• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • HollyGolightly

    Jag var hos Ludmila Ondrasek i förrgår, vilken underbar människa! Hon hittade diverse bakterier (osäker på om det var bakteriell vaginos eller något annat) och skrev ut en dunderkur antibiotika, vilket känns mycket bra förstås. Ska börja käka tabletter vid nästa mens.

    Men det fick mig ju att fundera lite, trots allt - om man nu har ett överaktivt immunförsvar som inte tillåter embryon att fästa, hur kan det då tillåta bakterier att göra detsamma? Jag antar att det finns en förklaring, så jag tänkte höra om någon av er vet? 

    Jag har dessutom precis blivit rejält förkyld för första gången på evigheter, så nu börjar jag undra om immunproblematiken verkligen gäller mig trots allt. (Men om det INTE är det, vad är det då? Puh!)

     

  • Hjärtefröjd

    Jag kan inte låta bli att fundera kring om det finns någon över huvud taget som besökt Ludmilla och inte fått veta att de har olämpliga bakterier? Jag har letat en hel del här på FL och runt om på nätet och verkligen inte hittat någon. Har någon av er besökt henne utan att få diagnosen BV eller liknande?

  • Poussin

    Zin - Hur går det med sprayen? Känner du av den något?

    Curly - Skönt att din kropp återhämtat sig så snabbt vännen. Bort med polypen och sen blir det bebis för er! Hjärta

    Holly - Spännande med Ludmila, skönt att kunna bocka av det. Jag blir också förkyld ibland, men mycket mer sällan än t ex min man och jag har ju fått konstaterat att jag har immuno problem. Flört

    Jag var hos gyn imorse och först såg han ingenting alls, hann nästan ge upp helt, men sen insåg han att jag har en bakåtlutande livmoder och hittade då en liten hinnsäck. Hade en väl liten förhoppning om att se hjärtat, men vet att det är tidigt i v 6+3, så det får bli på vul nästa torsdag. Tog hCG i tisdags och det hade stigit bra (13500) men långt  dubblats varannan dag. Tog ett nytt idag och hoppas på ett bra värde på måndag.

    Kram till er alla! {#emotions_dlg.flower}

  • Zinfandel

    Hjärte: det är en fråga jag besvarat många gånger tidigare så jag gör det gärna igen eftersom den är viktig! De flesta som uppsöker henne gör det för att man misstänker att det är nåt fel eller att man misslyckats länge med att bli gravid eller med många IVF. En vanlig anledning är då olika bakterier (Gardnerella, ureaplasma, mycoplasma, Grupp B Streptokoker, gonokocker). Ludmila är särkilt bra eftersom hon gör noggrannare underökningar, kollar sekretet i mikroskop och därför upptäcker betydligt fler fall än vanliga gyn. Sen handlar det om var man sätter gränsen, för vi SKA ha bakterier också. Det är ju inte så att man har eller inte har bakterier och att man bara behandlas utifrån det, det handlar om mängden bakterier och där har Ludmila nolltolerans eftersom hon vet hur mycket det kan påberka. Jag blev friskförklarad hos min gyn men krävde av labbet på sjukhuset att testa ordentligt och då hade jag förhöjda värden. Inte mycket men tillräckligt mycket för att det kunde påverka. Så bättre att behandla än inte, för säkerhets skull!

  • HollyGolightly
    Hjärtefröjd skrev 2012-03-29 13:00:08 följande:
    Jag kan inte låta bli att fundera kring om det finns någon över huvud taget som besökt Ludmilla och inte fått veta att de har olämpliga bakterier? Jag har letat en hel del här på FL och runt om på nätet och verkligen inte hittat någon. Har någon av er besökt henne utan att få diagnosen BV eller liknande?
    Tanken slog även mig, inte minst när jag gick på apoteket bredvid hennes klinik och fick uppfattningen av personalen att de ofta lämnade ut den typen av mediciner (Ludmilla skriver ut gammaldags recept på gula papper vilket är ovanligt numera när allt är digitalt, så de märker när det är hennes recept).

    Men jag HAR verkligen känt att något är knas därnere, lite "off" liksom. Och eftersom Ludmilla märkte det direkt redan på lukten så kan jag verkligen undra varför ingen på Karolinska åtminstone föreslagit att jag ska kolla upp det, med tanke på hur ofta varit avklädd där ... Visst, det kanske inte är deras jobb att kolla upp sånt, men de skulle ju kunna föreslå att jag ska kolla upp det i alla fall? 

