• Anonym (Jenny)

    Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?

    Ute på min storhandling för veckan så köpte jag också lördagsgodis till familjen, med tanke på att det är 4 st som ska ha godis så blir det ju lite.
    Då kommer det fram en tjej som undrar om jag inte vägt mig på sista tiden för om jag hade gjort det borde jag inse att jag inte borde sitta och vräka i mig så mycket på en tisdag.

    Nu vet jag att jag är överviktig, men vad i hela friden ger någon rätt att komma och kommentera vad jag har i min korg?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 10:29
    Oj Vad inlägg det hade trillat in sen jag gav mig för kvällen. Solig Lite mer än jag hinner med att svara på en och en så jag kör ett inlägg till er alla.

    Till er som stöttat mig: TACK så mycket. Era kommentarer ger mig energi till att se bortom hennes kommentarer och fortsätta med mitt eget och även ge mig ut bland folk. Men jag är egentligen på ett sätt glad att jag inte lyckades kasta ur mig något elakt själv. Jag tycker ju att man inte ska ge elaka passningar till någon överhuvudtaget så hade nog småskämts.

    Till er som tycker att hon gjorde rätt och man har all rätt att slänga hur sig elakheter: Varför? varför får man kasta elaka kommentarer efter folk? Oavsett om det gäller vikt, utseende eller vad det nu än kan vara?
    Vad ger det er egentligen att vara elak? eller att se någon annan vara det?

    Till er som undrar/tror att tråden är ett skämt: Tyvärr inte, och det har ju dessutom kommit fram att fler här i tråden råkat ut för liknande.

  • Svar på tråden Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?
  • Anonym (äcklig ?)
    Anonym skrev 2012-01-13 07:09:55 följande:
    haha och det roliga är ju verkligen att du dömer de andra människorna, för hur kan du veta vad de tänkte när de såg dig handla? De kanske tänkte tanken: "Ja, hon handlar säkert åt någon annan?"  Sa de något till dig? 

    Nu utgick jag ju ifrån hur TS och en del här i tråden tycks tänka när dom ser en kundvagn/korg fylld med onyttigheter och knappast från mina egna erfarenheter - jag gjorde kort sagt en liten reflektion

    För nå´t år sedan var jag på en "happening" där man diskuterade varuförpackningar och fram tills dess hade jag aldrig tänkt en tanke på att folk skulle intresserade sig för vad andra  har i sina kundvagnar/korgar men under den diskussionen kom det fram att det tycks vara et rätt stort problem för många som känner sig uttittade samt många som inte kan låta bli att spana in vad andra köper

    Själv måste jag säga att jag är inte det  minsta intresserad av    vad andra har i sina kundvagnar eller vad de ev tänker om vad jag har i min vagn/korg - jösses jag har annat i livet som tar upp mina tankar än att behöva gå runt o bekymra mig om andras inköp eller vad andra anser om  mina inköp.... 
  • molly50
    Dominant skrev 2012-01-13 13:02:33 följande:
    Även om du har Hypotyreos (som är extremt allvarligt och i princip aldrig orsaken till övervikt) så är det endast fråga om några få procents skillnad i ämnesomsättning. Det är om något bara en ursäkt.

    Om man har övervikt så finns det alltid en orsak bakom det, det är att personen proppar i sig mer kalorier än vad den gör av med. Jag har inte ens något emot övervikt och kan tycka att det är attraktivt på kvinnor (inom rimlighetens gränser) men tycker det är löjeväckande hur de hittar på alla dessa ursäkter för sin vikt. Konstatera istället att du väljer att äta mer än vad din kropp behöver.

    För det första så har du fel när du påstår att hypotyreos är extremt allvarligt. För det är det inte.Det handlar om att man har en för låg produktion av sköldkörtelhormon och detta kan behandlas med läkemedel. Du tänker kanske på hypertyreos som istället är en överproduktion av sköldkörtelhormon och dte kan vara allvarligare. Speciellt om det går så långt att det blir giftstruma.Men även detta kan behandlas med läkemedel eller operation.
    Jag har dels en nära anhörig med hypotyreos och dels så är jag sjukvårdsutbildad,så lite insatt är jag faktiskt i det. 

    För det andra så ja,självklart finns det allltid en orsak bakom övervcikt. Men det behöver inte vara det att man äter fel eller motionerar för dåligt. Och innan man vet orsakerna bakom så tycker jag att man ska försöka låta bli att tala nedlåtande om sådana personer. 

