• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • SnorkFröken01

    Chinx, sist vi flyttade sa jag "Aldrig mer. Om vi inte har råd med flyttstäd nästa gång så flyttar vi inte!"

    Så nej det tycker jag verkligen inte.
    Och med rotavdraget är det ju faktiskt möjligt.

    Själv har jag tvättat tre tvättar idag. Det är så skönt och ett enkelt sätt att känna att man gjort något. Problemet är att nu är huset fullt av tvätt eftersom att jag tvättat så många tvättar på raken. Det luktar gott (!) men jag avskyr att vika in och göra efterarbetet.
    En snabbdammsugning har jag hunnit med också. Nu gäller det bara att inte fastna med datorn i knäet...

  • Pallas

    Dagens gärningar: samlat ihop all förpackningsåtervinning och lämnat den på returstationen. Pantat två säckar med burkar som stått mot vår husvägg i typ ett år. Hela bilen var full med skräp! Tömt diskmaskinen och laddat den igen, samt lagat lite mat till mig själv.

    I går städade jag ena badrummet grundligt, i kväll tänkte jag ta det andra på samma sätt, om jag orkar efter ridlektionen...

    Är ensam med barnen hela helgen, ska försöka få med mig dem på nåt röjryck. 

  • miriamne

    Vilken bra tråd! Har bläddrat runt i den några dagar nu. 

    Är det någon mer än jag som är aldeles i början av processen? Blev genast sugen på att göra rent min diskbänk och komma igång. Alla tips mottages tacksamt! 

  • Chinx

    Idag har vi packat tre lådor inför flytten nästa vecka! Det börjar äntligen hända lite grejer och det börjar sakta men säkert bli allt mer tomt här hemma. Så för oss handlar det inte särskilt mycket om städning just nu, snarare röjning. 
    Däremot läser jag här och inspireras inför kommande rutiner i nya lägenheten, som jag såklart hoppas ska hållas skinande blank :) 

  • angio101

    miriamne: skynda långsamt, låt en rutin sätta sig innan du börjar med nästa.

    Jag har varit med ett tag och hittills är det egentligen "bara" den rena diskbänken som görs nästan varje dag plus att jag tänker på att plocka undan efter mig själv direkt jag slutar med något, typ läsa tidning, hantverka, slutat dammsuga

    DING IT! (Do It Now Girl) när det gäller småsaker som att slänga skräp och kvitton, ta ut kaffekopp från vardagsrummet etc.

    Det kommer att ta tid att få i ordning, men det var ju inte igår som det blev oordning...

  • Pallas

    Här har man varit ute och klippt gräs i två timmar (stor gård) och när jag kommer in har ungarna ställt till det så huset ser värre ut än Jerusalems förstörelse... JAG OOOORKAR INTE! Faaaaaaaaaaan!

  • miriamne

    angio101 Jag ska verkligen försöka skynda långsamt.. men man vill ju så gärna få allt klart på en gång och blir det som vanligt, att man tar på sig för mycket och stupar vid första hinder. DING IT.. det ska jag komma ihåg, en av mina svagheter är att lämna grejer överallt. Lika så läste jag någonstans någon som på jobbet hade som rutin att aldrig gå tomhänt, det är en idé jag gillar.

    Pallas, låter som mina barn. Fattar inte hur de lyckas på så kort tid. Min minsting släpper allt bakom ryggen och så är det som om det inte finns, jag blir galen på det!

    Resuttat efter första dagen, sinken var nästan shinad.. disken i diskmaskinen, en tvätt i maskinen OCH upphängd, dörrmattan tömd på post och reklam. Måste väl ses som i princip godkänt ändå.. Snart dags för kvällens beting, att shina sinken igen då.    

  • Chianti
    miriamne skrev 2012-06-08 21:55:45 följande:
    angio101 Jag ska verkligen försöka skynda långsamt.. men man vill ju så gärna få allt klart på en gång och blir det som vanligt, att man tar på sig för mycket och stupar vid första hinder. DING IT.. det ska jag komma ihåg, en av mina svagheter är att lämna grejer överallt. Lika så läste jag någonstans någon som på jobbet hade som rutin att aldrig gå tomhänt, det är en idé jag gillar.

    Pallas, låter som mina barn. Fattar inte hur de lyckas på så kort tid. Min minsting släpper allt bakom ryggen och så är det som om det inte finns, jag blir galen på det!

    Resuttat efter första dagen, sinken var nästan shinad.. disken i diskmaskinen, en tvätt i maskinen OCH upphängd, dörrmattan tömd på post och reklam. Måste väl ses som i princip godkänt ändå.. Snart dags för kvällens beting, att shina sinken igen då.    
    Jag satte upp en kom-ihåg-lapp på badrumsspegeln med de viktigaste rutinerna!
    Shina sinken
    Decluttra
    Bädda

    Tror jag det var. Så såg jag det flera ggr per dag, då höll man efter det och det gjorde en himla skillnad.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • SnorkFröken01

    Angio101, bra tips!

    Jag är usel på rutiner men jag ska försöka mig på era tips. 
    Idag ska vi storstäda. Märkligt nog är jag skitpeppad. Ska bli så skönt. Vi har sagt att vi ska städa som om vi skulle ha gäster (jag är en sån som får ångest om det inte är städat när vi har gäster, och skäms jättemycket. Men hur mycket jag än städar skäms jag ändå

    Men idag har vi sagt att så som vi städar vårt hur för andra ska vi städa det för oss själva idag! Det låter väl som ett bra motto!?

  • Luktärten

    Har tvättat dagens maskin och Shinat Sinken ett antal gånger idag. Men jag är så tröööött. Känner att jag är behov av egentid, inte bara någon timme utan en hel helg då jag bara kan fokusera på mig själv.

    Trött på att plocka efter allt och alla. Hur får man resten av familjen med på banan? Som det är nu är det 1 som plockar och 4 som stökar ner. Inte undra på att man aldrig kommer ifatt.

    Självklart blir det en ond cirkel. Jag blir irriterad och tjatar på barnen och sur på mannen och de tycker jag alltid är på dåligt humör. Hur kommer man ur denna spiral?

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!