• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • MariaKojola

    Tar återigen hjälp från er (ni är GULD värda, jag är verkligen otaligt tacksam för all hjälp jag fått av er i den här tråden! <3). Men ja; hur länge ska man fortsätta med mediciner? Om man lyckas med behandling och blir gravid, vad gäller då? Clexane/Fragmin hela graviditeten ut? Varje dag? Eller trappar man ner? Och samma mer prednizolon och babyaspirin? 


    Sen undrar jag även gällande dropp och hur ofta ni tagit? Jag tog innan ET och sen på ruvardag 7. Då var det dock mest för att jag hade mailat och frågat och fick till svar "Yes, ASAP!!", annars hade jag ju inte vetat det. Funderar därför om jag förväntas ta dropp igen här nu snart, ifall dr D glömmer att meddela mig det.? (Mina blodvärden är dock helt bra tror jag, Lymfocyter på 2,45 och Leukocyter på 11 (påväg neråt från 16). Men ändå, hur ofta tar ni dropp?

     

  • MissWe
    MariaKojola skrev 2017-02-18 19:47:39 följande:

    Tar återigen hjälp från er (ni är GULD värda, jag är verkligen otaligt tacksam för all hjälp jag fått av er i den här tråden! <3). Men ja; hur länge ska man fortsätta med mediciner? Om man lyckas med behandling och blir gravid, vad gäller då? Clexane/Fragmin hela graviditeten ut? Varje dag? Eller trappar man ner? Och samma mer prednizolon och babyaspirin? 

    Sen undrar jag även gällande dropp och hur ofta ni tagit? Jag tog innan ET och sen på ruvardag 7. Då var det dock mest för att jag hade mailat och frågat och fick till svar "Yes, ASAP!!", annars hade jag ju inte vetat det. Funderar därför om jag förväntas ta dropp igen här nu snart, ifall dr D glömmer att meddela mig det.? (Mina blodvärden är dock helt bra tror jag, Lymfocyter på 2,45 och Leukocyter på 11 (påväg neråt från 16). Men ändå, hur ofta tar ni dropp?

     


    Jag har tagit 7 dropp sedan i mitten av januari, aldrig haft högre värden på Leukocyterna än 9,7 (nu senast) Som jag har förstått det är det vanligt att dom ligger runt 10, men att det är högrisk om dom stiger över 12.

    Jag följer mina blodvärden i excel, tillsammans med mina infusioner. Är dom påväg upp tar jag dropp och (beroende på hur jag mår) ökar prednosolon ~ när kroppen lugnar sig återgår jag till rekommenderad dos 25 mg.

    Jag har tolkat det som (på Dr D) att det är lättare att hindra en stegring än att sänka värden.

    Jag hade en föreställning om att det skulle räcka med ett/två dropp i månaden, men inser att det kanske kommer att bli veckovis för mig (och kosta en halv förmögenhet!)

    Hur gör ni andra? Har ni lyckats få någon att sätta droppet privat?
  • MissWe
    MissWe skrev 2017-02-19 07:16:40 följande:

    Jag har tagit 7 dropp sedan i mitten av januari, aldrig haft högre värden på Leukocyterna än 9,7 (nu senast) Som jag har förstått det är det vanligt att dom ligger runt 10, men att det är högrisk om dom stiger över 12.

    Jag följer mina blodvärden i excel, tillsammans med mina infusioner. Är dom påväg upp tar jag dropp och (beroende på hur jag mår) ökar prednosolon ~ när kroppen lugnar sig återgår jag till rekommenderad dos 25 mg.

    Jag har tolkat det som (på Dr D) att det är lättare att hindra en stegring än att sänka värden.

    Jag hade en föreställning om att det skulle räcka med ett/två dropp i månaden, men inser att det kanske kommer att bli veckovis för mig (och kosta en halv förmögenhet!)

    Hur gör ni andra? Har ni lyckats få någon att sätta droppet privat?


    Ja just det, prednosolon och fragmin hela graviditeten.
  • supertjejen

    MissWe: kul att vi är på samma ställe i graviditeten! Det verkar superjobbigt med värden som svänger sådär! Jag får dropp på vårdcentral men tänker att jag ska ha ett tillfälle på fredag och ett till om ca 20 dagar, sen tänkte jag att det räcker. Jag visste faktiskt inte att det har effekt på värden, trodde bara det var extra mat till fostret. Jag har ingen känd immunproblematik och tar inga prover. Tur det för vi har inget Werlabs i närheten. Ska du göra vul igen? Jag ska på måndag om en vecka. Mitt gryn var något litet, hoppas det växt på sig.