    Sen huruvida jag är överviktig eller inte,har inte med saken att göra. Jag är inte mager,men heller inte fet. Jag försöker tänka på vad jag stoppar i mig och försöker att motionera så gott jag kan. Men som nybliven 2-barnsmor så är det inte alltid så lätt att hinna med någon annan motion är promenader med barnvagnen. 
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Anonym (ej överviktig)
    Dominant skrev 2012-01-13 13:02:33 följande:
    Även om du har Hypotyreos (som är extremt allvarligt och i princip aldrig orsaken till övervikt) så är det endast fråga om några få procents skillnad i ämnesomsättning. Det är om något bara en ursäkt.

    Om man har övervikt så finns det alltid en orsak bakom det, det är att personen proppar i sig mer kalorier än vad den gör av med. Jag har inte ens något emot övervikt och kan tycka att det är attraktivt på kvinnor (inom rimlighetens gränser) men tycker det är löjeväckande hur de hittar på alla dessa ursäkter för sin vikt. Konstatera istället att du väljer att äta mer än vad din kropp behöver.
    Jag har själv hypotyreos och det du skriver stämmer helt enkelt inte. Jag var väldigt sjuk när det upptäcktes och även om jag inte är/var överviktig så är just viktökning ett av de vanligaste symtomen. Det är en sak som läkarna kollar innan de går vidare med utredning. Det var en av anledningarna till att det dröjde så länge innan jag själv fick min diagnos. Mina ämnesomsättningsprover pendlade mot att vara okej/inte okej men eftersom jag var "tjock" så gjordes ingen vidare utredning. Det var först när jag träffade en annan läkare som tog ett mer djupgående ämnesomsättningsprov som det visade hur sjuk jag var.
  • Anonym (ej överviktig)
    Anonym (ej överviktig) skrev 2012-01-13 13:57:46 följande:
    Jag har själv hypotyreos och det du skriver stämmer helt enkelt inte. Jag var väldigt sjuk när det upptäcktes och även om jag inte är/var överviktig så är just viktökning ett av de vanligaste symtomen. Det är en sak som läkarna kollar innan de går vidare med utredning. Det var en av anledningarna till att det dröjde så länge innan jag själv fick min diagnos. Mina ämnesomsättningsprover pendlade mot att vara okej/inte okej men eftersom jag var "tjock" så gjordes ingen vidare utredning. Det var först när jag träffade en annan läkare som tog ett mer djupgående ämnesomsättningsprov som det visade hur sjuk jag var.
    Eftersom jag INTE var tjock ska det stå...
  • Anonym (ej överviktig)

    Sen finns det självklart många anledningar till att en människa är överviktig där kost, brist på motion osv är viktiga bitar men att komma och säga att det INTE finns medicinska orsaker är bara inskränkt och rent felaktigt.

  • Dominant
    Anonym (ej överviktig) skrev 2012-01-13 14:00:58 följande:
    Sen finns det självklart många anledningar till att en människa är överviktig där kost, brist på motion osv är viktiga bitar men att komma och säga att det INTE finns medicinska orsaker är bara inskränkt och rent felaktigt.
    Du menar alltså att det finns mediciner som gör att man går upp i vikt fast man gör av med fler kalorier än vad man proppar i sig?
  • molly50
    Dominant skrev 2012-01-13 14:55:08 följande:
    Du menar alltså att det finns mediciner som gör att man går upp i vikt fast man gör av med fler kalorier än vad man proppar i sig?

    Kortison är ett exempel på detta och även p-piller kan göra att man går upp i vikt pga hormonerna.
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • molly50
    Anonym (ej överviktig) skrev 2012-01-13 14:00:58 följande:
    Sen finns det självklart många anledningar till att en människa är överviktig där kost, brist på motion osv är viktiga bitar men att komma och säga att det INTE finns medicinska orsaker är bara inskränkt och rent felaktigt.
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Anonym
    Anonym (ej överviktig) skrev 2012-01-13 14:00:58 följande:
    Sen finns det självklart många anledningar till att en människa är överviktig där kost, brist på motion osv är viktiga bitar men att komma och säga att det INTE finns medicinska orsaker är bara inskränkt och rent felaktigt.
    Ja men antalet överviktiga har ju ökat enormt på senare år. Man pratar ju om en "fetmaepidemi"! Men det kanske handlar om någon annan sorts epidemi (sjukdom i sköldkörteln?)
  • Mammatill2tjejer
    Anonym skrev 2012-01-13 17:23:51 följande:
    Ja men antalet överviktiga har ju ökat enormt på senare år. Man pratar ju om en "fetmaepidemi"! Men det kanske handlar om någon annan sorts epidemi (sjukdom i sköldkörteln?)
    Det är det ingen som har påstått.

    Vad de skriver är att det inte ALLTID handlar om att man ätit fel och proppat i sig en massa onyttigheter. De skriver att det kan finnas andra orsaker.
    Och att då sitta och uttrycka sig som vissa gör i den här tråden är helt enkelt fördomsfullt.  
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
Svar på tråden Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?