• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • minaimaginärabarn
    Vallmo78 skrev 2017-03-24 13:00:30 följande:

    Det var faktiskt Marie på fertilitetplus som sagt det. Jag har ingen aning. Håller med dig att det borde inte spela roll...eller om det lägg i fettet eller muskeln?!


    Där ser man, hon har inte sagt något till mig vad jag kan minnas och jag har sagt att jag tar dem i skinkan. Läste runt lite och kan inte hitta någon info om att det skulle vara skadligt. Det jag hittat är att man kan ta sprutorna i mage, skinka och lår. Huvudsaken är att man sätter nålen i fettet så spelar stället inte så stor roll vad jag förstår.
  • Vallmo78

    Tack då känner jag mig lugnt. Har precis fått samma info. Ska sluta lyssna så mkt vad alla tycker och tänker. :)Nu är jag mest oroligt att jag har börjat med Lutinus försent (1 dag) istället..;( men jag hoppas och tror det inte ska spela sååå stor roll.


    minaimaginärabarn skrev 2017-03-24 13:09:46 följande:

    Där ser man, hon har inte sagt något till mig vad jag kan minnas och jag har sagt att jag tar dem i skinkan. Läste runt lite och kan inte hitta någon info om att det skulle vara skadligt. Det jag hittat är att man kan ta sprutorna i mage, skinka och lår. Huvudsaken är att man sätter nålen i fettet så spelar stället inte så stor roll vad jag förstår.


  • Vallmo78

    Det kan absolut vara förklaringen då. Har oxå känt så och tyvärr kopplat att det är mitt immunförsvar som spökar...


    canada skrev 2017-03-24 10:46:43 följande:

    Åh kan det vara fragminet som gör att jag svettas första timmen jag gått i lagt mig ?( tar det alltid innan sänggående). Kanske skall testa o ta det på morgonen ist!


  • Vallmo78

    Nej ge inte upp. Det är alldeles för tidigt. Håller tummarna för er.


    mumskastrull skrev 2017-03-24 11:40:10 följande:

    Hej!

    Har idag på ruvardag 5 med blastocyst testat negativt. Har vid mina tidigare kemiska graviditeter testat positivt den här dagen. Så nu är det nog tyvärr kört...

    Hur många behandlingar har ni andra gjort med immunsupport innan ni lyckades?

    Känns hopplöst idag.. Detta var min 6:e återföring...


  • minaimaginärabarn
    Vallmo78 skrev 2017-03-24 14:20:22 följande:

    Tack då känner jag mig lugnt. Har precis fått samma info. Ska sluta lyssna så mkt vad alla tycker och tänker. :)Nu är jag mest oroligt att jag har börjat med Lutinus försent (1 dag) istället..;( men jag hoppas och tror det inte ska spela sååå stor roll.


    Vid ET ska man ju börja m lutinus först när embryot är 2 dagar, D v s två dagar efter äggplock. Utifrån det ligger du väl inte efter? Gör du stimulerad eller naturlig cykel? Om det är naturlig cykel brukar man inte få något lutinus då kroppen producerar progesteron själv. Sen vet jag att det finns många som ordinerar det ändå, ibland för att personen producerar för lite men oftast på ren rutin. Det finns stora skillnader vad gäller ordination av lutinus i Sverige och andra länder. Vissa säger att det räcker tills man plussat andra några veckor längre och vissa till v. 12. Frågan är om det finns några rätt eller fel?
  • MoM11

    Hej!
    Har nu fått mitt andra HCG svar - 563, tre dagar efter det förra som var 102, så det borde nog vara en ok ökning (12 dagar efter återförande av blastocyst)
    Mitt östradiol var var 402 och progesteron 152. Har svårt att få kläm på om det är ett för lågt värde på östradiol, tar jag 5 tabletter progynon borde jag öka tror ni?
    Orosmoln är att jag fortfarande har spottings varje dag (möjligen lite mindre) samt att mitt TSH gått upp till 4,4. Får tyvärr inte svar av D men min VC skrev ut Levaxin så jag tror jag ska börja med det, vad hade ni gjort?
    Önskar er alla en riktigt fin helg!

  • pipperoni
    canada skrev 2017-03-24 10:46:43 följande:
    Åh kan det vara fragminet som gör att jag svettas första timmen jag gått i lagt mig ?( tar det alltid innan sänggående). Kanske skall testa o ta det på morgonen ist!
    Dr D har alltid sagt till mig att ta Fragminet på morgonen. Vet inte varför, men jag har gjort som han har sagt. 
  • thejosef

    Hej alla!

    Efter sju missfall gick jag till Marie på Fertilitetsplus när jag blev spontant gravid igen för åttonde gången, efter att min gynekolog vägrat skriva ut prednisolon till mig.
    Hon satte mig på prednisolon, fragmin, trombyl och progesteron. Jag trappade ner och slutade med dessa i vecka 20.
    Nu är jag i vecka 29(! kan inte fatta det själv, vågar fortfarande inte hoppas) men är ju inte under en läkares uppsikt längre, så känner mig lite orolig. Jag läste att några av er fått rekommenderat flödes ul i vissa veckor. Hur kan jag ta hand om mig själv nu så jag inte missar nåt? Ska träffa en läkare som min BM bokat in om en vecka men hon tycker att jag oroar mig i onödan. Hur kan jag motivera att jag vill ha detta? Har ni andra behövt motivera er? Är det något annat jag bör vara uppmärksam på? Inte gå över tiden? Vaginal förlossning eller snitt? Jag är nu 43 år.
    Heja på alla som kämpar!!!

  • Missne
    MoM11 skrev 2017-03-24 15:27:36 följande:

    Hej!
    Har nu fått mitt andra HCG svar - 563, tre dagar efter det förra som var 102, så det borde nog vara en ok ökning (12 dagar efter återförande av blastocyst)
    Mitt östradiol var var 402 och progesteron 152. Har svårt att få kläm på om det är ett för lågt värde på östradiol, tar jag 5 tabletter progynon borde jag öka tror ni?
    Orosmoln är att jag fortfarande har spottings varje dag (möjligen lite mindre) samt att mitt TSH gått upp till 4,4. Får tyvärr inte svar av D men min VC skrev ut Levaxin så jag tror jag ska börja med det, vad hade ni gjort?
    Önskar er alla en riktigt fin helg!


    Hcg ser bra ut
    Ang tsh så börja absolut med levaxin för att sänka det. Är bra om det ligger mellan 1 och2. Börja med 50 mg.
  • canada
    pipperoni skrev 2017-03-24 16:17:21 följande:
    Dr D har alltid sagt till mig att ta Fragminet på morgonen. Vet inte varför, men jag har gjort som han har sagt. 
    Ja det har han ju eg sagt till mig med, men så började jag ju få mina blödningar varje morgon så jag flyttade fragminet till kvällen, kopplade aldrig att det var det som gjorde att jag fick nattsvettningar, trodde nog mer på att det var progesteronet som gjorde det, eller immunförsvaret. Borde jag byta tillbaka till morgon nu ?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!