• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • 060810

    Idag ska jag försöka städa i två 15 min pass. Mer krav än så orkar jag inte med efter 1 vecka med mycket lite sömn.
    Måste våga lyssna på kroppen med.
    Känner mig helt slut idag.
    Men två 15 min pass hoppas jag orka med.

  • Ms H

    Vet ni vad? Mitt liv är allmänt sämst just nu, men ni livar i alla fall upp det litegrann. Tack!

  • vike

    här är det fullt ös i nya (för oss) huset. idag har jag mockat och fixat mat till hästarna, satt upp gardiner i tre fönster, tvättat hängt och vikt ihop tre maskiner tvätt, flyttat ca 1 kubik ved, diskat, packat upp tre kartonger, dammsugt nere och SoS i badrummet...men vad hjälper det när man precis flyttat och allt är kaos  

    nu är jag trött å tänker sova GOTT  

  • Chianti
    Ms H skrev 2012-05-09 22:04:12 följande:
    Vet ni vad? Mitt liv är allmänt sämst just nu, men ni livar i alla fall upp det litegrann. Tack!
    Mitt med! Solig
    Jag skriver inte så mkt numera men läser ofta!

    Jag fixar min sink på rutin, men rör fortfarande till det hemma speciellt när livet är stressigt på andra fronter, tex som nu på jobbet. Men det är mkt enklare att få ordning numera för jag har en bättre grundordning hemma.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Lattjo

    Nu är jag här igen. Jag försöker hålla rent men just nu mår jag dåligt och då städar jag inte. Vad dum jag är. Jag försöker att hålla undan disken och det går oftast. Jag har det dock inte ens i närheten av så rent som förut så nu måste jag börja igen! Första stället att vända sig är tillbaka hit igen! Jag vet ju att om jag bara börjar att ta tag i det kommer jag må bättre och då kommer jag att städa igen.

    Allt utlöses då jag fick veta att jag skulle vara i en fastighet som exploderade. Min dotter fick diarré fem minuter innan vi skulle gå till dagis, annars hade jag varit i den kåken när det sa BOM. 2 personer dog i smällen och hade jag varit där hade jag mycket möjligt kunnat vara en tredje... Värden och även min värd (som är brorsa till han som äger huset) och flera som jobbar för dom har alla sagt att jag hade en jävla tur som inte var där och att dom är jävligt glada för det. Jag fick en jättechock när jag insåg hur det illa det verkligen var och satt mest och kramade mina barn en hel helg och sen var det full rulle på förfallet här hemma. Det var enkelt att strunta i disken för det var ju inte viktigt faktiskt. Jag kom snabbt in i en ond cirkel...

    Nu måste denna cirkel brytas! För visst är det inte så jäkla viktigt att disken är diskad men jag mår så mycket bättre och då är det värt det :)

  • vike

    Nu är sinken shinad för första gången i nya huset, känns kanon att vara på banan igrn. Det tar ju ett litet tag innan man kommer ut ur kartongdjungeln

  • 060810

    Hur i hela friden gör man rent avloppet i handfatet?
    Har skruvat i sär den delen man kan ta bort och diskat den så gott det gick men det där tunna röret efter, hur får jag rent det och den delen ner till den som jag skruvade bort?
    Nån som fattar och kan hjälpa mig? ;)

  • Chinx

    Här hemma går helgerna åt till att packa inför kommande flytt och veckorna till att rensa lite smått när vi har tid. Det står en flyttlåda i varje rum så att vi enkelt ska kunna packa även i veckorna "när lusten faller på". Det finns ju som ni förstår mycket att packa ner och i och med att det står kartonger framme kan man bara packa ner när man orkar. Dessutom står det en slängsopsäck i varje rum också, samt en kasse med ge bort/sälj i varje rum. På så vis behöver man aldrig leta efter något att slänga i. 

    Någon som har tips på hur man får rent ugnen? Vi har använt såpa nu och körde två gånger på rad utan att det knappt hände något alls. Ingrott? Yes! Så tips mottages tacksamt! 

  • 060810

    Känns som jag måste börja om totalt med små små babysteps igen. :(
    Jag som så gärna ville klara av detta men det har inte gått. Tror jag gick på för snabbt.

    Så får försöka börja om igen tror jag.
    Känns inte alls bra men det får nog bli så.
    Måste städa här idag och imorgon men på onsdag får det bli babysteps igen.

    Kommer nog vara att diska som får ha högst prio på babystepsen.
    Inte diskat på hela helgen och det ser för bedrövligt ut. :(
    Usch jag vill ju lära mina barn att hålla ordning och då är det nu jag ska lära dem det!
    Men det går fruktansvärt trögt på den punkten.

    Depp depp depp och dags att fortsätta med mitt städande så jag kan ta en hel del imorgon med.
    Ibland är 100 kvm på tok för mycket! ;)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!