrev 2012-03-15 18:43:19 följande:
    Hehe, ja. Kommer från Freuds teorier.
     
    Enligt Wikipedia: Under det anala stadiet finns enligt teorin tre reaktionsformer: pedanteri, sparsamhet och envishet. Om lustkänslorna inför anus hämmas av rädsla för smuts, skam och oordning kan barnet bli en psykiskt sjuk vuxen med anal karaktär, det vill säga en person som faller tillbaka i dessa reaktionsformer.

    Jag menar att jag borde försöka hålla pedantisk ordning i skåp och lådor, så kanske det som samlas i mina hot spots istället direkt hamnar i sin låda. Analt. Skrattande
    Jag undrar vad Freud skulle ha att säga om mig, jag var sån där pedant, allt hade sin plats, kryddor i alfabetiskt ordning, jag hade koll på allt, sen hände något..... och nu fungerar inget, absolut inget!
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • SockerStinn

    *kikar in* Kanske skulle ta mig i kragen och köra med detta ordentligt igen! Håller grundårningen, men har mött ett väldans motstånd mot att ta den sista rensningen. Det var det där med att avsluta saker ja.... Nu avslutar jag massor som jag inte gjorde förr. Men rensningen fick ett oväntat uppehåll. Och genast börjar jag fuska lite här och var. Igår hoppade jag att köra en maskin tvätt, så idag är det plötsligt ok att börja baka innan jag dukat av bordet?!? 

    Så nu är det över sovdags och hög tid att plocka av bordet,  diska och plocka undan. Tjoho!! 

  • Pallas

    Vi måste handdiska tills köket är klart nu. Faaaaaaaaaan! Jag hatar att handdiska!

    Vill bara ha det fint och snyggt!

    Det där med en plats för varje sak är det jag har gått in för hittills. Visst har jag röjt också, men det mesta av jobbet har gått ut på att skapa förvaring för de saker som används flitigast. Något som underlättat väsentligt är att jag för en gångs skull har råd att köpa förvaringslösningar - lådor, korgar osv. 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!