• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mom2012
    AnnC skrev 2015-11-03 08:39:53 följande:
    Ja hoppas kunde man ju alltid göra eller hur ;) nä det är verkligen inte kul! Hur såg din fbc ut då? Hcg stiger som det ska iaf?
    Jag ska få svar på gårdagens fbc om nån timme här, har höga förväntningar eftersom jag faktiskt blivit rejält förkyld och då måste ju immunförsvaret ändå va lugnt tänker jag. Men vi får se! Slutar säkert med dropp ikväll ändå haha!!
    HCG stegrar sig. Va 190 förra veckan och nu 1158. Så det var Dr D nöjd med så här tidigt I grav. Han sa jag skulle oroa mig mindre för HCG och mer för mitt immunförsvar..... Han talar iaf klarspråk. 

    Ett par ex från mitt senaste FBC  tex
    Lekrocyter är 11.8 nu och var 12.2 förra veckan
    Lymfocyter 3,4
    Erytocyter 4,47 men var 4,64 förra veckan
    Återkom gärna om det är några speciella värden du är nyfiken på - för det är nog 12 st jag får I labbrapporten. Om man jämför med när jag startade immunbehandlingen så har nog alla värden stigit.... jag trodde att jag skulle få bra feedback nu I går, för vissa värden har backat och går neråt. Men jag är inte människa att tyda resultaten och vad han går på när han ordinerar mer dropp.

    Det enda jag vet att jag beskriver hela tiden är mina svettningar på natten. Det är smo att jag kan skölja av mig svett från bröstet och håret är blött. Kudden får jag vända efter en halv natt (och tvätta....).

    Vad beskriver du om ditt mående till Dr D? Jag tycker jag mår oerhört bra, förutom att jag då svettas på nätterna och är törstig...
  • pink lily

    Hur viktigt är progesteronprovet två dagar före embryotransfer eg? Finns inte på kartan att få det taget en lörd, och på fred är labbet stängt :(

    Vad händer om det skulle vara dåligt? Står ju inte att Dr D skulle ordinera något i så fall... Jag får väl helt enkelt ta det så snabbt som möjligt efter ET ... Funkar det?

    Jag har inte fått några kommentarer alls på mina två senaste FBC. Ska man bara tolka det som att allt är ok?

  • AnnC
    mom2012 skrev 2015-11-03 12:32:07 följande:
    HCG stegrar sig. Va 190 förra veckan och nu 1158. Så det var Dr D nöjd med så här tidigt I grav. Han sa jag skulle oroa mig mindre för HCG och mer för mitt immunförsvar..... Han talar iaf klarspråk. 

    Ett par ex från mitt senaste FBC  tex
    Lekrocyter är 11.8 nu och var 12.2 förra veckan
    Lymfocyter 3,4
    Erytocyter 4,47 men var 4,64 förra veckan
    Återkom gärna om det är några speciella värden du är nyfiken på - för det är nog 12 st jag får I labbrapporten. Om man jämför med när jag startade immunbehandlingen så har nog alla värden stigit.... jag trodde att jag skulle få bra feedback nu I går, för vissa värden har backat och går neråt. Men jag är inte människa att tyda resultaten och vad han går på när han ordinerar mer dropp.

    Det enda jag vet att jag beskriver hela tiden är mina svettningar på natten. Det är smo att jag kan skölja av mig svett från bröstet och håret är blött. Kudden får jag vända efter en halv natt (och tvätta....).

    Vad beskriver du om ditt mående till Dr D? Jag tycker jag mår oerhört bra, förutom att jag då svettas på nätterna och är törstig...
    Det är ju väldigt bra att hcg stegrar som det ska :)

    Ja mina värden ligger ju liknande dina, leukocyterna var dock lägre än dina i de tidiga veckorna men nu har de ökat o ligger runt 12. Är nog för att jag höjt kortisonet i två omgångar.

    Har ju märkt att många av er har problem med just nattsvettningar. För mig ter det sig lite annorlunda, nåt jag reagerade över graviditeten före denna som slutade i MA var att jag svettades mycket under armarna och jag luktade mycket svett! Under dagarna, inte på nätterna. Tyckte det var jättejobbigt. Så detta symptom har jag tagit seriöst nu och intressant nog har jag märkt ett mönster. Jag svettas inte dagarna efter dropp men efter 3-4 dagar börjar jag svettas igen. Med undantag för mitt förrförra dropp där jag fortsatte svettas trots dropp. Och nästa fbc hade lymfocyterna stigit till 4... Nu slutade svettningarna tack o lov efter senaste droppet och lymfocyter var nere i 2,6 nu. Har svettats ett par dagar nu igen så kommer ta ett dropp ikväll ändå, trots att inte dr d svarat än.
    Jag har fått för mig att det är lymfocyt värdena som är viktigast men vet inte vad mer han tittar på. Men som sagt även symptomen. Vad mer för symptom än svett vet jag inte vad han är intresserad av... Kanske om man är sjuk eller har värk nånstans? Jag har även nämnt bröstsymptom för honom eftersom jag vet de har med hormoner att göra, och hormoner påverkas av immunförsvaret.
  • PeeWee44
    pink lily skrev 2015-11-03 12:39:04 följande:

