• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • minaimaginärabarn
    UndrandeSökare skrev 2017-03-11 11:10:02 följande:

    Äntligen görs en studie om PGS (något som redan används framgångsrikt utomlands, Sverige är verkligen långt efter...)

    Vill du delta i en forskningsstudie med kromosomanalys av embryon?Stämmer detta på er?

    Har genomgått minst två fullständiga IVF-försök med återföring av embryon utan resultat

    Haft 8-10 ägg vid äggplock

    Man med spermier i sitt prov

    Bosatta i Sverige

    Då kan ett deltagande i vår forskningsstudie med kromosomanalys av embryon

    (s k preimplanatation genetic screening ? PGS) vara ett alternativ.

    www.ivfkliniken.se/falun/

    fertilitetscentrum.se/goteborg/forskning/pgs-studien/


    Det görs även en studie i Huddinge om man tillhör dem.
  • UndrandeSökare
    minaimaginärabarn skrev 2017-03-11 13:45:01 följande:
    Det görs även en studie i Huddinge om man tillhör dem.
    Låter bra !  Jag hoppas verkligen PGS blir standard inom ivf i Sverige i framtiden så man direkt kan rensa bort alla embryon som är kromosommässigt onormala, och ändå inte kommer att fästa eller bara ge missfall. Det är ju bara dumt att man sätter in embryon som inte har en chans, som man gör idag utan åtskillnad.
  • minaimaginärabarn
    UndrandeSökare skrev 2017-03-11 14:01:10 följande:

    Låter bra !  Jag hoppas verkligen PGS blir standard inom ivf i Sverige i framtiden så man direkt kan rensa bort alla embryon som är kromosommässigt onormala, och ändå inte kommer att fästa eller bara ge missfall. Det är ju bara dumt att man sätter in embryon som inte har en chans, som man gör idag utan åtskillnad.


    Håller helt med! Det är jobbigt som det är med hela IVF-karusellen och det skulle kunna minska lidandet. Tyvärr får jag inte vara med då vi måste anv donerade spermier. Tycker någonstans att det skulle ha mindre betydelse om de är ute efter att undersöka om man kan minska antalet embryoåterföringar m kromosomsvvikelser.
  • UndrandeSökare
    minaimaginärabarn skrev 2017-03-11 16:29:53 följande:
    Håller helt med! Det är jobbigt som det är med hela IVF-karusellen och det skulle kunna minska lidandet. Tyvärr får jag inte vara med då vi måste anv donerade spermier. Tycker någonstans att det skulle ha mindre betydelse om de är ute efter att undersöka om man kan minska antalet embryoåterföringar m kromosomsvvikelser.
    Hej ! De måste väl börja nånstans antar jag, och det är ju i alla fall
    ett litet steg i rätt riktning att de gör en studie på PGS i Sverige.
    Lite skandal att inte Sverige kommit längre inom fertilitet när många kliniker utomlands använder detta fullt ut.

    Även Sperma Dna fragmentations test borde svenska fertilitetsvården börja med tycker jag. De spermatest de använder i Sverige idag är inte alls tillräckliga.

    Men skönt att man alltid kan vända sig utomlands, och hitta bättre hjälp där. 
    Fertilitetsturist javisst !
  • minaimaginärabarn
    UndrandeSökare skrev 2017-03-11 09:12:23 följande:

    Hej ! Ja, om du är pigg och inte mår illa i början av graviditeten så är det ju utmärkt att gå ut och ta promenader i lugn takt. (Vissa blir för trötta, illamående, yra eller får andra graviditetssymtom).

    Om du vill hitta på andra projekt att genomföra på fritiden så varför inte börja sticka eller virka något till babyn?(Om du är intresserad alltså)  Om man inte kan sen tidigare brukar det finnas kurser, och mönster finns gratis på internet : www.garnstudio.com/home.php

    Annars om man har tid över och vill lära sig något nytt, lan man ju tex testa Meditation: sv.wikipedia.org/wiki/Meditation

    Det som kallas Mindfullness ska vara populärt (en form av meditation).