  • MissWe
    supertjejen skrev 2017-02-20 06:29:11 följande:

    MissWe: kul att vi är på samma ställe i graviditeten! Det verkar superjobbigt med värden som svänger sådär! Jag får dropp på vårdcentral men tänker att jag ska ha ett tillfälle på fredag och ett till om ca 20 dagar, sen tänkte jag att det räcker. Jag visste faktiskt inte att det har effekt på värden, trodde bara det var extra mat till fostret. Jag har ingen känd immunproblematik och tar inga prover. Tur det för vi har inget Werlabs i närheten. Ska du göra vul igen? Jag ska på måndag om en vecka. Mitt gryn var något litet, hoppas det växt på sig.


    Vad intressant, berätta hur du snubblade över IL-droppen? Jag tänker om du inte har ngn problematik. Och då antar jag att du inte tar sprutor eller kortison heller?

    Jo, IL lugnar immunförsvaret det är därför vi tar dessa. Och ja, sjukt jobbigt med värden som svänger ~ det blir en extra oro då kroppen liksom lurpassar och förbereder en attack.

    Japp, har ett VUL inbokat den 28:e. Känns bra att få se att allting står bra till därinne. Tror det kommer att vara täta kontroller fram till vecka 12. Och kanske även efter.

    Det är ju sjukt svårt att mäta vid VUL, en halv mm fel ger ju utslag. Min lilla har dom tyckt varit både liten och stor redan. Så oroa dig inte för det.

    Något helt annat dock.

    När jag var gravid med min dotter hade hon en tillväxtproblatik i magen och var upp till 22% för liten (längre fram i graviditeten ska tilläggas) har förstått att det är ganska vanligt när man har en immunologisk problematik. Då visste jag inte om det, och var helt obehandlad. Men allt gick bra iaf. Nu mängder av år senare har situationen både hunnit förvärats och förbättras.
  • Radar7

    MariaKojola - Jag tog en liten påse IL varje vecka i början, sen var 10:e dag. Totalt 6 påsar. Neupogen sprutor varje dag då jag har starkt immunförsvar. Äntligen har jag nu fått sluta med de dyra sprutorna.
    Fragmin hela tiden ut, samt Trombyl med varje dag. Prednisolon trappade jag ned vecka 11, så inget mer i v 12.

    Tror ju även på akupunktur. Innan för ökad blodcirkulation, efter för att stabilisera. Hon fixade även illamåendet i vecka 6. Nu har jag bett om hjälp med mitt höga blodtryck, men måste ändå ta tabletter - Trandate, för det. Men lite småkrämpor är nog akupunktur bra ta hjälp av då och då längs vägen.

  • Radar7

    Vet inte hur Dr D gör, men Penny ville veta mina värden på vita blodkroppar (LPK) var 10-14 dag. Jag låg mellan 25-30, mot normalt 3-8, så jag hade ju sänkt mitt immunförsvar rejält.
    Märkligt att jag inte blivit sjuk under tiden. =)

  • minaimaginärabarn

    Hej igen!

    Eftersom jag tycker om att ha lite kontroll så är jag nu intresserad av att veta mer om FBC-värdena och vad de säger.... Jag undrar ff a om prednisolonet bidrar till att höja värdena Leukocyter och Neutrofila? Dem värdena har nämligen stigit i höjden sedan jag började med dem tabletterna. Började tvivla på medicinens insats egentligen. Jag undrar också vilka värden som är viktiga att ha koll på, förstod tidigare i tråden att Lymfocyterna var viktiga.

    Jag funderar över östrogenvärde och progesteronvärde efter äggplock. Vid vanlig ägglossning går ju östrogenvärdena ner och progesteronvärdena upp. Men nu när jag tog båda värdena hade jag höga värden både på progesteronet och östrogenet. Vet någon något om detta?

    Jag undrar också om ni får biverkningar av prednisolonet? Jag blir varm, törstig och efter en tids intag får kortisonansikte. Sen finns det ju betydligt värre biverkningar som väl visar sig senare i livet.... Men om det hjälper är det värt allt!

    Väntar med spänning efter svar av er alla, ni är så kunniga!

  • Aliiice

    Hej! Har en fråga bara jag har 3 färska ivf bakom mig och 2 frysta som misslyckats. 3 av dom har vi kört med Dr.D metoder. Vi tog en paus i november och har därför ingen kontakt med Dr.D längre. Helt plötsligt har vi lyckats bli gravida på egen hand. V7 är jag inne på nu och ska på ultraljud om 2 veckor. Min fråga är om jag ska köra på IL droppen ändå? Det kan väl inte skada när man ändå har hög risk för missfall pga av höga NK celler? Vill inte blanda in Dr.D igen för det var bara stressigt och resultaten blev värre än innan trots immunproblematik. Eller missförstå mig rätt mina värden blev bättre men antalet ägg minskade hela tiden och jag blev dålig av kortisonet.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!