• Anonym (Jenny)

    Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?

    Ute på min storhandling för veckan så köpte jag också lördagsgodis till familjen, med tanke på att det är 4 st som ska ha godis så blir det ju lite.
    Då kommer det fram en tjej som undrar om jag inte vägt mig på sista tiden för om jag hade gjort det borde jag inse att jag inte borde sitta och vräka i mig så mycket på en tisdag.

    Nu vet jag att jag är överviktig, men vad i hela friden ger någon rätt att komma och kommentera vad jag har i min korg?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 10:29
    Oj Vad inlägg det hade trillat in sen jag gav mig för kvällen. Solig Lite mer än jag hinner med att svara på en och en så jag kör ett inlägg till er alla.

    Till er som stöttat mig: TACK så mycket. Era kommentarer ger mig energi till att se bortom hennes kommentarer och fortsätta med mitt eget och även ge mig ut bland folk. Men jag är egentligen på ett sätt glad att jag inte lyckades kasta ur mig något elakt själv. Jag tycker ju att man inte ska ge elaka passningar till någon överhuvudtaget så hade nog småskämts.

    Till er som tycker att hon gjorde rätt och man har all rätt att slänga hur sig elakheter: Varför? varför får man kasta elaka kommentarer efter folk? Oavsett om det gäller vikt, utseende eller vad det nu än kan vara?
    Vad ger det er egentligen att vara elak? eller att se någon annan vara det?

    Till er som undrar/tror att tråden är ett skämt: Tyvärr inte, och det har ju dessutom kommit fram att fler här i tråden råkat ut för liknande.

  • Svar på tråden Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?
  • Karisma

    Varför orka bry sig om vad andra handlar. Fattar inte varför denna människa tyckte den hade rätt att säga sådär. Jag hade slängt en elak kommentar tillbaka så människan hade fått skämmas!

    /K

  • Anonym (Jägarhustrun)
    Anonym (Jenny) skrev 2012-01-12 09:16:20 följande:
    Min äldsta var 3,5 när hon började få lite småbitar och bortåt 4 innan det blev just på lördagar för att hålla det till en dag och lite.
    Mellanbarnet började få kring 3 år då han började vilja veta vas stora syskonet fick och nu minstingen började få kring 2 då hon undrade vad mellanbarnet fick.
    Dom har inte blivit introducerade bara för att det var "dags". Sen är det i princip allt det dom får, vi har inga kakor, bullar, läst eller saft hemma.
    Jag måste bara fråga iallafall.
    Varför introducera med småbitar överhuvudtaget?

    Bara funderar...
  • Anonym

    Den enda gång jag skulle häva upp min röst och lägga mig i en överviktig persons matvanor är om vederbörande bröt sig in hos mig och åt i mitt kylskåp!

  • Anonym
    Anonym (äcklig ?) skrev 2012-01-12 18:01:12 följande:
    I dag var jag på ICA, i min kundvagn fanns både cola, chops, kakor och Semlor tillsammans med ett gäng lådor med fryst färdiglagad mat samt en påse gorbys - jag kan tänka mig att en och annan förmodligen tänkte "Inte undra på att hon är så överviktig som hon är...."

    Vad dom inte kunde veta var att jag inte alls handlade till mig själv utan till en av mina kunder - det är så oerhört lätt att döma andra utan att man har efentligen har en susning om hur det ligger till.
    Tänk om man istället valde att lägga den enegin på något positivt så bra man skulle må då   
    haha och det roliga är ju verkligen att du dömer de andra människorna, för hur kan du veta vad de tänkte när de såg dig handla? De kanske tänkte tanken: "Ja, hon handlar säkert åt någon annan?"  Sa de något till dig? 
  • Mammatill2tjejer
    Anonym skrev 2012-01-13 07:09:55 följande:
    haha och det roliga är ju verkligen att du dömer de andra människorna, för hur kan du veta vad de tänkte när de såg dig handla? De kanske tänkte tanken: "Ja, hon handlar säkert åt någon annan?"  Sa de något till dig? 

    Nu skrev hon ju inte att de absolut tänkte så, utan att "hon kunde tänka sig att en och annan förmodligen tänkte så".

    Och läser man de fördomsfulla inläggen i denna tråd så märker man ju att hon troligtvis har rätt... 
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Anonym (elakt)
    Linus10 skrev 2012-01-12 16:05:38 följande:

    Så himla bra skrivet av Pianja:

    Vissa dagar är inget bra. Jag känner mig stressad, orättvist behandlad, dum och ful. Plötsligt dyker det upp massa fula, dumma människor överallt omkring mig. I affären inte minst. Jag tittar i deras matkorgar och har massa åsikter om vad de köper hem, vad de har på sig, hur de ser ut. Det är min signal till mig själv att jag måste ta hand om mina egna problem. Undrar hur tjejen i affären mådde egentligen? Det samma undrar jag ofta på FL. Hur mår alla som känner sig tvingade att vräka ur sig sina elaka "sanningar" till andra människor?

