• tvillingarpågång

    Har ni era tvillingbebisar i samma rum?

    Mina tvillingpojkar på 5 månader är inte världens lättaste att få att somna alltid. Det största problemet är att de har en tendens att hålla på och väcka och störa varandra innan de somnat in ordentligt. Och har en tvilling blir väckt kan det vara ett halvtimmesprojekt att få den att somna om!

    Båda sover i samma rum men i vars en säng. Tidigare hade vi en tvilling i vårt rum och en tvilling i barnkammaren. Funkade väl hyfsat bra förutom att jag och min sambo fick smyga, kunde aldrig tända en lampa och läsa nåt innan vi skulle sova och absolut inte prata med varandra! Tycker det är himla mycket värt att kunna få ha sovrummet för oss själva då den där lilla stunden innan vi somnar är i stort sett den enda stund vi har för oss själva under hela dagen...   Tyvärr är det slut på sovrum på den här våningen sen så tyvärr finns det inte ett tredje rum där vi kan lägga den ena pojken. Funderar på om vi ska flytta ner i ett sovrum på nedervåningen och låta tvillingarna få vars ett rum här uppe och så får man ha baby monitorer så man hör om de vaknar på nätterna. Men det känns som att det blir ett himla springande på nätterna då den ena killen har en tendens att vakna mycket..

    Hur gör ni andra med lättväckta tvillingar?? Håller på att bli galen varje gång jag kämpat en halvtimme med att få en pojke att somna och så  börjar den andra skrika och så är alla vakna igen!     

  • Svar på tråden Har ni era tvillingbebisar i samma rum?
  • Sommar08

    Hej Att inte få sova ordentligt är nog det svåraste med att ha många. Vi hat fyra och vill att dom skall sova ihop . Om våra somnar till lite musik så Blir dom inte lika lätt störda när som väl somnat :) nu är dom 3 år och 2 st somnar på 20 sec och två st är lite sega kan ta upp till 30'min innan dom somnar :)'men dom väcker inte varandra i alla fall men om Dom av någon anledning sover själva så får vi springa 2000 gånger på natten ;) Lycka till

  • asp76

    Vi har valt att ha våra inne hos oss. Visst väcker dom varandra ibland, men vi resonerar som så att de helt enkelt får vänja sig vid varandras (och våra) ljud, och det tror jag de gör också. Vi bor bara i en 3a än så länge så vi har inte så många alternativ, och hade vi lagt dom i eget rum så är jag rädd att det blivit mycket spring eftersom de sover ganska oroligt i perioder och dessutom fortfarande äter på natten. Vi har nog valt att följa minsta motståndets lag vad gäller sömnen, vi gör det som funkar bäst och som innebär minst spring för vår del. Men har nog tänkt testa att ha dom i eget rum när de slutat äta på natten. Våra är snart 9 månader. 

  • Billabong

    Våra tvillingar är 2,5 år gamla och har sängarna brevid varandra i samma rum. De har haft det så ända sedan de var 3 månader och fick varsin spjälsäng. Innan dess sov de i samma säng.
    Eftersom att de hela tiden haft varandra nära så har de inte väckt varandra, de vande sig vid det redan från början och störs inte av varandra.
    De somnar också till lugn musik på låg volym.

  • strojes

    Vi hade våra tvillingtjejer i vårt sovrum tills de var ca 2 år och vi delade av de två stora sovrum vi hade och fick tre, vi flyttade då in i det nya lilla sovrummet.

    Om ni nu har en i ert rum och en i ett annat rum så kan  ni väl läsa och umgås på nedervåningen innan ni lägger er. Vänj de succesivt vid ljud genom att ha tv:n igång på låg volym etc. Ha någon svag lampa i anslutning till rummen tänd så att det inte är helt svart när de somnar. Annars finns små praktiska lampor som man kan sätta fast på boken, de lyser inte upp så mycket runtomkring.
    Prova att flytta ihop de igen senare när de blivit lite större.

  • sofflan82

    Våra delar än så länge spjälsäng i vårt rum. Vi har tur att de inte bryr sig så mycket om ljud och de verkar inte störa varandra på nätterna om en är orolig heller. Vi har planerat att flytta in dem i eget rum nästa helg och se hur det går. Jag är mest orolig över hur det ska funka att gå upp flera gånger per natt (om det behövs) istället för att bara sträcka ut en hand till deras säng bredvid mig. Men de kan ju inte dela säng i evigheter. De är nu 5 månader gamla..


    ¤♥¤ Tänk positivt! ¤♥¤ Alex och Ida föddes 16/9 i v. 35+2 ¤♥¤
  • Tvillingar11

    Våra är 8 månader och sover i varsin säng i vårt rum. Det går hyfsat bra. Har de kommit in i djup sömn väcker de inte varandra så mycket. Men när de väl händer är det jättesvårt att söva om dem. Just nu är det svårt att få de att sina överhuvudtaget. Sjunga, vagga, klappa. Det ta minst 30 minuter innan de somnat på kvällen. Vet inte varför.

  • Helenpalmer

    Våra tjejer sover i var sin säng i vårt rum. De är 11 mån. Ska flytta över dom till deras rum så fort det är färdig möblerat och inte ekar ;) förhoppningsvis nästa vecka :)) Då kommer vi ställa sängarna brevid varandra som dom står nu. De sover inte jättebra, tandperioder är de hopplösa! De väcker inte varandra jättelätt om det inte är fram på morgonkvisten och det önskas välling. Men jag plockar upp dom ganska så snabbt om det inte funkar med att stoppa in nappen och klappa lite över ryggen. Orkar inte ha två som skriker och är vakna men måste väl ta tag i det där... De fyller ju snart ett och borde sova bättre. Det är lite pyssel med två men fy tusan vad kul!!!!!!

  • hjert98

    Vi fick tvillingar när vår stora dotter var 20 månader. De första två åren med tvillingarna sov jag och min man i olika rum med barnen i olika kombinationer. Vi hade ingen egen tid. Det viktigaste var att försöka att själv få sova så många timmar det gick under natten. Våra tvillingar är lättväkta och den ena behöver inte sova mycket. Båda gick på järn för de var prematura och skrek därför mycket under nätterna på grund av magont. Stora syster är morgonpigg och gick upp mellan kl 5 och 6. Vi ville sova i samma sovrum, men för att få barn och oss själva att sova var vi tvugna att dela upp oss. Nu när tvillingarna är två har vi ett eget rum. Tvillingarna delar ett rum och vår stora tjej har ett. Det fungerar utmärkt och vi har blivit glada och ganska utvilade föräldrar. Sömnen löser sig med tiden, men det är för jävligt medan de inte sover bra.

    Kram på dig!

    Jag och min man lider med er!   

  • Pantlundh

    Våra tvillingar sover i samma spjälsäng o i vårat sovrum, i början kunde dem ligga brevid varandra i sängen men nu har vi lagt dem så dem ligger skavfötters då dem kan störa varandra när den ena inte har somnat o väcker den andra varje gång. Men har även fått köra med att lägga den ena i våran säng då den inte vill somna. Men vi alla köra med olika knep o det är bara att köra på det som känns bäst för er.

  • Mamma till 3 M

    vi har våra i samma rum på nätterna men en resesäng uppsatt i vårat sovrum där ena tjejen sover på dagarna.. dom vill gärna stå o tjattra med varandra på dagarna när de är lite ljus i rummet o dom inte är riktigt lika totaltrötta som på kvällen.. sövningarna har gått mycket bättre på dagtid nu =)

Svar på tråden Har ni era tvillingbebisar i samma rum?