• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • mumskastrull

    Hej!

    Nu är jag i Aten :). Har träff med Dr på måndag. Vi åker tillbaka till Sverige på tisdag morgon, därför tänkte jag börja inhandla medicin nu. Har inte fått någon lista av Dr D på grekiska ännu, men tror ni att Apoteken förstår om man säger "IL"?

    Förutom bra promenadskor, är det någon som har något tips i medicinletandet?

  • PeeWee44
    mumskastrull skrev 2017-01-29 09:19:49 följande:

    Hej!

    Nu är jag i Aten :). Har träff med Dr på måndag. Vi åker tillbaka till Sverige på tisdag morgon, därför tänkte jag börja inhandla medicin nu. Har inte fått någon lista av Dr D på grekiska ännu, men tror ni att Apoteken förstår om man säger "IL"?

    Förutom bra promenadskor, är det någon som har något tips i medicinletandet?


    Intralapid 250ml har jag köpt på eu-recept i Sverige från dr D för att slippa släpa, fragmin har jag också köpt här hemma. Det du inte kan få tag på i Sverige är Utrogest 200mg.

    Vi missade varandra precis. Gjorde insättning hos honom i torsdags och kom hem igår. Lycka till! Kram
  • canada
    mumskastrull skrev 2017-01-29 09:19:49 följande:

    Hej!

    Nu är jag i Aten :). Har träff med Dr på måndag. Vi åker tillbaka till Sverige på tisdag morgon, därför tänkte jag börja inhandla medicin nu. Har inte fått någon lista av Dr D på grekiska ännu, men tror ni att Apoteken förstår om man säger "IL"?

    Förutom bra promenadskor, är det någon som har något tips i medicinletandet?


    Hej. Om du inte ville köpa medicinerna i Sverige så kan du googla bilder på typ intralipid/ il-dropp eller vilken medicin det nu är du vill köpa, och ta en printscreen för o visa apotekspersonalen, det gjorde jag o funkade fint! Lycka till o ha en härlig dag i Aten.
  • MariaKojola

    Jag fick ut intralipid i Sverige (I hela Finland är det slut) genom att bara ringa och beställa. En låda med 10 påsar på 100ml styck kostade ca 640kr. Helt värt det, Dr D tog ju 30e för en påse på 250ml. Hoppas du hittar allt du behöver!

  • trex2013

    måste rådfråga er om någon vet.
    fick i dag höra av en vän att hennes väninna verkligen hamnat i en mardröms situation. hon är helt förstörd stackars kvinna.
    hon har länge kämpat med ÄD och tillslut lyckats efter några år och födde en bebis för någon vecka sedan. hon har knappt haft hjälp av pappan under graviditeten och han har nu (vet inte om de är gifta) blivit totalt galen (bipolär) och vill nu separera och ta vårdnaden ifrån henne eftersom det är hans barn genetiskt!
    Jag undrar om han verkligen kan vinna ett sådant mål?
    på kliniken skriver man ju båda på papper och det är väl bindande juridiskt?
    han kan väl aldrig ta ifrån henne barnet? snacka om mardröm!!

  • blåvingen

    Trex:så oerhört tragiskt

    Jessy

    missne: prolaktin ställer till det. Har i många år haft ledvärk och feber som kommit och gått.därför kom jag hit, till tråden.

    Har förstått att mitt värde som låg inom ref värde ändå kan vara för högt för mig. Hela tiden så har kroppen trott att jag var gravid, med mina missfall och sedan slutade jag att bli gravid.

    När jag tar en effektiv prolaktin sänkande medicin så märker jag att ledvärken minskar.

    Det fanns en diskussion här om prolaktin för några år sedan med bl.a. cathy. Eftersom prolaktin även höjer tnf alpha så vill i alla fall jag pressa ner det så lågt jag kan innan någon ET oavsett äd eller något annat.

  • Jessy01

    Blåvingen - TACK för svar! Då ska jag kolla om jag kan få l-m mot detta umorgon. Vad är det

    för läkemedel som du tagit? Har för mig ett hette Pravidel....hoppas hoppas läkarna säger

    ja till detta. Vet inte hur väl insatta svenska fertilitetsläkare är....

    Tack igen!

  • Jessy01

    Nä men fy stackars tjej!! Absolut det värsta jag hört vilken mardröm!!

    Juridiskt är hon 100 procent mamma så NEJ han har inte mer rättigheter än henne.

    Sen är det ju jobbigt ändå och behöva lämna bebis till honom med det han har rätt i.

    MARDRÖM!

  • Hera B

    Hej alla


    @mumskastrulll när jag var hos Dr D i december var det svårt att få tag på IL p.g.a. brist hos leverantören men det gick efter otaligt antal apoteksbesök! Lycka till!


    När det gäller IL droppet finns här någon som har koll på vad jag behöver köpa för att sätta droppet? Dr D har ordinerat mig 200ml IL utspätt med 100 ml koksalt. Hur ska jag blanda detta?  Vilken sorts kanyl behöver jag, slangar, påsar etc? (Jag får hjälp att sätta droppet sen som tur är).


    Till sist, finns det någon vänligt sinnad vårdcentral i Malmö som kan hjälpa till med blodprover? Jag behöver ta om ANA och ASTO testerna. Har kontaktat Slottstadens läkargrupp som Fertilitetsguiden tipsar om men fick ett nej?.

    Ha det gott så länge!

  • Missne

    Blåvingen: Intressant att prolaktin kan ge ledverk.

    Kanske därför jag har det då. Slutade ju amma för tre veckor sedan, men kanske jag fortfarnde har högt prolaktin eftersom jag fortfarande har ledproblemen. Dr D ville att jag skulle äta 10 mg kortison (prednisolon) i fem dagar för att se om det tar bort ledproblemen. Nu hade jag bara kortison för fyra dagar kvar sen förra försöket och har nog svårt att hinna få recept. Är det möjligt att få recept från fertilitetsplus också? Om man ska ta alla blodprover som behövs för Dr D:s immunutredning, kan man göra det hos fertilitetsplus då? och kan de översätta/förstå vilka prov Dr D menar? Jag tänker om många tagit dessa prover hos dem så kanske de är vana och lätt kan fatta vilka prover han menar. Helst skulle jag förstås vilja hitta ett ställe i Linköping som kan göra det så om nån känner till nåt ställe där så får man gärna tipsa mig.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!