• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Pallas

    Ikväll ska det bli städat här. Hann en S&S i ett av badrummen igår också. Maken ska på föräldramöte, nu ska jag laga middag åt oss, så han hinner iväg.

  • 060810

    Prata inte om strumpor! ;)
    Jag har ett enda par strumpor och idag skulle jag köpa nya i stan och vad kom jag på att jag glömt?! Jo strumpjävlarna!!!! Ny chans nästa vecka. ;)
    Suck!!!

  • Pallas

    Jaha, då ska vi se.. 
    * middag lagad och äten och resterna i matlådor
    * disk diskad, torkad och undanställd
    * läxa läst och packad
    * sockerkaka i ugnen
    * maken på föräldramöte

    Tänkte ta 15 minuter i vardagsrummet, S&S av andra badrummet och kanske något mer...
     

  • HäckHäxan
    HäxanSurtant skrev 2012-03-20 08:48:22 följande:
    Wow {#emotions_dlg.flower}

    Nu måste ja ta tag i vår stumplåda känner jag, det blir ett av målen för dagen!
    Blev ingen strumplåda, glömde att vi skulle på kalas efter dagis och kom hem nu ikväll. Men jag har tömt diskmaskinen och satt på en ny och diskat de andra för hand, så nu ser det iaf bra ut i köket, diskhon och på bänken Bättre än inget!
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • SockerStinn
    060810 skrev 2012-03-20 17:02:39 följande:
    Prata inte om strumpor! ;)
    Jag har ett enda par strumpor och idag skulle jag köpa nya i stan och vad kom jag på att jag glömt?! Jo strumpjävlarna!!!! Ny chans nästa vecka. ;)
    Suck!!!
    Ååh, så dräpligt. 
    Jag köper mina strumpor från Ellos - det är det enda vettiga jag köpt därifrån, och de enda bra socker jag hittat någonstans.  
  • jassieofficial85
    Chianti skrev 2012-01-01 11:43:33 följande:
    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
    Det spelar ingen roll hur mycket eller hur ofta jag städar här hemma.. Alltid lyckas det bli lika stökigt.
    Antar att man måste hålla efter både morgon och kväll om man vill ha det rent / fint hela tiden. 

    Men vem orkar det eg?
  • HäckHäxan
    jassieofficial85 skrev 2012-03-20 21:03:39 följande:
    Det spelar ingen roll hur mycket eller hur ofta jag städar här hemma.. Alltid lyckas det bli lika stökigt.
    Antar att man måste hålla efter både morgon och kväll om man vill ha det rent / fint hela tiden. 

    Men vem orkar det eg?
    Vi som drömmer om ett rent och fint hem
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Pallas
    jassieofficial85 skrev 2012-03-20 21:03:39 följande:
    Det spelar ingen roll hur mycket eller hur ofta jag städar här hemma.. Alltid lyckas det bli lika stökigt.
    Antar att man måste hålla efter både morgon och kväll om man vill ha det rent / fint hela tiden. 

    Men vem orkar det eg?
    Jag har också haft (och har) det så. Det vi till stor del gör i den här tråden är att ändra beteenden, så att man inte skapar den där röran hela tiden. Vi sorterar, fixar smarta förvaringar, slänger/säljer/ger bort sånt vi inte behöver osv. Vissa har kommit längre än andra, för mig är det nog ett år kvar till där jag vill vara. Jag plockar oftare nu (har inte kommit till städrutiner än), men inte lika mycket åt gången. 2 minuter här, 2 minuter där - det gör stor skillnad. Förut blev allt misär och sen fick jag plocka i 16 timmar för att det skulle se ok ut (och då bara på ytan). Nu är det inte alls så och jag är ändå lugn över det stök jag inte hinner för tillfället.
  • Chianti
    Luktärten skrev 2012-03-21 08:56:50 följande:
    Chianti, en undran, när du startade tråden trodde du det skulle bli 2000 inlägg? Kul är det iaf!
    Helt galet, dessutom har vi haft 60 000 besök i tråden, och min tolkning av flylady har haft 3 600 besök!! Det betyder att vi verkligen inte är ensamma om att röra till det hemma tjejer! Skrattande
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!