• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • CurlyRed

    Poussin - raraste vän!! Hoppas allt går bra! Försök fokusera positivt även om jag förstår att man blir nojig! Stoooor kram!!

  • Cathy

    Å Poussin, förstår att du är orolig men tror du inte att det är lite språkbarriär med Dr D också..? Kanske han på svenska inte skulle säga 'emergency'? Kör med det du kan därhemma, omega 3 och D-vitamin. Dr Braverman kör med D-vitamin 100mikrogram/dag, det sänker NK-cellerna om det är dom som har höjts? Hoppas allt går väl! Stor kram

  • Poussin

    Tack raringar! Snart måndag och känner mig rätt lugn ändå. Hoppas bara att jag inte är resistent, men skulle jag vara det så får vi ta ställning till det då. Nu fortsätter vi att hoppas på att pyrena hänger kvar. Glad
    Det är de vita blodkropparna som är för höga, har inte testat NK-celler igen, men det vore rätt intressant att veta vad de ligger på.
    Stor kram till er alla! Hjärta

  • strawberryshortcake

    Hej tjejer!
    Har inte fått tummen loss förräns idag men nu är iaf boken (Is your body baby friendly) beställd. :)

    Någon av er andra som bor i Skåne? Någon erfarenhet från Cura eller Öresundskliniken vad gäller immunologisk behandling OCH IVF här?

    Har ni översatt era journaler själv och kostar en e-mail konsultation med Dr D. något?

    Tänkte läsa boken nästa vecka och samtidigt skriva ner en "liten" fertilitetshistoria men måste journalerna vara med i detta "första steg"?

    Känner mej förvirrad. Vet inte hur jag ska gå till väga. :)          

  • CurlyRed

    Lätt att bli förvirrad här, men ingen fara, vi är ju så många som redan gått igenom allt . Maila bara dr Dimitri och presentera dig och säg att du är intresserad av att bli patient till honom. Då får du ett Registrations formulär m mail. Där fyller du sen i er historia och även medicinsk historia i båda era släkter. Dvs när du fyllt i denna har du automatiskt fått med en summering av dina journaler. Om ni gjort många ivfs etc, kan det vara enklast att bifoga en lista separat över dessa. När du mailat iväg dessa, så återkommer dr D med en tid för telefon konsultation då han ger sin syn på er historia, om det finns risk för immunologiska orsaker för er och vilka möjligheter ni har framåt. Han är trevlig, lätt att förstå och prata med. Lycka till!! Bor själv i Stockholm, så kan inte ge tips på IVF klinik i Skåne. Men hör med Zindandel!

  • strawberryshortcake

    Jag mailade nyss! Så spännande!
    Vad kostar första konsultationen över telefon?
    Spelar egentligen ingen roll, vi har bestämt oss för att gå vidare med detta nu när vi ändå väntar i adoptionskön, men tja, kan vara bra att veta så man inte får en chock sen!

    Kunde inte bärga mig och mailade dessutom IVF-kliniken Öresund för en second opinion.

    Nu jäklar!! :)

        

  • Lully Hill

    Hej vänner,
    Hela tiden lär man sig nytt! Jag lägger ut min mailkorr med Dr D så kan ni själva läsa och se vad ni har att vänta den dag ni är mitt uppe i graviditen:


    Dear Dr D You asked me to let you know if I got any complications. I am now in week 23 and since a few days my legs are a bit swollen. I also feel some kind of light diffuse pain in my lower parts of the body, hips, legs and back. And sometimes also in my joints. My fingers are also more stiff than usual. I had my blood pressure taken 2 weeks ago and it was fine. I think 125/80 or something like this. But this was before this problems came. Is this normal for a pregnancy or do you think I have to contact a doctor in Sweden? Do you think this can be any signs of immune related problems? I would be so grateful to hear your opinion!Dr D svar:
    very good description of your condition! I think that this is something I expected. 99% of the doctors they will tell you that this can be a pregnancy complication with unknown origin and we must deal with the symptoms. (i.e, tablets for the high blood pressure). I personally think that is immune related and is very common to women with long term immune problem, especially around the gestational week you are now. please check your blood pressure more frequent reduce the salt intake increase the steroids (prednisolone) by extra 5mg in the morning (in total 10mg in the morning-5mg in the evening ) monitor your condition (body weight changes) and let me know if symptoms will get worse. it will be good a doctor to know about your progress, especially if he will be involved in your long term or final care. Have a FBC CPR, RF blood test and let me know the results. I think that the steroids will help with kind regards Alltså det som läkare o barnmorskor vistar undan som "vanlig" gravidåkomma kan alltså vara immunrelaterat!
    Tänk att man alltid måste vara engagerad och själv i frågasätta allt. I detta fall är det ingen idé att kontakt BM utan
    jag får använda andra läkarkontakter för att få blodprov, blodtryck och allmän checkup. Jag kommer att köpa en blodtryck
    mätare från apoteket också!
    Kram  
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Zinfandel

    Strwaberry: här har du en skåning ;) Men tyvärr är jag nog ändå inte rätt person att fråga eftersom jag inte längre har så mycket till övers för svenska kliniker. Jag har varit patient på båda kliniker du nämner och de har ju 'missat' allt på mig.. Och efter att ha varit aktiv här länge och haft mycket 1-1 kontakt med många så vet jag att det inte är specifikt för dessa kliniker. Du kan få kortison här men inget mer. Till alla som bor här i krokarna säger jag därför tveklöst - välj Danmark istället!! Lägg pengarna där, det är billigare och bättre vård. Sen välkomnar jag fler här nere så vi kan hjälpas åt att finna folk som jag hjälpa oss med bla immunterapi, det är bra att ha mer än ett ställe och det tar oerhört lång tid att ringa runt så alla som kan bidra är mer än välkomna :))

  • Lully Hill
    Lully Hill skrev 2012-03-11 19:16:32 följande:
    Hej vänner,
    Hela tiden lär man sig nytt! Jag lägger ut min mailkorr med Dr D så kan ni själva läsa och se vad ni har att vänta den dag ni är mitt uppe i graviditen:
    Dear Dr D You asked me to let you know if I got any complications. I am now in week 23 and since a few days my legs are a bit swollen. I also feel some kind of light diffuse pain in my lower parts of the body, hips, legs and back. And sometimes also in my joints. My fingers are also more stiff than usual. I had my blood pressure taken 2 weeks ago and it was fine. I think 125/80 or something like this. But this was before this problems came. Is this normal for a pregnancy or do you think I have to contact a doctor in Sweden? Do you think this can be any signs of immune related problems? I would be so grateful to hear your opinion! Dr D svar:
    very good description of your condition! I think that this is something I expected. 99% of the doctors they will tell you that this can be a pregnancy complication with unknown origin and we must deal with the symptoms. (i.e, tablets for the high blood pressure). I personally think that is immune related and is very common to women with long term immune problem, especially around the gestational week you are now. please check your blood pressure more frequent reduce the salt intake increase the steroids (prednisolone) by extra 5mg in the morning (in total 10mg in the morning-5mg in the evening ) monitor your condition (body weight changes) and let me know if symptoms will get worse. it will be good a doctor to know about your progress, especially if he will be involved in your long term or final care. Have a FBC CPR, RF blood test and let me know the results. I think that the steroids will help with kind regards Alltså det som läkare o barnmorskor vistar undan som "vanlig" gravidåkomma kan alltså vara immunrelaterat!
    Tänk att man alltid måste vara engagerad och själv i frågasätta allt. I detta fall är det ingen idé att kontakt BM utan
    jag får använda andra läkarkontakter för att få blodprov, blodtryck och allmän checkup. Jag kommer att köpa en blodtryck
    mätare från apoteket också!
    Kram  
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!