• Catalyst

    Flytta till en annan stad utan pengar eller arbete?

    Hej, jag har funderat på att flytta till en annan stad, jag har inga pengar och inget jobb och jag vill veta hur jag ska göra för att flytta till en ny stad. Ska jag söka jobb eller lägenhet först? Även om jag får en lägenhet först så har jag inget jobb och om jag söker jobb först så har jag ingen lägenhet i staden. Just nu bor jag i halmstad och vill flytta till Göteborg. Jag bor hos mina föräldrar och allt som jag äger är det som finns i mitt sovrum vilket inte är mycket.

    Anledningen till att jag vill flytta långt från halmstad är för att få en ny start med  nya vänner och möjligheter. Det som jag har här i halmstad är bara massa besvikelser och dålig minnen. Jag skulle antagligen fråga någon kompis om han/hon hade velat flytta med mig som rumskompis. Jag har svårt att få nya vänner och föredrar att flytta med någon jag känner. Men jag behöver lite hjälp på traven så jag vet hur jag ska göra för att flytta, mm,

  • Svar på tråden Flytta till en annan stad utan pengar eller arbete?
  • Hannah76

    Du vill inte studera? Det är ju oftare ett enklare sätt att flytta på. Studentboende och så har man studiebidrag+lån.

    Men annars så måste du ha en inkomst innan du har ett boende.

  • Catalyst

    Jag har inte planerat att studera mer, jag är nöjd med att vara undersköterska och även om jag skulle studera mer så har jag ingen aning om vad jag vill bli...

  • Hannah76
    Catalyst skrev 2012-03-18 10:30:47 följande:
    Jag har inte planerat att studera mer, jag är nöjd med att vara undersköterska och även om jag skulle studera mer så har jag ingen aning om vad jag vill bli...

    Ok. då får du nog börja med att söka arbete. Och sen ett boende. Finns ju tex rum att hyra till att börja med.
  • Nyfiken gul

    Huvudsaken är ju att du i första hand har en inkomst - vilken som helst. Är du arbetslös har du väl a-kassa?  I så fall kan du ju börja leta bostad.

      


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hannah76
    Catalyst skrev 2012-03-18 10:35:09 följande:
    okej, Med rum att hyra menar du gruppboende då?

    Gruppboende??
    Nej jag menar att man hyr ett rum antingen av en förmedling eller av en privatperson.
    Samtidigt som man letar annan bostad förstås. Har du ställt dig i någon bostadskö?
  • Catalyst

    Jag har inte a-kassa och jag har inte ställt mig i en bostadskö. Det är väldigt svårt att få jobb i halmstad efter som att alla får sparken överallt och det är för mycket personal redan. Med andra ord har jag inte haft ett riktigt jobb än mer än små tjänster som jag gör åt andra som vill ha hjälp. Pengarna har för det mesta gått till vårdcentral och tandläkare. Socialen ville inte hjälpa mig att betala min tandläkarräkning på 5 tusen och därefter började jag göra småjobb.

  • Nyfiken gul
    Catalyst skrev 2012-03-18 10:42:49 följande:
    Jag har inte a-kassa och jag har inte ställt mig i en bostadskö. Det är väldigt svårt att få jobb i halmstad efter som att alla får sparken överallt och det är för mycket personal redan. Med andra ord har jag inte haft ett riktigt jobb än mer än små tjänster som jag gör åt andra som vill ha hjälp. Pengarna har för det mesta gått till vårdcentral och tandläkare. Socialen ville inte hjälpa mig att betala min tandläkarräkning på 5 tusen och därefter började jag göra småjobb.

    tja, det är svårt då om du inte har några pengar.

    Soc kan hjälpa till att betala en flytt , men då krävs det att du är garanterad en anställning för att få hjälp med att flytta.

    Så länge du inte har nån inkomst får du söka jobb i första hand, du får ringa arbetsförmedlingen i Göteborg och kolla vad dom kan erbjuda, sök självmant alla jobb du kan hitta som passar med din utbildning.  Kanske du kan få möjlighet att få nån praktik nånstans i Göteborg? Då får du ju i alla fall pengar ett tag framåt.    
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Catalyst

    Det låter som en bra ide. Jag skulle inte få fast jobb direkt. Om jag söker jobb på ett äldreboende så blir jag först timanställd och måste jobba ca 1000 timmar på olika ställen innan jag blir fast anställd. Jag söker helst jobb själv utan arbetsförmedlingen eftersom det är lättare och går snabbare.
    En av mina kompisar gick till arbetsförmedlingen och har inte fått jobb eller praktik på ett år nu och en annan av mina kompisar sökte jobb själv och blev provanställd redan efter 3 månader :)

  • Hannah76
    Catalyst skrev 2012-03-18 10:54:04 följande:
    Det låter som en bra ide. Jag skulle inte få fast jobb direkt. Om jag söker jobb på ett äldreboende så blir jag först timanställd och måste jobba ca 1000 timmar på olika ställen innan jag blir fast anställd. Jag söker helst jobb själv utan arbetsförmedlingen eftersom det är lättare och går snabbare.
    En av mina kompisar gick till arbetsförmedlingen och har inte fått jobb eller praktik på ett år nu och en annan av mina kompisar sökte jobb själv och blev provanställd redan efter 3 månader :)

    Fast man går inte dirket till ams för att få ett arbete.. Det har sina fördelar att vara inskriven där. Och meningen är ju att man söker arbete på heltid när man är arbetslös och inskriven på ams.. Skillnaden är att du kan få en inkomst om du är inskriven, medans du inte får ett öra  om du står utanför. Soc kommer inte att hjälpa dig om du inte är inskriven på ams.
Svar på tråden Flytta till en annan stad utan pengar eller arbete?