• cruz

    Skamvrå på förskolan

    Hej, jag har en son på fem år. Han är busig och go, men en stor utmaning ibland. Nu har förskolan problem då min son stör under sagostunden. Han och ett annat barn triggar igång varandra och lyder inte pedagogernas tillsägelser. Personalen har tagit upp detta med mig och vi har kommit överens om att både vi föräldrar och personalen ska prata med vår son. Detta har dock inte hjälpt situationen alls, utan min son och den andra pojken fortsätter att störa. Jag förstår att personalen måste göra något åt saken nu. Absolut. Men nu känner jag mig besviken på vilken strategi de har valt att ta till. Igår berättade min pojke att han hade fått sitta på en stol i fem minuter, ensam i rummet längst bort efter sagostunden eftersom han varit olydig. Visserligen tycker jag att sonen inte verkar ha tagit så illa vid sig (men vem vet?), men jag blir ändå arg över att det ska tas till med straff/skamvrå/time out på en förskola. Är personalen inte uppdaterad alls? De har ju ändå utbildat sig. Skamvrån är ju avskaffad för länge sedan??!! Tyvärr så tror jag att det är de idiotisk nannyprogrammen som har gjort att vi fortfarande ser timeout på förskolorna (och kanske i skolorna också?). Jag är arg och besviken. Jag som bara är en vanlig medelmåttsförälder har hängt med mer i diskussionen kring skamvråns återkomst och dess negativa bieffekter än vad välutbildada pedagoger har gjort. Dåligt att det ska vara så här. Finns det fler föräldrar vars barn blivit straffade med time out på förskolan? Hade ni en diskussion med personalen? Gick det att få till en bättre lösning?

  • Svar på tråden Skamvrå på förskolan
  • caliningrad
    skogsvitter skrev 2012-03-09 11:54:50 följande:
    Du tror alltså på allvar att barn blir odrägliga, hänsynslösa och utvecklar beteendestörningar i tonåren för att man inte straffar och isolerar dem som små!? Herregud... jag tycker synd om dig. Du skriver alltid i trådar om svenska skolan/förskolan och beklagar dig och spyr galla över Sverige, men du uppenbarligen ingen som helst aning om vad du pratar om egentligen. Tonåren blir alldeles förträffliga med rätt uppfostran (dvs hänsyn och respekt) så jag är övertygad om att det kommer gå alldeles utmärkt för TS
    Det är klart att det blir tufft i skolan och i arbetslivet för individer som uppfostras utan gränser, som det verkar vara i TS fall.
    Däremot har jag aldrig påstått att man behöver straffas/isoleras som små. Det har aldrig min dotter behövt bli utsatt för eftersom hon har alltid betett sig ordentligt mot lärarna och andra barn. Men det är viktigt att barnen som förstör för sig själva och andra får tydliga konsekvenser och bestraffningar, ja, om man inte vill att de ska hamna i fängelse 20 år senare.
  • caliningrad
    Moonis skrev 2012-03-09 18:10:08 följande:
    Fortfarande så är det lite skillnad på barn som har speciella behov.
    alla barn har speciella behov. Inte minst de som måste stå ut med små mönster som är uppfostrade utan gränser.
  • Eva 081

    Jag blir GALEN! Att så många föräldrar inte har koll på allmän barnpsykologi och hur man stärker barns självkänsla är sorgligt men man kan ha överseende om det. Men att utbildade pedagoger inte har det, jag SKÄMS över min yrkesgrupp när jag läser sånt här. Har ingen reflekterat över VARFÖR pojkarna gör så här? Eller FRÅGAT dom, kanske pratat med dom och lagt fram problemet rakt upp på bordet och frågat dom tillsammans om de har en lösning. Tar man barns tankar på allvar så är de oftast villiga att samarbeta.

  • caliningrad
    Eva 081 skrev 2012-03-10 06:48:25 följande:
    Jag blir GALEN! Att så många föräldrar inte har koll på allmän barnpsykologi och hur man stärker barns självkänsla är sorgligt men man kan ha överseende om det. Men att utbildade pedagoger inte har det, jag SKÄMS över min yrkesgrupp när jag läser sånt här. Har ingen reflekterat över VARFÖR pojkarna gör så här? Eller FRÅGAT dom, kanske pratat med dom och lagt fram problemet rakt upp på bordet och frågat dom tillsammans om de har en lösning. Tar man barns tankar på allvar så är de oftast villiga att samarbeta.
    du, förstärk barnens självkänsla, egoism och egotripp....
    Förstör lärarnas auktoritet i skolan.
    Förstör samhället.
    Var stolt över din yrkesgrupp. 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2012-03-10 07:19:25 följande:
    du, förstärk barnens självkänsla, egoism och egotripp....

