• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Nano07

    Fick ett ryck gjort i dottern rum igår. Maken satte upp ny sänglampa och två förvaringsgrejor på väggen åt henne och jag började rensa bland alla urväxta leksaker och skräp som stått utrensade utanför hennes rum. Inte klart men mycket bättre iaf, skönt :)

  • Smukke

    Hejsan. Nu vill jag gärna få vara med i er grupp :)
    Jag är hemsk på att plocka undan. Jag är bra på att GÖRA det men inte på att göra det så ofta som man borde.
    Och varje gång jag har städat köket tänker jag alltid "huh, det tar ju ingen tid, varför gör jag inte mer när min son sover?"

    Sen att man har en sambo som rusar genom lägenheten och droppar kläder och kuvert och liknande överallt. Man blir så trött :P

    Hur ska jag göra, vad kan man göra? Finns där hopp? :) 


    ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥
  • Chianti

    Hej Smukke! Ja det finns hopp!
    Själv satte jag upp en lapp på badrumsspegeln med de tre enklaste saker jag tyckte jag skulle klara att hålla efter varje dag. Typ bädda, shina sinken och nåt mer. När man väl shinar sinken är det jättelätt att plocka undan även det andra som ligger framme i köket. Men viktigast från början är att babysteppa faktiskt. Rutiner är viktigare än stora städdagar.

  • Pallas

    Decluttrat garaget och garageuppfarten genom att hiva in allt skräp i hästtransporten och ta en vända till tippen. Nu kan man gå där igen och vår uppfart ser inte ut som en soptipp. Jag hade redan kört själva röjningen och sopsorteringen, så det var bara vid själva ivägforslandet det blivit stopp. Så otroooooligt skönt att vara av med!

    På söndag får vi preliminärt en inneboende och gästrummet ska göras i ordning till honom. Vi ska skifta sängar med barnens rum, tror det blir en mycket bättre lösning. Ska också ordna ett skrivbord och klädförvaring i gästrummet där inneboenden ska bo.

    I övrigt är det badrumsrengöring jag fastnar på, samt att det går lite trögt med declutter-köret i huset, men jag har ju som sagt inte bråttom. Vi har det iaf mycket finare generellt efter mina ansträngningar tack vara denna tråd. Tack för alla pepp!

     

  • Nano07
    Pallas skrev 2012-07-16 15:30:25 följande:
    Decluttrat garaget och garageuppfarten genom att hiva in allt skräp i hästtransporten och ta en vända till tippen. Nu kan man gå där igen och vår uppfart ser inte ut som en soptipp. Jag hade redan kört själva röjningen och sopsorteringen, så det var bara vid själva ivägforslandet det blivit stopp. Så otroooooligt skönt att vara av med!

    På söndag får vi preliminärt en inneboende och gästrummet ska göras i ordning till honom. Vi ska skifta sängar med barnens rum, tror det blir en mycket bättre lösning. Ska också ordna ett skrivbord och klädförvaring i gästrummet där inneboenden ska bo.

    I övrigt är det badrumsrengöring jag fastnar på, samt att det går lite trögt med declutter-köret i huset, men jag har ju som sagt inte bråttom. Vi har det iaf mycket finare generellt efter mina ansträngningar tack vara denna tråd. Tack för alla pepp!

     
    Det finns nästan inget bättre än att köra ett stoooort lass till soptippen (återvinningsstationen).

    Här är nästa projekt när vi båda blir semseterlediga länge (karln tar semster+föräldraledig, jag är helt enkelt höggravid och kan glömma att jag hittar nåt vik då ;)) att gå igenom alla låder på vinden och möblera om vardagsrummet.- inkl. köpa nya möbler! *längtar*
  • Lemonysnickets

    Jag blir galen! Jag städar och plockar hela tiden, men det blir aldrig fint! Bor rätt litet, och gifte oss för en månad sedan - kläder och presenter överallt - vart ska de ta vägen, blir skitstressad! Tips?


    Om man bäddar får man inte ligga!
  • HannaE

    Men visst är det motigt när man är den som städar, skulle hellre vara den som stökar.


    Smukke skrev 2012-07-16 07:33:09 följande:
    Hejsan. Nu vill jag gärna få vara med i er grupp :) Jag är hemsk på att plocka undan. Jag är bra på att GÖRA det men inte på att göra det så ofta som man borde. Och varje gång jag har städat köket tänker jag alltid "huh, det tar ju ingen tid, varför gör jag inte mer när min son sover?" Sen att man har en sambo som rusar genom lägenheten och droppar kläder och kuvert och liknande överallt. Man blir så trött :P Hur ska jag göra, vad kan man göra? Finns där hopp? :) 
    ♥ Nicolai 7/10-2011 ♥

    Man lever så länge man lär.
  • 060810

    Här rullar det på helt okej måste jag säga. :) Inte så att här är välstädat, men det har inte förfallit heller. Disken är mitt allra största problem och den tar jag inte varje kväll, inte ens varje dag.. :p
     


Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!