• MHM

    Barndans - vilka kläder har man då?

    Nästa vecka börjar min dotter på barndans. I brevet stod det "mjuka kläder och innetofflor".

    Jag och dottern är lite oense om vad man ska ha på sig. Hon hävdar att man måste ha danskläder, dvs klänning eller kjol. Jag tolkade det som gympakläder.

    Vad brukar man ha på sig? Ska vi införskaffa lite danskläder? Tror hon blir gladare av att få en dansklädsel när hon ska dit varje vecka... men om alla andra har mjukisbyxor och t-shirt kanske hon känner sig lite konstig. 

  • Svar på tråden Barndans - vilka kläder har man då?
  • Muffins i magen

    Hur gamla är barnen? Ofta är det så att om det är mindre barn, typ 3-6, brukar klädseln vara lite hur som helst, gympadräkter, klänningar, kjolar eller vad som helst som de kan röra sig fritt i. Äldre barn brukar vilja ha lite tuffare mer träningskläder, typ "jazzbyxor" och någon top. Men gå dit och se vad de andra har så vet ni till gången efter!

  • Indianica

    Min tjej började dansa när hon var tre år, då var det mixdans med mycket lek och nästan alla tjejer hade då sådana fluffiga kjolar och rosa tillhörande gympadräkt under ifrån typ HM eller Kapp Ahl.

    Första gången vi gick dit kollade vi läget lite, för jag tyckte det var onödigt att köpa något dylikt om det inte behövdes. Så då fick hon ha en söt t-shirt och leggings. Men som sagt, hade typ 95% av småtjejerna på sig  fluffiga skapelser så då köptes det omedelbums in efter det

    De kläderna hade hon sedan tills hon var 5-6 ungefär, då blev det lite "töntigt" i hennes ögon och jag började köpa typ jazzbyxor eller mjuka lite tajta byxor på stadium och något coolt linne till och idag är hon åtta år och samma kläder gäller på dansen.

    Dansskor har jag alltid köpt på sportaffärer, för de som finns i klädhandeln är inte bra att dansa i. Nu dansar hon Hip hop och då gäller förstås helt andra skor, men annars har det varit typ mjuka skinntofflor som fäster bra i golvet utan att hindra fotens rörelser.

  • sweetsandra

    Min dotter på 5 år började på gymnastik när hon var 4 år, har alltså gått två terminer. Hon har i princip alltid haft linne/t-shirt + leggings/shorts. Likaså alla andra, dock är det flest pojkar i hennes grupp.

    Nyss började lilltjejen på 2,5 år också på gympa... Där har däremot flertalet av småflickorna dansklänningar och dansskor, så också min flicka. Vi hade ändå en dansklänning/gympadräkt (eller vad de nu heter) hemma som jag köpte på loppis till stora tjejen men som hon aldrig använt. Rosa dansskor hittade på rea på Lindex :)
    Min tjej älskar sina gympakläder och tycker hon är så fin så :)

    När det gäller fötterna så tycker jag barnen har väldigt olika på sig... allt från gympaskor till mockasiner till dansskor eller barfota. Fast nu går ju mina på lekgympa också, och inte på dans. 

    Svårt att säga vad "alla andra" kommer ha på sig på din dotters barndans. Kanske ta leggings/skjorts och t-shirt/linne första gången och om sedan många har danskläder så kan ni köpa det :)


    Mina solstrålar ~ Vinga 070108 & Lycka 090820
  • Duckan

    Siri har tajts och t-shirt med dansskor från H&M och övriga gruppen består av tjejer i rosa dräkter med tyllkjolar
    (Hon vill inte ha en sån dräkt säger hon) 

  • jezz81

    Vad de har på sig brukar egentligen inte ha någon betydelse när det bara är barndans.
    De flesta skolor brukar ha färgkoder när barnen börjar i balettklasser i lite högre ålder. Exempelvis hade vi blå dräkter som små, sedan svarta när vi var mer tonåringar för att sedan som "vuxna" få ha fri klädsel. Man kände sig alltid så fin i sina kläder.
    Vad som däremot är viktigare är att om barnet ska dansa balett bör de ha riktiga skor som är anpassat för att fötterna ska få maximal flexibilitet och stöd. Balettens mjuka teknikskor tillverkas av en anledning och mjuka gymnastikskor eller liknande från vanliga klädkedjor är visserligen söta men hjälper inte på det sättet riktiga balettskor gör. Det är lite som när vi vuxna ska ut i joggingspåret. Utan rätt skor får man lätt ont eller man kan rent av skadar sig.
    Plus att dansar man balett vill man oftast känna sig som en ballerina. Prata med er pedagog :)
    Lycka till <3

  • LillaMi81

    Mjuka kläder och innetofflor tolkar jag som att de ska ha sköna kläder som går bra att röra sig i, t.ex. tights/mjukisbyxor och t-shirt och jag antar att de menar tunna dansskor/sockiplast som är mjuka med tunn sula och resår över foten typ. Det låter lite märkligt med ordet "innetofflor" tycker jag iofs.

    När min dotter gick på barndans hade hon 3/4-dels tights och t-shirt/topp. Barfota. De flesta hade dock rosa gymnastikdräkt som ser ut som en baddräkt, gärna med tunna leggings under. Förskräckligt! Min dotter fick dock en liknande dansdräkt efter ett tag då hon ville ha det, men skulle hon ha tights fick hon ha det utanpå.

Svar på tråden Barndans - vilka kläder har man då?