    Men du hittar säkert något som passar dig ! Lycka till !


    Sy, sticka och virka har jag tänkt på men vill inte börja för tidigt, det blir att jinxa.

    Är orolig för missfall överlag. Men igår vid lunch fick jag en blödning vilket spär på oron miljarder. Efter det peppar peppar ingenting förutom att lutinuset kommer ut ljusbrunt till ljusrosa nu. Kan vara resterna från igår alt att jag har lite ljusa flytningar fortfarande. Men det kommer i allafall inte ut något förutom då lutinuset kommer. Övriga gravidsymtom är kvar (trött, illamående, förstoppad och andfådd) och graviditetstestet var starkare idag än när jag testade i tisdags. Vet inte om det har någon betydelse för utgången dock.

    Tänk att det aldrig kan gå lite lätt!
  • MariaKojola

    Minaimaginärabarn - förstår att blod (oavsett om det är rött, rosa eller brunt) gör dig nervös, men det behöver absolut inte betyda något! Jag plussade för ca 4v sen, hade sedan ett ul för två veckor sen o får då höra att det inte finns något där. Bestämmer ändå att fortsätta med mediciner till nästa kontroll-ul 1,5v senare, men får tre blödningar där emellan (en så rann det) och jag känner att det inte är nån ide att pina på med mediciner när jag blir så darrig av kortisonet. Har sedan ul, mest för att bekräfta mitt MA tänker ju jag, men man hittar då ett foster i rätt storlek och med pickande hjärta! Helt otroligt, och fast jag inte alls känner mig lugn än så var det ju bara en fantastisk nyhet. Så ge inte upp fast du blöder lite!

  • minaimaginärabarn
    MariaKojola skrev 2017-03-11 21:54:22 följande:

    Minaimaginärabarn - förstår att blod (oavsett om det är rött, rosa eller brunt) gör dig nervös, men det behöver absolut inte betyda något! Jag plussade för ca 4v sen, hade sedan ett ul för två veckor sen o får då höra att det inte finns något där. Bestämmer ändå att fortsätta med mediciner till nästa kontroll-ul 1,5v senare, men får tre blödningar där emellan (en så rann det) och jag känner att det inte är nån ide att pina på med mediciner när jag blir så darrig av kortisonet. Har sedan ul, mest för att bekräfta mitt MA tänker ju jag, men man hittar då ett foster i rätt storlek och med pickande hjärta! Helt otroligt, och fast jag inte alls känner mig lugn än så var det ju bara en fantastisk nyhet. Så ge inte upp fast du blöder lite!


    Men vilken fantastisk nyhet! Har tänkt på dig de senaste dagarna och undrat hur det gått, vad glad jag blir att det var som det skulle! Vilken pers du har varit utsatt för! Vilken vecka är du i nu?

    Jag har förstått att det är vanligt med blödningar i olika färger. När jag läser forum (som man ju inte skall göra) är det många som blöder i ff a de första veckorna. Än sålänge har det inte kommit något mer, hoppas på att det fortsätter så.
  • Radar7

    Ååh va glad jag blir att läsa att det lyckades, trots blödning.
    Håller med att det är konstigt att Sverige ligger så långt bakom när det gäller IVF. Pratade med en barnmorska om det och hon höll med. Vi kommer dit så småningom men det är lååångt kvar, sa hon. Tills dess får ni åka utomlands.

  • Radar7

    Jag läser att Östrogentabletter i samband med graviditet kan göra att man får problem med gallan. (har slutat med östrogen sen två v, men har ju i ett års tid knaprat mkt) Man kan säkert får gallproblem ändå, krämpor här och där verkar ju höra till en graviditet. =) Jag är i v 15 och har sen några veckor varje eftermiddag ont som kramp på höger sida uppe vid revbenen, och det flyttar sig på samma höjd till ryggen. Ibland tar det flera timmar innan det går över.
    Är det något farligt eller kan jag hoppas att det går över? Någon som haft samma?
    Ska inte träffa någon bm förrän slutet nästa v.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!