• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Lully Hill
    Zinfandel skrev 2012-03-11 19:48:41 följande:
    Mycket bra svar från honom!!
    Ja visst var det!
    Det är så skönt att ha honom att fråga om allt! 
    Lite orolig blev jag men han skriver ju inte att det är akut och att jag behöver IL eller nått.
    Så jag får väl coola ned mig.
    Mycket av de symptom jag skriver om,  samt om man lägger till högt blodtryck o äggvita i urinen är tecken på havandeskapsförgiftning. Orsaken till det kan inte läkarna (i Sverige i alla fall) svara på. Jag undrar om Dr D har misstankar om att det också kan vara immunrelaterat. Jag ska fråga honom vid tillfälle. 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • HollyGolightly

    Hej igen - jag kom på en sak: Säg att jag mailar till Aten och beskriver min situation, samt ser till att ta de tester de vill här i Sverige och skickar resultatet till honom. Om det då INTE tyder på immunproblem, kostar det mig då ändå 20 000? 
    Min make är motvillig till hela Atenidén tyvärr, så jag försöker bara få någon slags översikt över exakt hur det går till ... 

  • CurlyRed

    Holly- tyvärr kan du inte veta det enbart av de svenska testerna. Jag hade tex ok på dessa. Men immunologiska problem som förhöjt Tnf-alpha och CD3 på de amerikanska testerna. Min sambo var också motvillig i början eftersom det här blev en extra kostnad, när vi "ändå" hade landstings försöken gratis. Han ansåg först att vi skulle göra klart de IVF vi hade på landstinget och sen åka till Aten om det behövdes. Men har man immunologiska problem då spelar det ingen roll hur många IVFs eller ÄD man gör. Kroppen kommer ändå stöta bort söla embryos! Och tyvärr blir det bara än mer aggressivt ju fler åtetföringar och hemmaförsök man gör... Det som fick min man att ändra åsikt, det var dels den här förklaringen, dels att det var så många tjejer här som lyckats bli gravida direkt efter behandling trots många års misslyckanden innan. Men det avgörande tror jag var telefon mötet med Dr Dimitri, vi hade högtalarfunktion på så även han kunde delta. Tror det blev mer verkligt för honom efter detta. Lycka till Holly!

  • Zinfandel

    Holly: de prover man kan ta i Sverige har nog gett bra resultat för de flesta av oss... Mina var tiptop och visade inget. Men inte sen när man gör de djupgående testarna på Rosalind Franklin University, dit proverna skickas, det är då de väsentliga immunproblemen uppdagas.

  • HollyGolightly

    Tack Curly! Min man är helt med på att det känns hopplöst att fortsätta beta av våra eskimåer i frysen om vi inte gör något annorlunda, för han tror inte heller att det kommer att funka förrän vi vet vad problemet är. Så långt allt väl. Däremot oroar han sig dels för Aten och situationen där, dels för att det plötsligt blir en så stor "grej" att börja åka utomlands. Vi får väl se om jag lyckas lugna honom (utan att egentligen veta vad vi ger oss in i själv, haha).

    Ännu en fråga - jag har inte haft missfallsproblematiken som så många andra verkar ha, utan för mig fäster det helt enkelt inte. Det allra första försöket gjorde det, men det blev MA i vecka 7 eller 8 (upptäcktes vid första ultraljudet). Sen dess har inget försök fäst. Någon som känner igen sig i detta och fått immundiagnos? Eller är det vanligast att embryot fäster men sen dör (=missfall)?

     

  • CurlyRed

    Holly - jag har samma som du. Gjorde 2 IVF och 3 FET utan ett enda plus. Innan hade jag även försökt m hemma försök i 2,5 år med ägglissnings stickor och dyl. Men inte ett enda plus på 4,5 år... Så testade vi med fragmin, prednisolon och progynon på 4e FET och plussade! Men missfall v6. Det var få vi tog första plan till Aten. Ni behöver inte bestämma nu om ni ska åka, det gjorde inte vi heller, det är en process man måste bearbeta. Men maila dr D och be om registrerings papper, fyll i er historia och ta ett telefon möte, så kan ni bestämma sen. Då blir det nog enklare för din sno med kanske

  • HollyGolightly

    Haha! Min "sno" behöver nog lite tid att processa, så det låter som en bra plan!

    Har nu äntligen läst hela tråden, och när ni säger att man inte behöver ta några blodprov alls i Sverige utan kan ta dem i Aten så undrar jag om man hinner allt på ett besök? Hinner de verkligen ta alla blodprov, analysera och komma fram till en behandlingsplan direkt? Hittills har jag inte alls hittat någon bra läkare här i Sthlm som lyssnar, så jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas få någon att ge mig en remiss för att ta alla blodprover ... 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!