• Mama Mia

    Scrappad tavla

    Jag tänkte att jag skulle scrappa en canvastavla till min far när han fyller 60. Men jag har aldrig gjort det förut. Finns det någon som har några tips om vad jag bör tänka på, tex? Eller kanske har några att visa upp?

    Jag är inte jättehemma på LO's öht, utan har mest gjort kort tidigare.

    Vad använder ni för att fästa bilder och papper med på canvasen?
    Hur har ni gjort med ev bakgrundsmålning?

    Alla tips, råd och inspiration är välkomna!


  • Svar på tråden Scrappad tavla
  • Cynara

    Jag gjorde en tavla för ett litet tag sedan, första gången någonsin så jag är verkligen inget proffs men lägger upp en bild på hur den blev innan jag satte dit kort.
    Jag har använt en vanlig canvas som jag först målat helt brun och sedan strukit ett tunt lager guldfärg ovanpå. Pappren jag använt är vanliga scrapbookingpapper jag hittat på panduro och även där har jag köpt lacket jag använt att fästa dem med. Det heter Canvas Coat och man har det både som lim och sedan som ett lack ovanpå för att försegla allt, funkar på samma sätt på foton man kan lacka även ovanpå dom.
    Förutom det har jag fäst på lite blommor både färdigköpta och egengjorda, Klippt sönder en stålmobil (de svarta rankorna) och fäst på bitarna och skrivit ut text med en vanlig dynamo.

    Hoppas det var lite tips om inte annat så vilket lack man kan använda. Flört

    Lycka till det är jätteroligt när man väl sätter igång.



    Noomi 2011-06-21
  • Helle68

    Så fint! Blir verkligen sugen på att prova! Får nog ta en sväng till Panduro på lunchen idag...

  • Erizajo

    Jag har gjort tavlor på canvas med mina barn, började med att måla med vanliga vattenfärger, limmade sen på papper och foton, dekorationer mm, skrev även mina barns namn i träbokstäver som jag köpt på panduto och målat med allmogefärger. Använde Karlssons klister på mycket då det inte ville fästa med vanligt papperslim.

Svar på tråden Scrappad tavla