    Folk vet oftast om vad deras egna problem är. När de känner sig mogna för det ber de om hjälp. Troligtvis gör de inte det bland okända människor i affären eller på stan. Vi andra får allt öva oss på att hålla våra åsikter för oss själva och ta hand om våra egna dysfunktioner.  De enda åsikter jag ger mig själv rättigheten att uttrycka fritt är de positiva, de som ger glädje istället för skuld och skam. Det gör mitt liv roligare. Förhoppningsvis min omgivnings med.


  • Anonym (ej överviktig)
    Dominant skrev 2012-01-12 13:37:30 följande:
    Så det finns alltså sjukdomar som ändrar på fysikens lagar? Stoppar du i dig energi än vad du gör av med så kommer du gå upp i vikt. Stoppar du i dig mindre kcal än vad du gör av med så kommer du gå ner i vikt. Det påverkas över huvud taget inte av sjukdomar eller mediciner.

    Proppa i dig mindre energi än vad du gör av med, så kommer du gå ner i vikt, det är 100% garanterat.
    Det finns flera sjukdomar och mediciner som gör att man kan gå upp i vikt. Läs på lite innan du uttalar dig! Dessutom finns det många mediciner vars biverkning är ökad aptit, man känner ingen mättnadskänsla/och eller blir hungrig hela tiden. Ganska vanligt hos exempelvis patienter som opererat bort tumörer osv. Hypothyroidism fuckar upp kroppens metabolism och gör att du går upp i vikt. Så visst finns det både sjukdomar och mediciner som ändrar på metabolismen.
  • molly50
    Dominant skrev 2012-01-12 13:37:30 följande:
    Så det finns alltså sjukdomar som ändrar på fysikens lagar? Stoppar du i dig energi än vad du gör av med så kommer du gå upp i vikt. Stoppar du i dig mindre kcal än vad du gör av med så kommer du gå ner i vikt. Det påverkas över huvud taget inte av sjukdomar eller mediciner.

    Proppa i dig mindre energi än vad du gör av med, så kommer du gå ner i vikt, det är 100% garanterat.
    Ja,det gör det faktiskt. Hypotyreos är exempel på en sådan sjukdom. Eller om man äter kortison emot en reumatisk sjukdom t ex.
    Som någon skrev så finns det läkemedel som ger sämre metabolism åt båda håll.

    Det jag försöker säga är att man måste försöka tänka på att det kan finnas flera bakomligande orsaker till övervikt. Att man är tjock betyder inte per automatik att man är en godisråtta t ex. Att tro det tycker jag,faktiskt,är ganska fördomsfullt.   
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Dominant
    molly50 skrev 2012-01-13 12:45:06 följande:
    Ja,det gör det faktiskt. Hypotyreos är exempel på en sådan sjukdom. Eller om man äter kortison emot en reumatisk sjukdom t ex.
    Som någon skrev så finns det läkemedel som ger sämre metabolism åt båda håll.

    Det jag försöker säga är att man måste försöka tänka på att det kan finnas flera bakomligande orsaker till övervikt. Att man är tjock betyder inte per automatik att man är en godisråtta t ex. Att tro det tycker jag,faktiskt,är ganska fördomsfullt.   
    Även om du har Hypotyreos (som är extremt allvarligt och i princip aldrig orsaken till övervikt) så är det endast fråga om några få procents skillnad i ämnesomsättning. Det är om något bara en ursäkt.

    Om man har övervikt så finns det alltid en orsak bakom det, det är att personen proppar i sig mer kalorier än vad den gör av med. Jag har inte ens något emot övervikt och kan tycka att det är attraktivt på kvinnor (inom rimlighetens gränser) men tycker det är löjeväckande hur de hittar på alla dessa ursäkter för sin vikt. Konstatera istället att du väljer att äta mer än vad din kropp behöver.
  • trettioplus
    Dominant skrev 2012-01-13 13:02:33 följande:
    Även om du har Hypotyreos (som är extremt allvarligt och i princip aldrig orsaken till övervikt) så är det endast fråga om några få procents skillnad i ämnesomsättning. Det är om något bara en ursäkt.

    Om man har övervikt så finns det alltid en orsak bakom det, det är att personen proppar i sig mer kalorier än vad den gör av med. Jag har inte ens något emot övervikt och kan tycka att det är attraktivt på kvinnor (inom rimlighetens gränser) men tycker det är löjeväckande hur de hittar på alla dessa ursäkter för sin vikt. Konstatera istället att du väljer att äta mer än vad din kropp behöver.
    Jag har vänner med problemet och delar inte din uppfattning.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?