• cruz

    Skamvrå på förskolan

    Hej, jag har en son på fem år. Han är busig och go, men en stor utmaning ibland. Nu har förskolan problem då min son stör under sagostunden. Han och ett annat barn triggar igång varandra och lyder inte pedagogernas tillsägelser. Personalen har tagit upp detta med mig och vi har kommit överens om att både vi föräldrar och personalen ska prata med vår son. Detta har dock inte hjälpt situationen alls, utan min son och den andra pojken fortsätter att störa. Jag förstår att personalen måste göra något åt saken nu. Absolut. Men nu känner jag mig besviken på vilken strategi de har valt att ta till. Igår berättade min pojke att han hade fått sitta på en stol i fem minuter, ensam i rummet längst bort efter sagostunden eftersom han varit olydig. Visserligen tycker jag att sonen inte verkar ha tagit så illa vid sig (men vem vet?), men jag blir ändå arg över att det ska tas till med straff/skamvrå/time out på en förskola. Är personalen inte uppdaterad alls? De har ju ändå utbildat sig. Skamvrån är ju avskaffad för länge sedan??!! Tyvärr så tror jag att det är de idiotisk nannyprogrammen som har gjort att vi fortfarande ser timeout på förskolorna (och kanske i skolorna också?). Jag är arg och besviken. Jag som bara är en vanlig medelmåttsförälder har hängt med mer i diskussionen kring skamvråns återkomst och dess negativa bieffekter än vad välutbildada pedagoger har gjort. Dåligt att det ska vara så här. Finns det fler föräldrar vars barn blivit straffade med time out på förskolan? Hade ni en diskussion med personalen? Gick det att få till en bättre lösning?

  • Svar på tråden Skamvrå på förskolan
  • cruz

    Calinggrad: Synnerligen korkat att tro att ett straff som inte ens kommer i anslutning till beteendet är uppfostran. Kan du inte tillföra något vettigare till diskussionen?

    Jag pratade lite snabbt med personalen i morse, men det var så stressigt så vi ska ta ett riktigt samtal idag före hämtningen istället. Den pedagoegen eller barnskötaren som "uppfostrade" min pojke är en ny tjej som bara jobbat ett litet tag. Den andra pedagogen som också brukar läsa var tydligen inte med vid den här händelsen. Hon använder själv ett annat sätt att hantera sonen. Hon har börjat be honom sätta sig med ryggen mot kompisen som spexar och det hjälpte tydligen igår, då sonen inte alls hade stört. 

    Det jag tycker är konstigt är att avdelningen som faktiskt har sagoläsning indelade i tre mindre grupper inte har stoppat pojkarna som stör i två olika grupper. Jag tror inte alls att min pojke och hans kompis är mer ouppfostrade än de andra barnen. Däremot så vet jag att åtminstone min pojke fortfarande inte kan koncentrera sig på långa böcker, speciellt inte när det saknas bilder. Hans tvillingbror har autism och min "ouppfostrade" D ligger också efter inom sådana autismsrelaterade områden som  perspektivtagande, impulskontroll, koncentrationsförmåga. Båda barnen har också betydligt lättare att ta till sig visuellt information än muntlig. Ett straff hjälper föga mot det. Däremot rätt pedagogiska insatser. Om förskolan ska vara en inkluderande verksamhet som ska passa alla barn då måste man också ta hänsyn till barnens olika mognad och kognitiva svårigher. Varför har man tex. inte en sagostundsgrupp också för de barnen som fortfarande behöver korta bildböcker?

  • caliningrad
    cruz skrev 2012-03-08 09:30:54 följande:
     min "ouppfostrade" D ligger också efter inom sådana autismsrelaterade områden som  perspektivtagande, impulskontroll, koncentrationsförmåga. Båda barnen har också betydligt lättare att ta till sig visuellt information än muntlig. Ett straff hjälper föga mot det. Däremot rätt pedagogiska insatser. Om förskolan ska vara en inkluderande verksamhet som ska passa alla barn då måste man också ta hänsyn till barnens olika mognad och kognitiva svårigher. 
    jag var saker pa att ditt barn hade diagnos forr eller senare.... ja, da ar det ingen ide att prata om uppfostran. Lycka till!
  • KaneL7

    På min arbetsplats har vi en del barn som ofta och gärna triggar upp de andra barnen i sin grupp. Då brukar vi sätta dem på en varsin stol och t.ex ge dem ett pussel.

    Det bästa är väl att sysselsätta barnet med något annat. Man måste få barnet att tänka på annat.

  • cruz

    Calinggrad: Välkommen tillbaka till tråden när du har något intelligent att komma med .

  • caliningrad
    cruz skrev 2012-03-08 09:42:32 följande:
    Calinggrad: Välkommen tillbaka till tråden när du har något intelligent att komma med .
    jag delar de flestas asikter. Lyckas inte foraldern satta granser till sina "busiga och goa" alsklingar ar det val bra att forskolan gor det, det borde du vara tacksam for.
  • cruz

    Tack förresten för bra tips och idéer. Knattetimmen har jag hört talas om.

  • cruz

    Calinggrad, som sagt kom tillbaka när du har något att intelligent att säga .

  • Kaffegalningen

    Att använda stol eller dylikt som straff håller jag med om är dåligt, däremot kan vi skicka barn att sitta i rummet bredvid i soffan om de stör. Dörren är då öppen och barnet får komma tillbaka när det vill.

    Tyvärr har vi inte personal nog att kunna följa med barnen ut, vi är fyra på 32 barn (en färre vid dukning, rast etc.)

  • caliningrad
    Kaffegalningen skrev 2012-03-08 10:38:52 följande:
    Att använda stol eller dylikt som straff håller jag med om är dåligt, däremot kan vi skicka barn att sitta i rummet bredvid i soffan om de stör. Dörren är då öppen och barnet får komma tillbaka när det vill.

    Tyvärr har vi inte personal nog att kunna följa med barnen ut, vi är fyra på 32 barn (en färre vid dukning, rast etc.)
    Varfor ar en soffa ok for time out men inte en stol?
    For att soffan ar bekvammare sa det ar inte krankning?
    Var gar gransen?

    Ar det ok med vanlig IKEA soffa  eller?
     
  • Kaffegalningen

    Jag ser en skillnad i att gå ut ur rummet med dörren öppen med valet att gå tillbaka när de kan sköta sig vs. att man ska sitta och skämmas som straff.

Svar på tråden Skamvrå på förskolan