    Ju mer jag tänker på det desto mer undrar jag varför det inte finns ett standardprotokoll på fertilitetskliniken efter upprepade misslyckade IVF:er som handlar om att 1) kolla upp sköldkörtelvärdet IGEN, så att det inte stigit sen sist (mitt hade ju det) och 2) kolla upp eventuella infektioner.  
    Våra eskimåer och IVF-försök är ju vansinnigt värdefulla för oss, så det stör mig verkligen att de inte åtminstone tipsar om vad man själv kan kolla upp – i synnerhet när man som jag gång på gång frågat om det kan finnas förklaringar till misslyckandena. Att kroppen är infektionsfri och sköldkörtelvärdet är normalt borde ju verkligen vara basförutsättningar. Och de borde ju ha intresse av att få så bra statistik som möjligt ...

    Nu väntar jag på besked från Grekland om vi ens hinner göra behandling där innan sommaren, annars får vi väl försöka på egen hand (utan infektion!) över semestern och ta nya tag i höst.

    Och nej, man får INTE göra färskförsök på Huddinge innan man använt sina eskimåer.  Så nu vet vi det!
  • HollyGolightly

    Okej hörni, nu har vi fått klartecken att åka till Aten! Vi har tänkt åka söndagen den 22:a och hem tisdagen den 24:e, med tid hos Dr D måndagen den 23:e efter lunch.
    Förutom att jag ska ta med alla papper och be om ett vaginalt ultraljud, har ni några goda råd? Jag tänker boka in oss på Athens diamond som ni tipsat om, det ligger väl nära kliniken om jag fattat det hela rätt?

    Det enda som jag grubblar lite på nu är Ludmilas behandling. Dr D tyckte inte att den var något hinder även om han tyckte den lät väldigt aggressiv, men jag funderar mest på om kroppen hinner komma i balans igen? Jag ska påbörja hennes kur på mensdag 3 ungefär, vilket borde bli väldigt snart, jag ska ha mens när som helst. Sen är det totalt 10 dagar med antibiotika av diverse sorter, och sen 12 dagars "friskvård" med två olika vaginala krämer (varannan kväll) och sen kräm två gånger i veckan under 6-8 veckor. Atenbesöket inträffar mitt i den där 12-dagarsperioden, och tanken är att vi ska göra FET under nästa cykel vilket då borde bli i slutet på maj. Då har jag nätt och jämnt hunnit med 4 veckor av kräm två gånger i veckan, och jag vet inte om det är vettigt att fortsätta med krämer efter FET? Någon som har hamnat i samma tidsbrist efter Ludmilakur och har några goda råd att ge? Nu funderar jag på att ringa henne och fråga om den lååånga behandlingen är ett måste. Hon sa iofs "glöm allt vad IVF heter ett tag", men jag vill väldigt gärna köra Grekland och ett FET innan sommaren.
     
     

  • Poussin

    Härligt att höra Holly -  bara några veckor kvar!!! Skrattande
    Athens Diamond ligger inte nära kliniken, men det ligger väldigt centralt. Det tar ca 20 min med taxi om jag minns rätt. Zin bodde på ett hotell nära kliniken om ni föredrar det.
    Har tyvärr ingen input gällande Ludmilas kur.

    Zin - Hur går det? Hur ligger du till? Vet du när du ska börja med sprutorna? Här hålls alla tummar!!! Glad

    Själv har jag tid för VUL på torsdag, rätt nervöst, men ska bli skönt att veta om det finns ett litet pyre eller inte.

    Kram!

  • HollyGolightly
    Poussin skrev 2012-04-03 20:18:39 följande:
    Härligt att höra Holly -  bara några veckor kvar!!! Skrattande
    Athens Diamond ligger inte nära kliniken, men det ligger väldigt centralt. Det tar ca 20 min med taxi om jag minns rätt. Zin bodde på ett hotell nära kliniken om ni föredrar det.
    Har tyvärr ingen input gällande Ludmilas kur.

    Zin - Hur går det? Hur ligger du till? Vet du när du ska börja med sprutorna? Här hålls alla tummar!!! Glad

    Själv har jag tid för VUL på torsdag, rätt nervöst, men ska bli skönt att veta om det finns ett litet pyre eller inte.

    Kram!
    Ah, tack! Ska försöka ringa Ludmila, men hon är påskledig den här veckan. Mycket att hålla reda på nu. =)
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!