• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • MissWe
    lill111 skrev 2017-03-20 12:47:12 följande:

    Hej alla kloka! Måste fråga? Jag får så himla ont i brösten direkt efter ÄL...

    Fått det senaste tiden?! Känner ni igen det??

    Bör jag vara orolig över ngt? Hormonellt??


    Så blev det för mig också efter att jag började med AC. Liksom jag fick "ont" i magen vid äl, Dr D menade att det var positivt, tydde på starkare äl.
  • MissWe
    Yrla76 skrev 2017-03-20 21:18:29 följande:

    Hej allihop!

    Jag är ny i tråden. Har försökt läsa en del bakåt men fantastiskt många inlägg sedan tråden startade så svårt att läsa allt Jag har en lite annan situation än vad de flesta verkar ha. Vårt problem har inte varit fertilitet utan många missfall, jag har haft nio stycken. Efter fyra MF/MA fick jag trombyl, fragmin och levaxin och vår son föddes. Efter det har jag dock med samma mediciner fått fem MF/MA till. För att göra en lång historia kort så kom jag i höstas kontakt med Marie på fertilitet plus och fick tips om prednisolon och intralipid. Har även hört om det via en bekant som varit aktiv här i tråden och varit i Aten. Sedan i dec tar jag 20 mg prednisolon och får 100 ml intralipid två ggr/cykel. Tar även fragmin, trombyl och progesteron. Har lite frågor till er om ni har möjlighet att svara.

    -Undrar först om det är någon mer här i tråden som behandlas pga upprepade MF?

    -Jag har gått upp 8 kilo av prednisolonet, fler än jag som reagerat så?

    -Funderar nu på att trappa ned kortisonet till 5 mg el 0 och trappa upp om jag blir gravid. Hur har ni gjort med prednisolon? Känns inte bra att bara äta kortison månad ut och månad in. Vet ju inte hur lång tid det tar att bli gravid denna gång. Har en historia av att ha haft lätt att bli gravid så funderar lite på om det kan ha ngt med alla mediciner att göra att jag inte blivit det nu.

    -Hur mkt intralipid har ni tagit? Jag tar bara 100 ml men flera här verkar ta 200?

    Varmt lycka till, till er alla och grattis ni som lyckats! ?


    Hej!

    Jag har också gått upp mkt pga prednosolon, är förvisso även gravid i vecka 12, men har fått det klassiska plufsiga ansiktet. Inte kul alls.

    Dr. D har som jag förstått det väldigt individuell behandlingsplan. För min del ville han att jag skulle börja med 5 mg inför behandlande cykel och sedan trappa upp inför ÄP och ET.

    Jag fick ta ganska många dropp första tiden efter konstaterad graviditet (8st), minst 1 dropp i veckan och ibland två - då 200 ml. Fick också bitvis höja predn dosen rejält. Nu i vecka 12 har kroppen dock lugnat sig rejält, fick dropp igår men då var det tre veckor sedan sist, liksom predn.dosen idag ligger på 15 mg.

    Enligt Dr. D utvärderar vi medicineringen om ngr veckor, har jag tur kan jag då börja trappa ut predn.

    Ett tips kan vara att även be Marie skriva ut Fragmin när du blir gravid, tror alla här tar fragmin genom graviditeten - iaf i början.

    Intralipider kan ju aldrig skada, tvärtom, därför skulle jag om jag vore dig absolut gå på 200 ml. Det kanske i sin tur bidrar till att du kan hålla en lägre dos predn.

    Lycka till!
  • MoM11

    Hej!
    Denna ruvningen har varit/är jobbig - har en liten spotting/blödning som inte ger med sig, som jag haft sedan FET.
    Tog mitt BHCG igår och väntar fortfarande på resultatet! Nu har jag iallafall fått FBC resultaten och har en fråga - mina Basofila hade stigit till 1.0. Brukar alltid ha knappt mätbara nivåer. Någon som vet vad det kan betyda eller vad D brukar säga? Det stod på Werlabs att det kunde ha med allergier att göra, kan det vara så enkelt som att pollensäsongen är här, eller att jag börjat ta clarityn?

  • mumskastrull
    MoM11 skrev 2017-03-21 08:38:29 följande:

    Hej!
    Denna ruvningen har varit/är jobbig - har en liten spotting/blödning som inte ger med sig, som jag haft sedan FET.
    Tog mitt BHCG igår och väntar fortfarande på resultatet! Nu har jag iallafall fått FBC resultaten och har en fråga - mina Basofila hade stigit till 1.0. Brukar alltid ha knappt mätbara nivåer. Någon som vet vad det kan betyda eller vad D brukar säga? Det stod på Werlabs att det kunde ha med allergier att göra, kan det vara så enkelt som att pollensäsongen är här, eller att jag börjat ta clarityn?


    Spännande med BHCG, borde vara positivt att du inte har fått svar ännu? Om det är werlabs du har tagit provet på. Avvikande värden brukar ju dröja, vilket en graviditet är. När gjorde du FET?

    Tyvärr kan jag inte svara på din Basofila. Kan man inte få en reaktion om det är en graviditet? 
  • minaimaginärabarn
    Yrla76 skrev 2017-03-20 21:18:29 följande:

    Hej allihop!

    Jag är ny i tråden. Har försökt läsa en del bakåt men fantastiskt många inlägg sedan tråden startade så svårt att läsa allt Jag har en lite annan situation än vad de flesta verkar ha. Vårt problem har inte varit fertilitet utan många missfall, jag har haft nio stycken. Efter fyra MF/MA fick jag trombyl, fragmin och levaxin och vår son föddes. Efter det har jag dock med samma mediciner fått fem MF/MA till. För att göra en lång historia kort så kom jag i höstas kontakt med Marie på fertilitet plus och fick tips om prednisolon och intralipid. Har även hört om det via en bekant som varit aktiv här i tråden och varit i Aten. Sedan i dec tar jag 20 mg prednisolon och får 100 ml intralipid två ggr/cykel. Tar även fragmin, trombyl och progesteron. Har lite frågor till er om ni har möjlighet att svara.

    -Undrar först om det är någon mer här i tråden som behandlas pga upprepade MF?

    -Jag har gått upp 8 kilo av prednisolonet, fler än jag som reagerat så?

    -Funderar nu på att trappa ned kortisonet till 5 mg el 0 och trappa upp om jag blir gravid. Hur har ni gjort med prednisolon? Känns inte bra att bara äta kortison månad ut och månad in. Vet ju inte hur lång tid det tar att bli gravid denna gång. Har en historia av att ha haft lätt att bli gravid så funderar lite på om det kan ha ngt med alla mediciner att göra att jag inte blivit det nu.

    -Hur mkt intralipid har ni tagit? Jag tar bara 100 ml men flera här verkar ta 200?

    Varmt lycka till, till er alla och grattis ni som lyckats! ?


    Hej!

    Jag har haft flertalet missfall. Ett i v. 14 där de inte kunde hitta någon förklaring (fostret mådde bra men jag blödde massor och livmodertappen blev förkortad varefter den lille kom ut). Därefter har jag haft flertalet kemisks graviditeter. Jag provade en gång med hjälp av Marie men det slutade liksom övriga försök med kemisk graviditet. Därefter tog jag kontakt m Dr D och blev utredd och fick support från honom. En stor skillnad var att jag fick ta mycket fler intralipiddropp vid IVF-försöket (behöver donerade spermier då jag lever m en kvinna och insemination har jag övergivit) och 200 ml istället för 100 ml. Mina blodprov har varit helt ok men varierat lite upp och ner. Jag känner mig väldigt trygg med Dr D. Marie har inte den kunskapen, hon går enbart efter ett standardprogram medan Dr D behandlar alla individuellt.

    Jag tycker prednisolon är pyton! Började med 5 mg och trappade upp till 20 mg inför återföring av blastocyst. Tänker ofta på biverkningarna med muskelförtvining och benskörhet. Jag har inte gått upp i vikt vad jag kan se/känna men börjar nu märka av att mitt ansikte blir lite kortisonsvullet och det lider jag verkligen av. Jag hoppas innerligt att jag får trappa ner medicinen om jag kommer så långt som till v. 12.

    knaprar du kortison för att ni försöker bli gravida varje månad eller i förebyggande syfte? Med högt TNF-a tror jag din kropp mår bra av mer intralipiddropp 200ml). Jag hade också högt TNF-a och något mer som inte var 100%.

    Lycka till!
  • minaimaginärabarn
    Yrla76 skrev 2017-03-20 21:18:29 följande:

    Hej allihop!

    Jag är ny i tråden. Har försökt läsa en del bakåt men fantastiskt många inlägg sedan tråden startade så svårt att läsa allt Jag har en lite annan situation än vad de flesta verkar ha. Vårt problem har inte varit fertilitet utan många missfall, jag har haft nio stycken. Efter fyra MF/MA fick jag trombyl, fragmin och levaxin och vår son föddes. Efter det har jag dock med samma mediciner fått fem MF/MA till. För att göra en lång historia kort så kom jag i höstas kontakt med Marie på fertilitet plus och fick tips om prednisolon och intralipid. Har även hört om det via en bekant som varit aktiv här i tråden och varit i Aten. Sedan i dec tar jag 20 mg prednisolon och får 100 ml intralipid två ggr/cykel. Tar även fragmin, trombyl och progesteron. Har lite frågor till er om ni har möjlighet att svara.

    -Undrar först om det är någon mer här i tråden som behandlas pga upprepade MF?

    -Jag har gått upp 8 kilo av prednisolonet, fler än jag som reagerat så?

    -Funderar nu på att trappa ned kortisonet till 5 mg el 0 och trappa upp om jag blir gravid. Hur har ni gjort med prednisolon? Känns inte bra att bara äta kortison månad ut och månad in. Vet ju inte hur lång tid det tar att bli gravid denna gång. Har en historia av att ha haft lätt att bli gravid så funderar lite på om det kan ha ngt med alla mediciner att göra att jag inte blivit det nu.

    -Hur mkt intralipid har ni tagit? Jag tar bara 100 ml men flera här verkar ta 200?

    Varmt lycka till, till er alla och grattis ni som lyckats! ?


    Jo, en sak till. Viktippgången beror nog till stor del på att du samlar på dig vatten. Det försvinner när du slutar m medicinen. Kanske en klen tröst....
  • Stina B

    Hej! Säljer min Humiraspruta. Det kostade 10 000 för två sprutor så jag säljer den för halva priset 2500 kr. Sprutan är ju känslig, måste hållas kyld, så det är ju bra om en köpare bor i Stockholm med omnejd. Vi bor i Nyköping. Priset är prutbart.

    /Stina

  • Stina B

    Hej! Säljer min Humiraspruta. Det kostade 10 000 för två sprutor så jag säljer den för halva priset 2500 kr. Sprutan är ju känslig, måste hållas kyld, så det är ju bra om en köpare bor i Stockholm med omnejd. Vi bor i Nyköping. Priset är prutbart.

    /Stina

  • altea

    Hej tjejer,

    nu är jag tillbaka i tråden igen efter 1 härligt år som mammaledig och 1 FET (syskonförsök) som slutade i MF (i vecka 6) alldeles nyligen. 
    Jag var patient hos Dr D inför dotterns graviditet 2015 och tänkte i min enfald att jag kunde använda samma recept/schema igen nu när det var dags för syskonförsök, men eftersom det blev ett missfall så känner jag att jag måste tänka om. Positivt är att jag faktiskt blev gravid och vi har flera blastocyster i frysen. Rädslan finns dock att jag skall "slösa bort" fina blastocyster på min tilltro att fixa detta på egen hand. 

    Vad tycker ni andra som håller på med eller redan fått syskon med resp. utan Dr D's support? Brukar han ändra "receptet", hur mycket ändras blodbilden vid en andra graviditet (tog inga blodprov alls den här gången utan endast IL-dropp, kortison, fragmin, etc. utifrån föregående immun-planering)?

    Ser framemot er expertis inom området.

    Tack tack!  

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!