• Anonym

    Vad ska man ha empati till?

    Vad ger det för fördelar med att kunna känna empati, vad är det bra till?

  • Svar på tråden Vad ska man ha empati till?
  • Emelie 491
    Selfish Geene skrev 2012-04-15 22:01:12 följande:
    det skulle kunna bero på en förvärvad skada under graviditet eller förlossning (eller tidiga uppväxtår) eller en slumpmässig genetisk defekt.

    Att en egenskap inte är ärftlig betyder inte per automatik att den är miljöbetingad
    Det har du rätt i, jag har kanske snöat in lite på arv-miljöfrågan, det finns ju som sagt mellanting också
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-04-15 21:59:17 följande:
    1-0 till empati där det har du en poäng i. Men likaså där skulle en empatilös ha något behov av att känna detta då dom inte vet vad det innebär?

    En teori är att empatilösa människor lever i en egen liten lyckobubbla då dom inte har något behov av det dom inte vet att dom saknar.

    Finns det något som säger att en människa med empatisk förmåga känner sig lyckligare med stimulans från andra empatiska personer än en utan då den empatilösa inte vet vad empati innebär?

    Börjar bli en riktigt intressant tråd detta; )!
    Utanförskap borde de väl kunna känna?! (eftersom de vet att de inte fungerar som alla andra)

    Eller är känslan av utanförskap också ett resultat av förmåga att sätta sig in i (och bry sig om) vad andra människor känner? 
  • Anonym
    Emelie 491 skrev 2012-04-15 21:56:16 följande:
    Jag utgår från de (få) studier jag läst. Man har kommet fram till att brist på empati inte är ärftligt, då måste ju empati per definition utvecklas under uppväxten tycker jag. Sen är det väl inte så konstigt om det är vanligare i vissa familjer med empatilösa personer, eftersom barn som inte växt upp med empati, kärlek och värme (som brukar gå hand i hand) knappast kan förvänts utveckla egenskaperna själv.

    Jag tror helt klart inte att att empatilösa personer tycker att de går miste om något, eftersom många av dem som sagt ser det som en fördel. Och om man vill bli lite filosofisk kan man ju fråga hur en empatilös individ definierar en nära relation?
    Såg också från vetenskapensvärld tror jag det var då små barn fick välja mellan en snäll nalle mot en elak i ett uppspelat scenario så tog 70% av barnen den snälla nallen så det skulle också kunna påvisa att vi också i grunden föds mer snälla.

    Frågan är vem som är lyckligast den empatilöse i egenskap av att inte behöva känna någon empati eller empatiska personen som har den förmågan men också skulle medföra ett krav på empatiska relationer?  
  • Emelie 491
    Selfish Geene skrev 2012-04-15 22:04:54 följande:
    Utanförskap borde de väl kunna känna?! (eftersom de vet att de inte fungerar som alla andra)

    Eller är känslan av utanförskap också ett resultat av förmåga att sätta sig in i (och bry sig om) vad andra människor känner? 
    Hur vet de att de inte är som alla andra? Man utgår ju från sig själv i sina relationer ("jag vet att min partner blir arg om jag slår honom, då borde han veta att jag blir arg om han slår mig"). Har man inte förstått att man saknar empati kan man väll mycket väl tro att det är ett normaltillstånd?
  • Aloeveran
    Anonym skrev 2012-04-15 21:59:17 följande:
    1-0 till empati där det har du en poäng i. Men likaså där skulle en empatilös ha något behov av att känna detta då dom inte vet vad det innebär?

    En teori är att empatilösa människor lever i en egen liten lyckobubbla då dom inte har något behov av det dom inte vet att dom saknar.

    Finns det något som säger att en människa med empatisk förmåga känner sig lyckligare med stimulans från andra empatiska personer än en utan då den empatilösa inte vet vad empati innebär?

    Börjar bli en riktigt intressant tråd detta; )!
    Jag tror du tänker fel här: Empati är ett teoretiskt abstrakt begrepp på vissa sätt att agera som vi tycker oss kunna beskriva i termer av beteende. Det har också en kulturell aspekt. Är det tex socialt accepterat att känna empati med en brottsling eller med någon som kränker andra pga en hjärnskada? Empati  är inte något som "bor" i människan. Lycka är lika undflyende. Ingen människa är lycklig hela tiden så jag tycker att du generaliserar. Å andra sidan kanske forskning snart visar vilka delar av hjärnan som är aktiva när vi känner med andra människors känslor. Jag tror att evolutionsmedicinen undersöker just den typen av kopplingar. De sk. spegelneuronerna kan vara inblandande här också även om det är ett omstritt forskningsfält så vitt jag läst. (som amatör)

    Hjärnforskaren Damasio har skrivit mycket om hjärnan och känslor-

    http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Antonio%20Damasio

    För övrigt skulle du kanske tycka att det vore intressant att läsa böcker av Ayn Rand som skrivit mycket både romaner och filosofi utifrån detta tema.  Varför inte läsa tex romanen The Fountaind head?  Kolla detta citat:
    "Människor har fått lära sig att deras första angelägenhet är att lindra andras lidande. Men lidande är en sjukdom. Om man skulle råka på det försöker man ge lindring och hjälp. Att göra det till det högsta kriteriet på dygd är att göra lidandet till det viktigaste i livet. Då måste människor vilja se andra lida – för att kunna vara dygdiga. Så är altruismen beskaffad." (s. 833)

    http://www.brainyquote.com/quotes/authors/a/ayn_rand.html

    http://sv.wikiquote.org/wiki/Ayn_Rand
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2012-04-15 22:04:54 följande:
    Utanförskap borde de väl kunna känna?! (eftersom de vet att de inte fungerar som alla andra)

    Eller är känslan av utanförskap också ett resultat av förmåga att sätta sig in i (och bry sig om) vad andra människor känner? 
    Sant, där skulle en ev spelad och inlärt beteende kunna bekräfta det behovet så frågan är om det hänger ihop med empati.

    Men en riktig nära relation med ömhet blir svårt men där är frågan om det är något dom saknar och isf om det är något som säger att dom som har den förmågan skulle vara lyckligare?
  • