• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Lillih

    Hej tjejer!


    Poussin skrev 2012-02-23 21:21:56 följande:
    Lillih - Visst var det nu i helgen ni skulle åka ner?? Lycka till, hoppas ni får en skön helg och ett bra möte med Dr D på måndag!

    Tackar! Jo, nu ar jag pa plats i AtenGlad
    16 grader varmt och sol fran klarbla himmel!! Harligt!!
    Jag funderar lite pa apotek, har last att apoteken inte har oppet pa lordagar sa jag maste nog forsoka mig pa att leta ett redan i dag. Jag vill minnas att jag last pa traden att det bara fanns ett apotek som har allt man behover. Nagon som minns var det ligger?

    Vilken tur att du fick tag i sprutan Poussin!! Sadana ganger blir man lite smatt nervos!!

  • CurlyRed

    Hej lillih, härligt att du är på plats! Om du bor vid Diamond hotel finns ett på samma gata. Sen ett till vid Syntagma torget. Och några till på gatorna runt omkring. Vi gick på lördagen, det var öppet. Däremot allt stängt på söndagen. Lycka till nu ! Och njut av Aten!!!

  • strawberryshortcake

    Heej tjejer!!!
    Har skummat igenom tråden och jag skulle gärna få mer info. Hänger inte riktigt med!!!
    IL - vad är det t.ex???!!! :)

    Vi har kämpat i 5 år, fått missfall i vecka 16, ytterligare ett missfall i vecka 8, gjort 4 IVF, 2 FET - men det vill sig inte riktigt hela vägen.

    Har från början frågat min läkare, både i Helsingborg och på Cura i Malmö om immunologiska orsaker men tja, ni vet väl redan vilka svar man får.. :/

    Är det någon av er som fått utskrivit predni..medicinen.. (vad den nu heter) + fragmin UTAN att göra IVF?
    Har ni fått detta utskrivit här i sverige?

    Var börjar man? Hur kommer man i kontakt med läkaren i Athen och vilka prover är det som han ska analysera?

    tusen tack om ni orkar dra en ramsa för mig oxå. :)  
            
              

  • CurlyRed

    Strawberry välkommen! Kan va så att du har immunologiska problem precis som vi, men det behöver testas i England eller Aten, som båda jobbar med amerikanska lab. Köp först boken "is your body baby friendly av Allan E Bear. Finns på alla internet bokhandlar. Om du känner igen er/era symptom, så kontakta tex Life Clinic i Aten. En resa ner för blodprov och möte med dr Dimitri behövs. När resultaten kommer får du en handlingsplan, där tex IL = intralilipid dropp eller Humira och troligen prednisolon behövs. Kan fås i Sverige om du fixar svenskt recept via Gyn el läkare. Annars kan du köpa i Aten på apoteken där. Men börja med boken! Där står allt "basis knowledge" du behöver om immunologi och Fertilitet. Lycka till!

  • strawberryshortcake

    Tack Curly!!
    Ska beställa boken i helgen!!!
     :)

    Finns det några särskilda saker i boken man ska "uppfylla" för att ha s.k. immunologiska orsaker till sin barnlöshet?

    Vad kostar själva provtagningen (som görs i sverige va?) och sen analyseran i Athen?
    Och hur lång tid tar det, från att man skickar iväg proverna tills dess att man får svar? 

      

        

  • CurlyRed

    Om du tex har ont i leder, IBS eller mat allergier som gluten, laktos, upprepade missfall eller IVF's. Eller om du aldrig är sjuk. Då kan du ha ett överaktivt immunförsvar som då motverkar embryot från att fästa och överleva. Men läs boken så får du fler förklaringar. Vissa provar kan tas i Sverige men de viktigaste tas i Aten för att sen skickas till lab i USA. Kostnaden blir ca 2000? för provtagning, analys och sen löpande konsultationer över telefon under kommande IVF. Sen tillkommer en resa ner över en sön-mån eftersom proverna behöver tas en måndag. Dr D har blivit mer och mer anlitad så set kan ta upp till en vecka att få svar. Däremot ingen väntetid att få komma till Aten.

  • Lillih

    Valkommen Strawberry!


    Bra att du kopt boken, den gav mig en riktig aha upplevelse och forklarar mycket annat som jag funderat over an bara infertilitet.

    Har varit en harlig dag med sol och varme. Har flanerat runt i bara topp, suttit pa kafeer i solen, besokt museum och annat.

    De flesta ar jatte vanliga och trevliga, men nagra fa verkar inte jatteglada att se oss. Tror att de tycker att ovriga europa har pressat dem for hart med sparkrav for att fa nodlanen. Idag kom en aldre man som vi motte och gav sig pa min sambo verbalt. Han var mycket upprord.
    Det aker kravallbussar runt stan hela tiden och star killar med AK 5or utposterade i gathorn, sa det marks att de ar sjalva lite oroliga for upplopp. Men vi har inte kannt av det nagot, man kanner sig ganska trygg.

    I kvall ska vi ga pa finrestaurang och ata treratters. Ska bli sa harligt!!

    Fick i skrivande stund ett SMS av en van i Maastricht som skriver att hon haller tummarna for oss och att pa senaste tiden anvant "alg armbandet" flitigt  som hon fick av mig i 30 ars present for att kanna sig narmare. Gud!! Har jag kopt ett "alg armband" i present at henne!! Har inte ett minne av det och det later inte likt mig heller!! Man far ju hoppas att det ar nagorlunda smakfullt iallfall.Skrattande

  • Zinfandel

    Välkommen Strawberry! Du har fått så bra svar av Curly så det finns inget mer att tillägga mer än välkommnen!!

    Lillih: lycka till hos alla vår "Dimman" imorrn Skrattande
     

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!