• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Chianti

    Hej alla! Jag följer fortfarande tråden som jag startade för något år sen. På ett år har tråden nästan 3000 inlägg och den har setts 113000 gånger, helt galet bra av oss som bidragit, eller hur! Dessutom är vi många som fått bättre fason på städningen.
    Själv har jag sålt min lägenhet och i väntan på en ny flyttat in hos en kompis. Det är kanske ödets ironi som gör att min nya "sambo" är helt städtokig, har skrivit flera böcker om att städa, och även har en städblogg! Här finns den: stadlust.se/
    Att bo ihop med nån som älskar att städa är fascinerande, men också danande för karaktären. =) Jag stökar aldrig ner i våra gemensamma utrymmen, utan håller efter per automatik. Mitt eget rum är dock en annan sak... Men jag hoppas jag lär mig något på köpet, det är helt fantastiskt att bo i ett hem som alltid är välstädat.
    Så jag fortsätter följa tråden i kulisserna, och återkommer med egna bidrag igen den dagen jag skaffat ny lägenhet.
    Kram på er alla och tack för att ni gör den här tråden så himla bra!


    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • SockerStinn

    Rensat i köket, avfrostat frysen och tvättat. Har massa saker till på listan, men som vanligt går helgdagarna fortare än man vill planera för. Iof har jag pysslat med min hobby i ett par timmar och det stog inte direkt på listan. Men det är ju heeelg! Bara stackars barnen som inte fått göra något särskilt idag. Bättring imorgon! Frågan är vad man kan hitta på? Simhallen om de har platser kvar. Ishallen om det är öppet. Har en del kvar att göra, så drar nog inte iväg till bio eller lekland. 

  • 060810

    Ikväll fick jag total spruck på livet och på denna jävla röran!

    Det har varit ett enda kaos i min hall, kök och vardagsrum nu i 1 vecka pga rörmockaren skulle komma och fixa ett nytt element till oss, men kom någon jävla rörmockare??! NEJ!! Så nu säger hyresvärden att han kommer nästa vecka, men kan jag lita på det? Känns som jag får bo i en jävla röra pga de inte kan palla sig hit för det måste ju förberedas och fixas och flyttas på saker som är ivägen.
    Har just nu alla skor i köket, en bänk där med som vi brukar ha och sitta på... Vagnarna står i köket och vardagsrummet, allt är en enda jävla röra och jag orkar inte se skiten mer!
    Vill bara att de ska komma så jag kan få ordning på skiten här igen.
    Sen blir det att stor rensa här hemma på allt jävla skit som skräpar! Jag MÅSTE bli hård mot mig själv och göra något åt allt jävla mög!

    Sälja kläder på Tradera är ett måste! Har kläder i högar överallt i bokhyllor och på en bänk och i ungarnas garderober!

    Nä nu måste jag bara ta tag i detta och ikväll började jag med att städa sonens rum med honom. Kändes som en början och jag ska nu ta och vika in tvätt och lägga den på plas imorgon för kan inte gå in till barnen när de sover och greja för då vaknar de, men direkt när vi vaknar imorgon ska tvätten in på plats.

    Hänger upp den blöta tvätten så den torkar så kanske jag kan hänga in den imorgon ;)

    Önskar så att någon kom hit och städade med mig i några timmar så jag fick hjälp med all min skit!

    Så någon som bor nära Kristianstad som vill hjälpa till? ;) 


  • SockerStinn
    060810 skrev 2013-01-19 21:32:42 följande:
    Ikväll fick jag total spruck på livet och på denna jävla röran!

    Det har varit ett enda kaos i min hall, kök och vardagsrum nu i 1 vecka pga rörmockaren skulle komma och fixa ett nytt element till oss, men kom någon jävla rörmockare??! NEJ!! Så nu säger hyresvärden att han kommer nästa vecka, men kan jag lita på det? Känns som jag får bo i en jävla röra pga de inte kan palla sig hit för det måste ju förberedas och fixas och flyttas på saker som är ivägen.
    Har just nu alla skor i köket, en bänk där med som vi brukar ha och sitta på... Vagnarna står i köket och vardagsrummet, allt är en enda jävla röra och jag orkar inte se skiten mer!
    Vill bara att de ska komma så jag kan få ordning på skiten här igen.
    Sen blir det att stor rensa här hemma på allt jävla skit som skräpar! Jag MÅSTE bli hård mot mig själv och göra något åt allt jävla mög!

    Sälja kläder på Tradera är ett måste! Har kläder i högar överallt i bokhyllor och på en bänk och i ungarnas garderober!

    Nä nu måste jag bara ta tag i detta och ikväll började jag med att städa sonens rum med honom. Kändes som en början och jag ska nu ta och vika in tvätt och lägga den på plas imorgon för kan inte gå in till barnen när de sover och greja för då vaknar de, men direkt när vi vaknar imorgon ska tvätten in på plats.

