• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Ariellan
    chaange skrev 2021-01-05 11:05:38 följande:

    Hej!

    Någon här som fått hjälp av doktor D på distans under tiden ni gjort ivf i Sverige? Hur funkar det med medicin då? Går det på högkostnadsskydd eller får man betala det själv? Vad får man då räkna med för summa? Ni som fått hjälp av doktor D via distans - vad fick ni betala för det? :)


    Jag gjorde det. Ingenting går på högkostnadsskyddet eftersom att det är en utländsk läkare som skriver ut medicinen. Men själva ivf:en fixk jag landstingsfinansierad så den medicinen gick ju på högkostnadsskyddet. Det kostar lika mkt att göra Dr D:s behandling i Sverige som i Aten. Jag betalade cirka 20 000 kr och det var under 2018. Resulterade i en son som är två år nu. :)
  • PeeWee44
    Ariellan skrev 2021-01-07 08:05:56 följande:

    Jag gjorde det. Ingenting går på högkostnadsskyddet eftersom att det är en utländsk läkare som skriver ut medicinen. Men själva ivf:en fixk jag landstingsfinansierad så den medicinen gick ju på högkostnadsskyddet. Det kostar lika mkt att göra Dr D:s behandling i Sverige som i Aten. Jag betalade cirka 20 000 kr och det var under 2018. Resulterade i en son som är två år nu. :)


    Kul och se dig! Hur går det för dig? Vår son fyller 1 år om 9 dagar. <3
  • Ariellan
    PeeWee44 skrev 2021-01-07 08:47:34 följande:

    Kul och se dig! Hur går det för dig? Vår son fyller 1 år om 9 dagar. <3


    Så mysigt! Jag har ju en son som kom till via ivf och dr D:s behandling och sen fick vi ett till barn som är 8 mån nu utan ivf och Dr D:s behandling, immunförsvaret lugnade sig efter första barnet antar jag
  • PeeWee44
    Ariellan skrev 2021-01-07 11:10:05 följande:

    Så mysigt! Jag har ju en son som kom till via ivf och dr D:s behandling och sen fick vi ett till barn som är 8 mån nu utan ivf och Dr D:s behandling, immunförsvaret lugnade sig efter första barnet antar jag


    Så var det, du har två underbara barn! Tur att ni hittade dr d.
  • Suckxxx
    Ariellan skrev 2021-01-07 11:10:05 följande:

    Så mysigt! Jag har ju en son som kom till via ivf och dr D:s behandling och sen fick vi ett till barn som är 8 mån nu utan ivf och Dr D:s behandling, immunförsvaret lugnade sig efter första barnet antar jag


    Hej, vad betalar du när du är patient till Dr Dimitri? Hur ofta betalar man honom?

    Tacksam för svar ????
  • Suckxxx
    Ariellan skrev 2021-01-07 11:10:05 följande:

    Så mysigt! Jag har ju en son som kom till via ivf och dr D:s behandling och sen fick vi ett till barn som är 8 mån nu utan ivf och Dr D:s behandling, immunförsvaret lugnade sig efter första barnet antar jag


    Hej, vad betalar du när du är patient till Dr Dimitri? Hur ofta betalar man honom?

    Tacksam för svar ????
  • MaybeBby
    Suckxxx skrev 2021-01-06 18:55:05 följande:

    Jag har fått mina provsvar från Dr Dimitri, men han ska ringa mig försT om en vecka,mina provsvar är inom normal utom dessa som verkstad mycket höger än normalt. Men jag vet inte vad dessa är och vad de betyder.

    Kan en snäll själ som är insats i området förklara gör mig vad det är vore såå tacksam!

    %CD19 resultat (20.1) normalt ska det vara (2-12)

    %CD19 + cells,CD5+ Resultat (1.8) normalt ska det ligga mellan ( 5-10)

    TNF resultat (41) normalt ska det vara mellan ( 13.2-30.6)

    IFN resultat ( 23.3) normalt ska det vara mellan ( 5.8-20.5)

    Kraaaaam


    Hej, har tyvärr inte svar på vad ditt resultat betyderHjärta
    Men hoppas att någon annan kan hjälpa dig här i tråden.
    Däremot kan jag tipsa om boken "Is your Body Baby Friendly?" av Alan E.Beer, M.D. Du kanske redan har sett i tråden att den nämnts men jag tänkte att det var värt att nämna igenGlad Boken handlar om "how unexplained infertility, miscarriage & IVF failure can be explained and treated with immuntherapy".
  • Ariellan
    Suckxxx skrev 2021-01-07 22:58:23 följande:

    Hej, vad betalar du när du är patient till Dr Dimitri? Hur ofta betalar man honom?

    Tacksam för svar ????


    Jag var det 2018. Man betalar en engångssumma på 20 000 kr ungefär. Sedan får man hjälp fram till plus på stickan.
  • Nina05
    Suckxxx skrev 2021-01-07 22:58:43 följande:

    Hej, vad betalar du när du är patient till Dr Dimitri? Hur ofta betalar man honom?

    Tacksam för svar ????


    Var patient 2019 fram tills barnet föddes i början på 2020. Betalade för konsultation via telefon 150 dollar och sen 250 dollar fram till vecka tolv och sen ytterligare 350 dollar för att han skulle följa mig och tolka provsvar graviditeten ut. Jag var aldrig i athen för att ta proverna så de kostnaderna slapp vi. I övrigt kostade mediciner en del eftersom man inte får dom på högkostnadsskyddet och provtagningen varannan vecka gick såklart också på en del.
  • Nina05
    Suckxxx skrev 2021-01-03 19:25:49 följande:

    Tack för du svarar! Jag har hela tiden tagit fragmin sprutan på låren, men jag kan testa att ta de på magen istället.

    Är du patient till Dr dimitri eller går du hos Marie, jag försökte skicka om till dig, men det gick inte. Vore skönt att prata med någon här känns det som att man tappar kontakten i tråden :)


    Man kan ta sprutan på magen, låren eller skinkan. Jag tog på magen först men fick fruktansvärda blåmärken så jag gick över till skinkorna istället vilket jag tyckte gjorde mindre ont dessutom :)
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!