• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • finee
    shivalilla skrev 2017-10-08 12:41:10 följande:

    Hej - har jag förstått det rätt? Ni åker till Athen och får utprovade mediciner men gör sen själva försöket här i Sverige, eller...? Vad säger läkarna här om det - vi vägrades ett försök här på en privat klinik då vi ville samarbeta med en annan klinik som gav intralipider (Falun). Nu ska vi försöka samma sak igen och har 6 nedfrysta embryo på den kliniken som inte ville att jag skulle få ta intralipider så jag är supernervös för hur de kommer att reagera, så behöver alla tips jag kan få!! 

    PS hoppas ni tycker det är ok att jag frågar även om det är lite off topic, det tycks mest vara ni här som har kunskap om intralipider...


    Hej Jag har inte berättar för min svenska IVF-klinik att jag kör samtidig immunbehandling. Orkar helt enkelt inte höra deras åsikt och riskera att bli nekad insättning. Råder dig att göra så, om du vill slippa kommentarer. IVF-kliniken i Falun sätter intralipiddropp, men endast på sina egna patineter. De kan inte bara ge immunbehandlingen separat. Så vill du ha dropp och kortison av dem måste du göra hela IVF-behandlingen där, tyvärr.
  • Jovita
    Ariellan skrev 2017-10-08 09:53:25 följande:

    Jag går hos Magnus där för min PCOS. Kanske kan kan fråga om dom kan sätta dropp. Eller det kanske du redan frågat? :)


    Nej det har jag inte frågat. Han hjälpte mig med ultraljudet och översättning på mediciner mot betalt :) jag har någon som hjälper mig med IL dropp. Men fråga honom han kanske kan hjälpa dig :)
  • Jovita
    Ariellan skrev 2017-10-08 09:53:25 följande:

    Jag går hos Magnus där för min PCOS. Kanske kan kan fråga om dom kan sätta dropp. Eller det kanske du redan frågat? :)


    Nej det har jag inte frågat. Han hjälpte mig med ultraljudet och översättning på mediciner mot betalt :) jag har någon som hjälper mig med IL dropp. Men fråga honom han kanske kan hjälpa dig :)
  • UndrandeSökare

    Shivalilla- Vill du kontakta läkare i Aten för immunutredning och immunbehandling på distans? Hör av dig så kan du få kontaktuppgifter isåfall.

  • Ariellan

    Ni som ej åkt ner till Aten och skickat blodproverna till USA direkt, var kan man ta blodprover och få dom handen liksom?

  • Ariellan

    Har också en fråga om kostanden. Om man behandlas via Dr D men behandlingen inte ledde till någon graviditet. Betalar man ca 20 000-25 000 igen då om man vill försöka en gång till? Eller vad är det som kostar liksom?

  • UndrandeSökare

    Ariellan- Jag vet inte exakt hur Dr D gör nu, men för nåt år sen hade han en avgift för själva utredningen och fram till plus, och sen fick man betala en till avgift för hjälp fram till förlossningen. Eller så kunde man betala alltihop på en gång. Då gällde det fram tills man fått ett barn.

    Men vid nästa barn brukar han vilja att man tar om USA proverna igen för att få hans hjälp med barn nr 2 eftersom kroppen/immunförsvaret kan ha blivit aggressivare efter förlossning och amning.

    Kanske Sofiahemmet kan hjälpa?

  • Ariellan
    UndrandeSökare skrev 2017-10-10 17:23:26 följande:

    Ariellan- Jag vet inte exakt hur Dr D gör nu, men för nåt år sen hade han en avgift för själva utredningen och fram till plus, och sen fick man betala en till avgift för hjälp fram till förlossningen. Eller så kunde man betala alltihop på en gång. Då gällde det fram tills man fått ett barn.

    Men vid nästa barn brukar han vilja att man tar om USA proverna igen för att få hans hjälp med barn nr 2 eftersom kroppen/immunförsvaret kan ha blivit aggressivare efter förlossning och amning.

    Kanske Sofiahemmet kan hjälpa?


    Så om jag förstår det rätt så kostar det runt 20-25 tusen även om behandlingen misslyckats och man börjar om på en ny cykel eller ett nytt IVF-försök?
  • UndrandeSökare

    Ariellan - Alt 1: Man betalar endast för utredning och fram till plus: Så länge det bara blir minus ingen ny avgift oavsett antal försök.

    Men om man endast betalat till plus, så får man faktura 2, efter plus.

    Alt 2 : Man betalar för allt fram till förlossning. Då får man göra försök fram till ett barn föds.

  • Ariellan
    UndrandeSökare skrev 2017-10-10 19:12:35 följande:

    Ariellan - Alt 1: Man betalar endast för utredning och fram till plus: Så länge det bara blir minus ingen ny avgift oavsett antal försök.

    Men om man endast betalat till plus, så får man faktura 2, efter plus.

    Alt 2 : Man betalar för allt fram till förlossning. Då får man göra försök fram till ett barn föds.


    Tack för svar! Vet du vad det kostar att få hjälp till endast plus jämfört med till förlossning?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!