• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Maria80

    Hej alla!
    Är ganska ny här på forumet och ramlade på er tråd, som gav mig lite hopp igen!
     
    Vi har försökt skaffa barn i snart två och ett halvt år nu, men jag har både hormonellla problem (ingen egen mens) och endometrios. För tio år sedan hade jag regelbunden mens och blev oönskat gravid, men valde att göra abort då jag bara var 19 år. Men nu funkar ingenting  Har opererats för endometrios (grad 2) och genomgått 4 misslyckade IVF. Svarar bra på sprutorna och embryokvaliteten har blivit bättre och bättre för varje gång tack vare olika mediciner. Senaste gången stoppade vi tillbaka två ägg av bra kvalitet, men jag fick precis besked att det inte funkade denna gång heller  . Läkaren kan inte svara på vad som är fel, det verkar som att jag producerar hyfsade ägg och min mans spermier är ok, men det är framförallt en sak som oroar mig. Samtliga gånger har mensen kommit väldigt tidigt. (3-5 dagar innan testdagen). Det var samma sak när jag stimulerades med Pergotime att mensen kom redan på dag 8-10 efter ägglossningen (har som sagt ingen mens om jag inte stimuleras). Så jag funderar på om det kan vara immunologiska orsaker till att kroppen "stöter ut" embryot så tidigt. Vad tror ni?

    Är ju dessutom diagnosticerad med endometrios och det är ju en autoimmun sjukdom, men det kanske inte har med saken att göra?

    Ska nämligen till Athen på bröllop i sommar och funderar på om jag ska boka en tid hos dr D. Visserligen kommer vi inte att hinna innan nästa IVF (vi kommer att göra ett till precis innan sommaren) och sedan har vi egentligen sagt att vi ska köra äggdonation. Men oavsett skulle det vara väldigt värdefullt att komma framåt i diagnostisering, grubblar konstant på vad som kan vara fel 

    Tacksam för svar från er experter   

    // Maria   

  • Zinfandel

    Maria -  välkommen hit! Vad tråkigt att ni behövt gå igenom så mycket Rynkar på näsan. JO, det har mycket med saken att göra, det är antagligen helt avgörande! JA, boka tid hos Dr D vare sig ni ska dit på bröllop eller ej. Börja emd att köp boken Is your Body Babyfriendly, har du endo så har du säkert fler immunologiska problem. Har du eksem, psoriasis, känner dig trött & händig, svamp, ont i leder eller klåda? Har du testat antikroppar, sköldkörtel mm? Har du provat nån mer medicinering än långa metoden? Jag kan glädja dig med att det finns mycket att göra, många alternativ och bra behandlingar att få! Du har dessutom rätt bra med tid så ge inte upp, det kommer att lyckas {#emotions_dlg.flower}

  • Angla

    Läste en studie om Selen och TPO-ak. Någon som testat?

    Orkar någon svara på mina frågor ovan? SKulel så gärna vilja få er hjälp nu när ni lyckats övertala mig  


    Angla - mamma till slut
  • Zinfandel

    Angla: ni kan ta tsh, hiv, hepatit, tpo & trak hemma, kanske har ni andra förslag på mer? Om du mailar Dr D så får du en lista på vad du kan ta hemma. Du måste inte ta nåt hät, du kan ta allt hos honom. Besöket på kliniken tar 2-2,5 tim. På kvällen får du första IL-droppet. Bor du i Stockholm så är gången krattad och du får hjälp med allt. Du får dock med dig 3 IL från kliniken.

  • Angla

    Jag bor i Stockholm, kan du inboxa mig mer info om krattan? ... En viktig fråga till alla - Hur många av er har misslyckats??? Jajaja, jag är negativ och skeptisk men egentligen så skall det tolkas som livrädd inför nya besvikelser nu när alternativen inte är lika många. TSH, Tpo, TRak och Hepatit är taget nyligen.

    Måste man åka i samband med behandling? Till hösten kommer vi göra inseminationer eller IVF. Innan dess blir det bara hemmaförsök. I samband med vad är det bäst att göra behandling? Och måste då det ske efter ett nybesök i Athen? 


    Angla - mamma till slut
  • Zinfandel

    Hittills är det väl ingen som misslyckats här?! Men man ska såklart vara medveten om att det kan behövas ett par försök. Man ska nog inte heller räkna med att göra det i samband med ett IVF eftersom det kan behöva åtgärdas något först. I vårt fall blev det laporaskopin först, andra kan behöva rejält med TNF-blockerare först. Sen bör ju proverna vara hyfsat nytagna inför ett IVF för att veta status, det ska nog inte gå för lång tid. Jag råder dig också att inte lägga pengar & energi på inseminering, det är bara spill med tid. Inboxar dig mer.

  • Angla

    Jo, det är min åsikt också nag insemination. Vi får det dock via remiss och jag skall så klart lobba för IVF. Hmmm så man bör först åka ner innan. Hur långt innan IVF? Sen igen eller kan de proverna tas hemma inför IVF? Min tanke var resa i juni/juli och sen IVF i aug/sep. Ok?


    Angla - mamma till slut
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!