    Hur tänkte du nu? Likställer du självkänsla med egoism .
  • Kaffegalningen

    Eva 081: nu vet jag inte om du vänder dig till mig eftersom jag är emot skamvrå MEN... Det är många barn i förskolan (och skolan idag!), i förskolan här är det tre personal på 22 barn om de är över tre år, förskoleklassen kan vara 30 barn på två pedagoger, skolan är 20-25 barn på en pedagog. Det är OMÖJLIGT att anpassa verksamheten efter varje enskilt barn, man får utgå från någon mellanväg. Om jag nu ska ha en lektion i no i förskolan och två barn är total ointresserade kan jag för det första inte stryka arbetet i NO eftersom läroplanen säger att vi ska arbeta med det, jag kan inte heller anpassa lektionspasset (en samling t ex) efter bara de barnen - vad gör jag med övriga gruppen? Hos oss är man ensam med 11 barn på samlingen, då måste barnen acceptera att det inte alltid är det roligaste jag kommer att ta upp.

    Jag menar inte att man inte ska locka barnen, försöka fånga intressen osv. men till syvende och sist kan man inte alltid anpassa sig till alla barn samtidigt jämt!

    Att lära sig sitta still och lyssna även om det inte är skoj - det måste vi alla lära oss. Hur skulle vår chef säga om vi störde verksamheten bara det blev tråkigt?

  • perla2010
    Kaffegalningen skrev 2012-03-10 07:44:54 följande:
    Eva 081: nu vet jag inte om du vänder dig till mig eftersom jag är emot skamvrå MEN... Det är många barn i förskolan (och skolan idag!), i förskolan här är det tre personal på 22 barn om de är över tre år, förskoleklassen kan vara 30 barn på två pedagoger, skolan är 20-25 barn på en pedagog. Det är OMÖJLIGT att anpassa verksamheten efter varje enskilt barn, man får utgå från någon mellanväg. Om jag nu ska ha en lektion i no i förskolan och två barn är total ointresserade kan jag för det första inte stryka arbetet i NO eftersom läroplanen säger att vi ska arbeta med det, jag kan inte heller anpassa lektionspasset (en samling t ex) efter bara de barnen - vad gör jag med övriga gruppen? Hos oss är man ensam med 11 barn på samlingen, då måste barnen acceptera att det inte alltid är det roligaste jag kommer att ta upp.

    Jag menar inte att man inte ska locka barnen, försöka fånga intressen osv. men till syvende och sist kan man inte alltid anpassa sig till alla barn samtidigt jämt!

    Att lära sig sitta still och lyssna även om det inte är skoj - det måste vi alla lära oss. Hur skulle vår chef säga om vi störde verksamheten bara det blev tråkigt?
    Nu är jag helt OT men undrar; är det svårt att undervisa i förskoleklass? Är barnen intresserade? Jag är själv 82:a så började när jag var 7 år.
  • Kaffegalningen

    Jag jobbar själv inte i förskoleklass, har enbart vikarierat enstaka dagar men jag har släktingar som jobbar i förskoleklass. Ofta tar de en mindre grupp om en tio barn i ett rum och undervisar medan kollegan har resten själv som får ha fri lek.

  • Kaffegalningen

    Så att undervisa i helgrupp kan vara svårt, speciellt då alla barn ska komma till tals och man som pedagog får sitta och hyssja hela tiden för att de ledsnar innan man gått varvet runt. Tyvärr kan inte alla vara aktiva samtidigt i en stor grupp i alla aktiviteter så då måste barnen kunna sitta och lyssna på varandra för att det ska funka. Men de aktiviteter man gör i helgrupp är få och korta eftersom det brukar vara svårt att ha styr på alla samtidigt som kvalitén behålls.

  • cruz

    Calinggrad: Grejen är att du tycks tro att time out är det enda sättet att sätta gränser. Du har ju fullkomligt snöat in på det. Du tror dig veta att min son får en uppfostran utan gränser. Jag har aldrig påstått att personalen inte får sätta gränser. Men jag kräver av personal som faktiskt har utbildning och lön ska kunna sätta gränser på ett sätt som gör att barn lär sig något. De får gärna ta ut sonen från sagorummet under pågående läsning om han stör, ha ett allvarligt snack och sedan sätta honom med någon självständig sysselsättning. Till detta krävs det två personal, en som stannar o läser o en som pratar med min son. Sådan personltäthet finns på avdelningen.

    När det gäller skola så antar jag att situationen är annorlunda då en pedagog är ensam med en stor grupp. Där hoppas jag att man gör en ordentlig utredning av barn som har stora problem med att sitta stilla och inte störa och att man vid behov sätter in resurser. Ett barn ska aldrig behövas straffas med isolering pga personalbrist.

Svar på tråden Skamvrå på förskolan