• Chianti

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

    Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

    Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

    Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

    Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

    Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

  • Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Jespis

    Har städhjälp varannan vecka, men ingen ork att rensa i lådor och garderober. Dags för ett vårryck!

  • Magictreehouse3

    Jag följer Fly Lady lite och på hemsidan finns info om det. Hemmet delas in i olika zoner och man är en zon i en vecka. Ibland kan det bli kortare. Denna veckan är det sovrummet. Jag har bara gjort småuppdragen. Tänkte försöka kombinera ihop mitt eget schema för att underlätta städningen. Behöver rensa ut mera och organisera det som blir kvar. Håller på med det i sovrummet denna veckan.

  • Ehp
    Magictreehouse3 skrev 2016-03-24 01:15:57 följande:

    Jag följer Fly Lady lite och på hemsidan finns info om det. Hemmet delas in i olika zoner och man är en zon i en vecka. Ibland kan det bli kortare. Denna veckan är det sovrummet. Jag har bara gjort småuppdragen. Tänkte försöka kombinera ihop mitt eget schema för att underlätta städningen. Behöver rensa ut mera och organisera det som blir kvar. Håller på med det i sovrummet denna veckan.


    Jaha, va smart.. De ska jag nog försöka mig på, planerat att rensa ut i både vårt och ungarnas sovrum i flera veckor men hittar alltid något roligare att göra :)
  • 81missan

    Jag är här. Det blir inte så ofta, även om jag för det mesta är hemma sjukskriven. Rensas gör det iaf, eller flyttas runt... Plockar ut kläder ur lådor, sorterar och stoppar tillbaka dom fast i rätt låda:)

  • Magictreehouse4
    Ehp skrev 2016-03-24 06:18:38 följande:
    Jaha, va smart.. De ska jag nog försöka mig på, planerat att rensa ut i både vårt och ungarnas sovrum i flera veckor men hittar alltid något roligare att göra :)
    Känner igen det där med att man alltid hittar något roligare att göra Drömmer.
    Näst på tur för min del står garderoberna i barnens rum. Behöver rensa ut kläder och leksaker som inte leks med samt organisera det som blir kvar.
    Denna veckan har jag fixat vardagsrummet, Så nu har äntligen alla saker "ett hem". Funderar lite på leksakerna som är där om jag behöver mer förvaring eller om jag ska rensa bort så det räcker med den förvaringen jag har. Alla saker har en plats men det ser ändå stökigt ut. Skulle nog vilja ha någon låda med lock så inte alla saker syns. Hur har det gått för dig? Har du fått något rensat?
    81missan skrev 2016-03-31 13:44:48 följande:

    Jag är här. Det blir inte så ofta, även om jag för det mesta är hemma sjukskriven. Rensas gör det iaf, eller flyttas runt... Plockar ut kläder ur lådor, sorterar och stoppar tillbaka dom fast i rätt låda:)


    Kul att någon mer är här! Kikar in fler gånger än vad jag har skrivit, men ska försöka ändra på det. Vore kul med lite mer liv i tråden! Jag behöver all motivation jag kan få! Nästa vecka fortsätter jag i köket enligt Fly Lady samtidigt som jag ska ta mig an en garderob (ska börja med att rensa ut urvuxna kläder).

  • vallakra

    Hur ofta dammsuger ni? Här känns det som att det skulle behövas tre gånger om dagen. Tonårspojkar med 318 kompisar som stövlar in med sina jätteskor och drar med sig halva sandlådor inSkrikandes.

  • Ms H
    vallakra skrev 2016-04-20 14:43:34 följande:

    Hur ofta dammsuger ni? Här känns det som att det skulle behövas tre gånger om dagen. Tonårspojkar med 318 kompisar som stövlar in med sina jätteskor och drar med sig halva sandlådor inSkrikandes.


    Dammsuger när det börjar bli dammigt alt smuligt. Inte särskilt ofta, är ensam här hemma.

    Har ni sån där "taggmatta" utanför dörren som tar det värsta? Matta innanför dörren som skakas av ofta? Brukar hjälpa rätt mycket :)
  • hon mot strömmen

    Har på något underligt sätt höjt min längsta nivå vad gäller att ha ostädat hemma avsevärt, hur detta har gått till vet jag inte. Vad gäller att tvätta finns det mer att önska, det bästa vore om man fick in rutinen att köra en maskin om dagen och ta hand om den.

    Har ni märkt av på något sätt om det lägsta nivå har förändrats till det bättre?

  • hon mot strömmen

    Söndagar har blivit min städdag, för tredje söndagen i rad har huset fått sig en genomgång av disk, tvätt som är vikt och ligger i högar i tvättstugan, dammsugit, torkat golv samt hunnit ta mig 30 min motion. Kan återigen konstatera att min lägsta nivå ligger en bra bit högre mot vad den gjorde förut, börja känna en viss stolthet över mig själv.

    Hur går det för er? Det börjar vara lite dött i tråden, kom igen nu!!!!

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!