    Hänger upp den blöta tvätten så den torkar så kanske jag kan hänga in den imorgon ;)

    Önskar så att någon kom hit och städade med mig i några timmar så jag fick hjälp med all min skit!

    Så någon som bor nära Kristianstad som vill hjälpa till? ;) 
    Tycker synd om dig. En sak de oredor man själv skapar, men de man skapar för hantverkare ... och sen inte dyker upp. 

    -Bokat tid i simhallen
    -Hängt undan 4 maskiner tvätt från igår (varför räcker inte 2 maskiner/dag till nu???)
    -Kört första maskinen tvätt för idag
    -Börjat plocka undan i alla rummen, tar en grej per gång jag passerar rummen. Imorgon kommer tant Rut - var över en månad sen sist så ni fattar hur välkommen hon är!
     
  • 060810

    Ja mycket av röran är ju min egen, men blir ju lätt så när man inte kan komma åt där man vill och man har prylar överallt pga det som ska va i hallen inte kan vara där.

    Idag var mamma här och fixade med min stora dotters rum och de fick saker på plats och lite mer ordning så nu hoppas jag att hon kan hålla det i a f en vecka ;)
    Sonens rum som jag städade igår ser väl helt ok ut jämfört med hur det brukar se ut, men städa fattar han inte vad det är, stöka ner däremot ja det har han allt bra koll på. ;)
    Minstingens rum ser ok ut så där är jag nöjd, hon är bra på att plocka undan efter sig. :p

    Hoppas få lite gjort under kvällen när barnen är i säng och nästa helg (lör em - sön em) ska jag försöka mig på att rensa lite mer för då har jag inga barn hemma! ;) Man får passa på!
    Har tvättat två maskiner tvätt idag med ju och har hängt upp allt och vikt in det torra från gårdagen oc hdet som kommit från tumlaren idag.
    Så lite nöjd måste jag vara med mig själv idag, kan inte ha för stora krav. :p 


  • Nano07

    Jag fick ett ryck idag och snabbdammsög övervåningen, utom stora dotterns rum (dvs vardagsrum, vårt sovrum och badrummet). Måste ta köket och resten av trappen imorgon sam dottern rum, hennes matta blir superäcklig på 2 dar. Den bara suger åt sig allt och är helt hopplös att få ren. Får gå över med en diskvante och skrubba bort katthår och annat *suck* men den är snygg iaf Flört

    Chianti: Den där bloggen ska läsas!

  • Ms H

    Har länge stört mig på oordningen i de tre lådorna underkläder/badkläder/skärp med mera i min ena garderob. Men så tittar jag på innehållet och inser att jag inte vet vad jag använder, vad som sitter bra, osv. Så nu i helgen startade jag en lååångsam decluttring av innehållet. Sätter på mig en BH, om den inte känns tokfel direkt så får den sitta på under dagen. Om den inte "stör mig" under dagen, eller är ful eller nått, så får den bo i lådan även i framtiden. Men om nått känns sådär, då åker den. No mercy! På så sätt riskerar jag inte att slänga nått som faktiskt passar mig bra, för ärligt talat så har jag absolut noll lust att behöva åka och köpa nya underkläder om jag inte måste. När alla BHar är genomgådda blir det trosor, strumpor och resten. Jag kanske är klar till sommaren eller nått

  • Salt Groda

    Innan jag fick barn städade jag inte så mycket och brydde mig inte så värst om röran.
    Jag vet inte när det vände, men nu hatar jag verkligen stöket och oredan. Nu städar jag jämt, men pga barnen är det ju näst intill lönlöst!
    Jag har blivit lite av en pedant tror jag, och mår verkligen dåligt av saker som ligger framme och dräller.
    Tycker jag plockar, städar, sopar matrester, diskar, tvättar, decluttrar oavbrutet!
    Och sen kikar man in i nästa rum och då har plötsligt en tornado dragit fram där med...

  • SockerStinn

    Nu har jag kommit på ett bra list-system för mig. Har iaf funkat i några dagar Jag har svårt för listor eftersom de blir å kladdiga när det är ett par saker kvar och hela uppuntrande delen med listor förviner. Så nu har jag bytt till post-it-lappar som jag sätter i min almenacka på veckouppslaget. Istället för att styrka på listan knycklar jag ihop lappen och slänger. Och om agendan ändras och jag får flytta en sak till nästa vecka så är det bara att flytta på lappen till nästa vecka. Hoppas det fortsätter funka bra nu bara.

    Tappade äggkartongen på köksmattan. Så nu har jag äntligen tvättat den mattan, det var ju på tiden Drömmer

    Dags att slappa innan kvällen tar slut! 

  • Pallas

    Har nu två dagar på mig att försöka etablera smårutinerna. Problemet är att barn ska hämtas och lämnas hela tiden, det är strålande sol ute och jag skulle vilja ta en ridtur, bilarna måste ses över och jag har fruktansvärt ont i halsen och känner mig allmänt nedstämd. Jag får liksom inte ihop livet ordentligt, jag fastnar på alla de här missklaffarna.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!