• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Chinx
    Ms H skrev 2012-09-01 12:40:03 följande:
    Nu är jag trött på kaoset i min strumplåda! Det är inte särskilt mycket oordning, men fullt, vilket gör att det är svårt att hitta. Största boven känns som det är strumpbyxor/stayups/tights. Nån som bra förslag på hur man får bra ordning på sånt? Övrigt som bor i lådan är strumpor, sockor för innebruk, benvärmare och långkalsonger.
    Såna här har jag i min underklädes/strumplåda. Jag har fyra stycken i en låda i vår Malmbyrå. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60193374/

    En av insatserna innehåller trosor, en strumpor, en bh:ar och bikinis och den sista innehåller bälten och strumpbyxor/tights. 
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • Ms H

    Tack för tipsen! Lådorna i min garderob har innermåtten 65*53 cm, så av Chinx förslag skulle jag tyvärr bara få in två stycken. Pallas förslag skulle kanske funka, får titta vidare på det Glad Tilläggas bör kanske att lådan är relativt välfylld, ser ut så här när det är nysorterat (har förstås även lite strumpor i tvätten).


  • Ms H

    Hmm.. mätte höjden på lådan... framkanten är 11 cm hög. Komplement som Pallas föreslår är 12 cm. Varför anpassar inte IKEA sina garderobsinredningar till att passa bra i sina egna garderober? Det går ju att låta den sticka upp lite, men undrar hur de tänker...

  • Fantasia78
    Pallas skrev 2012-09-01 12:22:01 följande:
    Måste försöka laga en lasagne till kvällen, då barnen ska ha barnvakt och vi ska på 50-årskalas. Då måste jag röja i köket (orkade inte igår efter 5 dagar med för lite sömn). Jag mår skit! Fötterna värker, huvudet värker och jag vill helst lägga mig igen.

    Hoppas du mår bättre och att du hade en fin kväll igår. Berätta gärna! {#emotions_dlg.flower}
  • Fantasia78

    Hade gäster igår, vilket faktiskt gjorde att jag kom en bra bit med städningen. :) Hela familjen hjälper också till mycket mer när vi får gäster. Undrar just varför det ska behöva vara så...?

    Har hur som helst gjort fint i vardagsrummet, och även kommit en bit i köket och hallen. Tyvärr blev pannrummet helt fyllt av sådant jag inte hann gå igenom (kassar och ett par små kartonger). Likaså arbetsrummet fick 2 stora flyttkartonger och några små i en trave, så där är tyvärr tråkigt att gå in nu. Måste fixa ärenden under dagen idag, men får ta tag i det ikväll.

  • Ms H

    Fantasia: fokusera på pannrummet den här veckan och bjud hem gäster även nästa lördag så att familjen tar hand om resten av huset tills dess

  • Nano07
    Ms H skrev 2012-09-02 11:09:58 följande:
    Hmm.. mätte höjden på lådan... framkanten är 11 cm hög. Komplement som Pallas föreslår är 12 cm. Varför anpassar inte IKEA sina garderobsinredningar till att passa bra i sina egna garderober? Det går ju att låta den sticka upp lite, men undrar hur de tänker...

    Jag tog faktiskt pappkassar (från ica/coop) och vek ner till lagom höjd ett tag innan jag hittade några bättre. Funkade klart bättre än ingenting. Antagligen går det bra att ta vilken kartong som helst och skära till i lagom storlek. Vill man ha den snyggare går det ju alltid att klä den i antingen tyg eller packetpapper :)
  • Pallas
    Fantasia78 skrev 2012-09-02 12:51:08 följande:

    Hoppas du mår bättre och att du hade en fin kväll igår. Berätta gärna! {#emotions_dlg.flower}
    Vad gullig du är! Jag proppade i mig lite värktabletter och lyckades hinna allt och dessutom göra mig i ordning. Jag blev rätt fin. Det var också en trevlig fest och jag vann dartturneringen också. Nu är det dock lite städning att ta hand om efter gårdagens matlagning, men först ska jag höststäda i stallet jag flyttade ifrån för ett par veckor sedan. Tog ju hem lilla pållan för att ha henne på lösdrift här på gården när hennes hagkamrat förolyckades.
  • angio101

    MsH: Jag har använt insatser till Antonius trådback för att sortera upp underkläder
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50043573/   höjd 7cm

    en annan tanke är om ikeas lådavdelare för kökslådorna kan funka
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30160308/

    Jag har också sett lådavdelare hos Clas Ohlsson men inte testat dem
    www.clasohlson.com/se/L%C3%A5davdelare/Pr343615000
    www.clasohlson.com/se/L%C3%A5davdelare/Pr343616000

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!