    Hur viktigt är progesteronprovet två dagar före embryotransfer eg? Finns inte på kartan att få det taget en lörd, och på fred är labbet stängt :(

    Vad händer om det skulle vara dåligt? Står ju inte att Dr D skulle ordinera något i så fall... Jag får väl helt enkelt ta det så snabbt som möjligt efter ET ... Funkar det?

    Jag har inte fått några kommentarer alls på mina två senaste FBC. Ska man bara tolka det som att allt är ok?


    Jag frågade också om det då jag hade transfer igår. Men han ville bara att jag skulle kolla E2 inte progesteronet som han skrivit tidigare. Idag har jag fått dropp, akupunktur och tagit FBC. Får se vad vi får för svar.
  • Hanna333

    Jag ska ta och kontakta media i olika former medans orken och fightaren i mig finns kvar! Skriv gärna ett meddelande om du kan tänkas dela med dig av din historia, eller har tips på någon annan som blivit gravid med immunsupport. Ju fler desto bättre!

  • mom2012

    Har "lite" panik. Idag nu på kvällen en rosa flytning så jag gissar att vi förlorar detta lilla pyret. Någon som vet hur tidigt man kan göra vul? Känner att vi bara måste få veta om det är slut nu......eller ej.

    Magen har krampar lite men svårt att avgöra om det är växtverk eller ngt annat. Någon här som varit 7 samma sits? Hur slutade det? Mf eller fortsatt graviditet? Tog il dropp idag och nästa på torsdag.

  • Puni

    [quote=75956769][quote-nick]mom2012 skrev 2015-11-03 21:24:39 följande:[/quote-nick]

    Har "lite" panik. Idag nu på kvällen en rosa flytning så jag gissar att vi förlorar detta lilla pyret. Någon som vet hur tidigt man kan göra vul? Känner att vi bara måste få veta om det är slut nu......eller ej.

    Magen har krampar lite men svårt att avgöra om det är växtverk eller ngt annat. Någon här som varit 7 samma sits? Hur slutade det? Mf eller fortsatt graviditet? Tog il dropp idag och nästa på torsdag.

    [/

    Jag har haft småblödningar flera gånger mellan vecka 5 och 14. Gyn såg att jag hade ett ytligt kärl som det blödde lite ifrån. Det var dock inga stora mängder blod. Mina missfall har blött ganska ordentligt inom ett par timmar. Det var otroligt skönt att de direkt såg vart blodet kom ifrån! Vul gjorde jag första gången i vecka 5, gyn ville se att graviditeten satt rätt innan de skrev ut mediciner! Så boka en tid så kan de se om blödningen kommer från livmodern eller inte!

  • JZ79
    mom2012 skrev 2015-11-03 21:24:39 följande:

    Har "lite" panik. Idag nu på kvällen en rosa flytning så jag gissar att vi förlorar detta lilla pyret. Någon som vet hur tidigt man kan göra vul? Känner att vi bara måste få veta om det är slut nu......eller ej.

    Magen har krampar lite men svårt att avgöra om det är växtverk eller ngt annat. Någon här som varit 7 samma sits? Hur slutade det? Mf eller fortsatt graviditet? Tog il dropp idag och nästa på torsdag.


    Du kan göra vul i v 7-8. Jag hade både små och stora blödningar fram till v 15-17 nånting. Otroligt jobbigt, men allt var bra. Är i v 30 (29+6) idag Vilken vecka är du i? Fortsätt medicinera, du är gravid tills motsatsen bevisats.
  • mom2012

    Tack för era svar. Jag är i v7 eller v6 (5+4) beroende på hur man räknar. Sista mensens första dag eller äl. Lång cykel och äl på cd23.

    Funderar på att ta mig till gyn i morgon för att få besked.

  • AnnC
    mom2012 skrev 2015-11-03 22:52:11 följande:

    Tack för era svar. Jag är i v7 eller v6 (5+4) beroende på hur man räknar. Sista mensens första dag eller äl. Lång cykel och äl på cd23.

    Funderar på att ta mig till gyn i morgon för att få besked.


    Det är väldigt vanligt med små blödningar men åh vad jag förstår din oro!!
    Räkna graviditetslängd efter äl tycker jag. Är det 5+4 då? Det är tidigt men man borde kunna se något på vul då, men inte säkert. Håller tummar för dig!!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!