• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • vallakra

    När det gäller förvaring av använda kläder som inte behöver tvättas än har vi satt upp en låååååång knoppbräda på en vägg i sovrummet. Jag tycker att det funkar bra.

    I går storhandlade jag och insåg plötsligt att vi har alldeles för lite stuvutrymme för juicepaket, flingpaket, knäckebröd och annat. Sedan vi blev med tonåring (15 år, 184 cm och betydligt större muskelmassa än båda jag och min man) går det åt stora mängder mat här och jag vill inte behöva handla tre gånger i veckan.

    Nu funderar jag på hur detta ska lösas. Jag började lite igår med att betrakta alla våra köksredskap och maskiner med mycket kritisk blick. Det var inte klokt vad mycket saker vi hade som vi aldrig använder!

    Så efter lite utrensning och om-organisation lyckades jag få undan i alla fall knäckebrödet. Så nu ska jag bara försöka hitta plats för allt annat. Kanske bygga ut husetSkrattande.

  • Luktärten
    Fundersam02 skrev 2013-08-19 06:31:24 följande:
    Den här tråden och Flylady har varit inspirerande för mig. Hur gjorde folk innan internet fanns? Flört         

    Då hade man mer tid till städning...
  • Fundersam02
    Luktärten skrev 2013-08-19 18:34:56 följande:

    Då hade man mer tid till städning...

    Haha, så sant! Allt var skinande blankt och hade man en stund över så putsade man lite till.Glad
  • Luktärten
    81missan skrev 2013-08-19 06:36:28 följande:
    En del av er skriver att "vi har...", betyder det att ni hjälps åt där hemma? Har ni (du och din sambo/man) pratat om städning, vem som gör vad eller hur går det till? Jag tar gärna emot tips på hur man framför sina önskemål för jag lägger visst inte fram det på rätt sätt.

    Jag är också mycket nyfiken hur ni gör som får männen med på banan. Jag är en total katastrof på att få honom att göra något om jag säger till. Ärligt talat har jag gett upp och ser det numera som en bonus om han får för sig att göra nåt, tyvärr. Ibland kan kan få ändan ur och fixa en hel massa, men det är långt mellan gångerna...
  • spökplumpen

    Herregud, om ni bara visste hur många gånger jag har varit inne och läst lite i tråden men inte vågat ge mig till känna. Jag är fortfarande inte redo för att kolla in hemsidan, men jag känner att jag börjar närma mig iaf. Jag har dock börjat röja här hemma i garderoberna. Förra året gick jag från xl till s så det fanns väldigt mycket kläder att rensa ut. En del har jag sparat med tanke på att de kanske behövs igen om det blir flera barn men det mesta har jag faktiskt skänkt till myrorna. Galet skönt att bli av med allt! Sen har det med vääääldigt små myrsteg börjat hända saker här hemma. Sambon har satt upp en garderobsvägg i sovrummet, men på flera ställen än jag orkar tänka på saknas det fortfarande golvlister. (Vem fan det nu var som tyckte att klickbara lister var ett smart påfund....den personen hade iaf inte småbarn! ) Nåja, sambon Hr iaf limmat fast listerna i sovrummet så lite framsteg har det blivit även på den fronten.

  • Luktärten

    Åter i hemmet efter en weekend på resande fot. Det betyder att det inte blivit något fejande hemma, men det betyder också att ingen har kunnat stöka ner heller...

    Börjande jobba idag efter 5 veckors semester och det kändes väl sådaär måste jag erkänna. Men samtidigt är det skönt att rutinerna är på G att sätta sig igen. Barnen kommer inte vara uppe halva nätterna längre, maten kommer att intas på regelbundna tider och min träning SKA komma igång under nästa vecka igen.

    Gjorde en SoS på gästtoan idag när jag kom hem. Första gången efter att jag fixat iordning med torktrasor och toamedel lättillgängligt. Hoppas jag får in rutinen så att det håller sig.

    Nu drar jag mig mot sovrummet som är veckan zon. Idag är målet att plocka in all ren tvätt som ligger därinne.

  • abinito

    Det känns skönt att mjukstarta zonarbetet med sovrummet. I denna zonen ingår hela ovanvåningen här hemma (3 sovrum+hall) och vi har bara bott häruppe i en månad (efter totalrenovering), så det finns inte så mkt att röja. Jag får istället fundera på lite piff till fönsterkarmarna och väggarna + att fönsterna kan behöva en putsning.

  • Jespis

    Skulle göra en kvart i dotterns rum och tog itu med hennes hylla. Sorterade ut lite pekböcker och småbarnsleksaker och torkade ur hyllan ordentligt. Med en ljudbok i öronen glömde jag tiden och det tog ca 40 minuter i stället för 15... Sen skulle jag tvätta hennes fönster och torka fönsterbrädet. Nu har jag tvättat alla fönster på övervåningen - hur gick det till?? Ljudbok is da shit!!

  • skrutto

    Puh, ikväll har jag rensat tre hyllor i en av mina garderober och slängt en kasse gamla amningslinnen och andra helt urtvättade grejer. Sen tog jag två leksakslådor och sorterade om och la i en "facklåda" i den ena, får se vad dottern säger imorgon. Det gick faktiskt på ca 20 minuter effektiv tid.

    Min man är inte invigd exakt i flyladykonceptet, men har ändå på eget initiativ rensat en garderobshylla, röjt i arbetsrummet och en hotspot med nästan bara hans grejer i i helgen och börjat hålla diskbänken ren. Jag tror att om clutter attracts clutter så gäller motsatsen också så jag kör efter zonerna och han städar där det passar honom så blir nog summan bra hoppas jag.

  • LokesMammi

    Ibland är det bra o vakna tidigt, men jag undrar var min energi kom ifrån för jag var aptrött imorse.
    Innan kl var 12 hade jag tvättat 4maskiner, satti igång diskmaskinen. Sen har jag vattnat blommor, gjort rent köket, plockat ur o i diskmaskinen. Dammsugit! Allt innan kl 14. Samtidigt har jag setat o degat i soffan i omgångar och tagit hand om en vild 2åring! =)


    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!