• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • HRE
    Vilaa skrev 2013-03-02 14:14:53 följande:

    Tack =) Jag har tagit provet idag, för fick massa mens helt plötsligt så passade på, lite omständigt var det men det är red/pink som det står i anvisningarna så det ska väll funka. Så har lagt in det i kylen nu, hur skickar man sen? Köper man vanliga svenska frimärken och stoppar på lådan eller? Jag är helt lost i allt sånt här =)
    Jag gjorde så som CurlyRed skriver. Lindade in det i lite sån där bubbelplast tror jag och ett vadderat kuvert. Sen skickade jag det som vanligt. Inga problem alls. Köpte inte  heller särskilt vatten utan kokade själv enligt Penys anvisningar. Tydligen håller det sig ganska länge.
  • Ninninn

    Verkar som om de är några som fått barn när ni ätit AB! Singatjejen och vilaa tog AB när ni va gravida med era söner! Twh åt det nu och har kommit ända till v.16 men ni andra som lyckats poussin, lully, Perry6, Holly, hjärte har ni också tagit AB????

  • Vilaa
    Ninninn skrev 2013-03-02 16:32:10 följande:
    Verkar som om de är några som fått barn när ni ätit AB! Singatjejen och vilaa tog AB när ni va gravida med era söner! Twh åt det nu och har kommit ända till v.16 men ni andra som lyckats poussin, lully, Perry6, Holly, hjärte har ni också tagit AB????

    Jag har tyvärr tagit samma antibiotika som jag tog med sonen flera andra gånger när jag fått missfall =( För brukar tro att jag har uvi när jag blir gravid, för får alltid trängningar. Dock hade jag en infektion i livmodern efter förlossningen med 40 graders feber som jag åt stark ab för så jag tror nog att Penys tester kan ge mig något.
  • HollyGolightly

    Ninninn: Ja, jag åt som sagt en rejäl antibiotikakur förra våren, men jag tror snarare att det var resultatet, dvs att jag blev av med bakteriell vaginos, som gjorde susen än själva antiobiotikan för det hann gå flera månader innan jag plussade.

  • Skogsbruden

    Plötsligt känns det som om vi har lite flyt mitt i allt. Jag har fått remiss till operation av äggledarna till mitt lokala sjukhus. Det känns fantastiskt eftersom jag var helt övertygad om att det skulle bli Aten och massor av pengar.

    I går pratade jag med dr D om provresultaten, och till min stora förvåning var allt utom anti-TPO helt i sin ordning. Han var helt övertygad om att det berodde på hydrokortisonet jag har ätit, så det var bara att börja med det igen fram till nästa försök. Han frågade om jag hade fått tillbaka några krämpor under uppehållet och det hade jag ju tyvärr. Behandlingsplanen såg ut som det verkar för er andra förutom att jag är tvungen att ta Levaxin under försöket. Det vet jag inte hur jag ska få tag på. Är det någon som har över att sälja, eller möjligen skulle kunna köpa hem från Aten? Jag kan ju inte behöva så mycket, eller ska man fortsätta med det om man blir gravid? Lite otydligt i instruktionerna. 

    För att få ta full blood count, måste man ha remiss från en svensk läkare? Hur har ni gått till väga? Jag funderar på att gå till labbet på sjukhuset och fråga vad de behöver. Kan det vara lönt? Om det räcker med Dr D:s instruktioner. Vet ni hur viktigt det är att ta blodprov exakt den dagen man får embryot? Det är fysiskt omöjligt för mig att klara på en dag om jag inte hittar någon i Uppsala eller möjligen Stockholm som skulle kunna göra det. Tips? Om ni tycker jag har många frågor jag borde ha ställt till honom är det säkert så, men telefonledningen var så dålig så jag höll på att få panik. Man kan ju inte fråga om i varje mening.       

  • HollyGolightly

    Skogsbruden: Härligt med lite flyt! Levaxin ska inte vara några problem att få utskrivet av svenska läkare, det är trots allt mkt vanligt att TSH ligger högt hos barnlösa. Så kolla med din egen fertilitetsläkare tex.

  • Tilda76

    Skogsbruden: när man har anti-tpo och är barnlös är det lättare att argumentera för Levaxin även om TSH inte ligger över svenska normalvärden.

  • Skogsbruden

    HollyGolightly: Då måste jag nog hitta någon ny läkare, för jag har vecklat in mig lite eftersom det var så många som inte tyckte man skulle berätta för sin klinik om Grekland. Vi var på en semesterresa när jag plötsligt fick ont och träffade Dr D som hittade hydrosalpinxen... Dessutom är inte TSH högt, det låg på 1,7 och det är väl ok? Jag har svårt att förklara varför jag har kollat anti-TPO utan att ha frågat henne först. Hatar att ljuga, det kommer alltid ifatt en till slut... 

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!