• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Cathy

    Åh Curly, det finns inga ord, är så ledsen för din skull Gråter Skickar dig en stor styrkekram, ta hand om dig Hjärta

  • Zinfandel

    Nu har jag fått svar från Dr D som säger att endon kommer att avhjälpas med IL och att vi kan skicka blod till Chicago nästa vecka och se hur TNF ligger Skrattande Hålla alla tummar att det är bra så att vi kan köra igång snart!!

  • myran6801

    Zin, toppen det låter ju jätte lovande. Hur gör du med proverna till Chicago? Går du till vc och tar dem o skickar dem själv?

    Jag skickade ett mail till Dr D och berättade om vårt avbrutna försök. Skrev att dk ordinerade högre dos om vi skulle göra ett nytt försök och frågade vad han ansåg om det. Han svarade att han inte trodde resultatet beror på dosen.

  • Lully Hill

    Zin- åh Gud så bra! Jag håller alla tummar o tår!!

    Myran- Skrev Dr D något mer? Hade han något förslag?

  • Zinfandel

    Myran: ja, jag skickar blodet själv, har just luskat ut precis hur det går till här nere, fått hjälp av Bling med deklarationen, stämt av emballage & tull med Fedex, kollat flighter osv, puh! Min väninna barnmorskan drar blodet. Och har dessutom fått IL beviljat av min vårdcentral, både att få det utskrivet och få droppet SkrattandeSkrattande

  • CurlyRed

    Tack alla fina vänner!!! Mår ändå ok! Sist var jag helt knäckt två dar men nu var det på något sätt lite väntat. Började ju inte med immuno mediciner förrän jag testat plus på dag 43 och det räckte ju inte att få ner immunförsvaret (men vi hade ju aldrig trott att vi skulle kunnat bli naturligt gravida). Men nu får vi nog va lite försiktiga runt ÄL... Annars är väl risken att det upprepas igen med nya missfall... Gissar att det bästa för oss är en IVF igen med långa protokollet där vi kan planera in tillräckligt med IL doser och pred och fragmin i god tid enligt dr D's rekommendation.... Ska maila honom ikväll (han hade precis mailat mig och frågar hur jag mår, den raringen!!) Nej nu fokuserar jag bara på att det ska bli lördag när vi åker på golfsemester! Och att jag inte ska få lika smärtsamt missfall som sist (kändes som en förlossning...) utan bara vanlig mens. Kram alla!!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!