• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • angio101

    Välkommen nano07!

    Fortsätt med små, små steg, sätt en timer och lyssna på din kropp. Glöm inte bort att vila mellan varven. Det är mina bästa tips för att FLYga med foglossning.

    Glömde bort att göra rent i köket igår kväll, slocknade på soffan. KOm ut i morse och vaskarna och köksbänken sken. Det börjar så smått påverka maken också Solig

  • Nano07
    angio101 skrev 2012-07-06 08:53:51 följande:
    Välkommen nano07!

    Fortsätt med små, små steg, sätt en timer och lyssna på din kropp. Glöm inte bort att vila mellan varven. Det är mina bästa tips för att FLYga med foglossning.

    Glömde bort att göra rent i köket igår kväll, slocknade på soffan. KOm ut i morse och vaskarna och köksbänken sken. Det börjar så smått påverka maken också Solig
    Tack :)

    Kör på att hålla köket städat hela tiden nu och sen plocka plocka och plocka för det går att göra i lugn takt (och behövs för att den nya lilla ska få plats ;)) Idag går det dock inte, kan knapt sitta utan att det gör ont i höften. Sen ska jag lämna dottern på dagis och ta mig till vårdcentralen för att kolla UVI. Om det är negativt så ska jag gå till jobbet sen... känner att jag vill spara höften då. Men köket är fortfarande fint!!
  • 060810

    Hallen och köket är i ok skick. Kan se betydligt bättre ut men just nu får jag vara nöjd så här.
    Rom byggdes inte på en dag och min lägenhet blev inte städad på en dag heller. ;)
    Lär nog ta lååång tid innan här ser så ok ut som jag vill.
    Men med babysteps tar jag mig sakta framåt. Får se det positivt, här ser inte lika jävligt ut som i vintras. ;)

  • Luktärten

    Välkommen Nano07!

    Det verkar som de flesta kommit en en bra bit framåt i tänket för att få en lite mindre rörig tillvaro. Sen är det lite olika omständigheter som gör att vi inte riktigt kommer vidare.

    Idag blir det till att försöka komma i fatt med tvätten lite, ska även bädda rent i sängarna. Trädgården skulle även den behöva få sig en omgång, ogräset börjar ta över. Förhoppningsvis blir det något dopp också, verkar vara varmt trots att solen inte vill visa sig.

  • SockerStinn
    Luktärten skrev 2012-07-02 22:49:32 följande:
    Ho, ho i tråden...

    Blev lite nyfiken nu när vi kört med Fly Lady i ett halvår.
    - hur går det?
    - vad är största skillnaden mot innan?
    - har du fått med dig övriga familjen?
    - något bra tips?
    Det går så där. Jag har nog gått ut för hårt efter babystepen. Försökte få allt att funka samtidigt med declutter, s&s och alla andra dagliga rutiner samtidigt med zonstädningen och inte minst dagliga fukus (planeringsdag, errend-day, home-blessing osv) Det blir mig övermäktigt! Så nu har jag skrivit upp nummer till två städfirmor och se om jag inte kan få mig en egen liten Rut som tar en del av jobbet.

    Men jag överger inte konseptet, för jag ser stora förbättringar mot innan. Avslutar mer direkt, har rensat ut 2/3 av huset så det finns mindre saker och mer förvaringsutrymme mot innan vilket verkligen underlättar när man ska städa. Är mindre stressad över disk, tvätt och städ. S&s har gett renare badrum. osv. 

    Jag har väl ite fått med mig familjen, men de hjälper till. Båda barnen gillar nu att städa (min inställning smittar av sig) och maken accepterar vad som är viktigt för mig och jobbar på på sitt sätt för att förbättra här hemma. Han är mer fokuserad på antiprocrustination och jag mer på rutiner. 

    Just nu har jag semester och har svårt att bestämma mig för hur mycket jag får avvika från rutinerna. Tvätten blir ju helt upp och ner när man reser bort en vecka, man tar sovmorgon och låter vädret bestämma dagsshemat så veckomatsedel är omöjligt osv. Men snart är semestern slut *snyft* så då är det rutin som gäller.
    Då börjar dottern skolan och vi får andra tider att passa, dubbel lämning och hämtning som tar extra tid. Och inte minst en tjej med 6-års-trots/kris. Så en Rut känns som det minsta vi kan göra för oss själva då
  • Nano07

    Nu har jag nästan hållt köket över en vecka ;) Missade igår men tog det direkt innan frukost så det får vara ok. Väldigt väldigt VÄLDIGTskönt att alltid komma ner till ett rent köksbord och köksbänk samt rent i diskmaskin

    Nu ska jag försöka fortsätta rensa. Har röjt ut massor med leksaker ur dotterns rum men tyvärr står det i hallen/vardagsrummet precis utanför..... ska försöka få tag i det och slänga upp en del på vinden så får det stå där tills nästa blir stor nog. Fast nästa problem är att vinden är full med skräp den med och jag kan inte bära ner något nu när jag är gravid *pust* Ska ragga lite bärhjälp från syskon tror jag :)

  • HannaE

    Har städat upp en håttspått, det är INGENTING på byrån i köket nu. Återstår bara resten av lägenheten då. *kavlar opp ärmarna*


    Man lever så länge man lär.
  • angio101

    Bra gjort HannaE! Glöm inte ta rast och ladda batterierna.

    Sockerstinn: lätt hänt att gå ut för hårt med en allt-eller-inget approach. Man måste liksom acceptera att det kommer att ta tid att få in rutiner och bort med röran. Men jättebra att vissa saker har satt sig, låt nu inte det som inte hängt med spoliera det som faktiskt funkar Glad.

    Av nån underlig anledning så har jag så svårt för S&S i badrummet, trots att sonen är där och leker med toalettlocket femtielva ggr om dan, så jag vill ju att det ska vara rent just därför.

    Men köksbänken gös rent nästan varje kväll, diskmaskinen plockas ur varje morgon, köks- och vardagsrumsgolv städas från leksaker varje kväll och sopas av lite snabbt. Den rena tvätten förblir max en dag i tvättpåsen innan den plockas in i garderober och byråar.  Ja, det är ju klara förbättringar mot för ett år sedan. Hurra för mig Solig

  • Chianti

    Hej alla, kul att det fortfarande ramlar in nya här! Ser att vi haft fler än 80 000 besök i tråden så kom ihåg att vi verkligen inte är ensamma om att röra till det ibland!
    Jag har själv blivit bättre på att hålla undan, men helt bra blir man kanske aldrig? Men nu VET jag att bara man sätter igång att shina sinken när det är rörigt så är det inte så många steg kvar tills röran är bortplockad, det känns mycket mer hanterbart numera.

    Själv ska jag sälja lägenheten och det blir fotografering på tisdag = storstädning de luxe på gång! Då tänkte jag att jag måste titta in här och få lite styrka av er. Vad underbara ni är som postar om era med- och motgångar, det gör konstigt nog mig lite stärkt i att orka hålla efter.

    Stor kram till er alla inspiratörer!


    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!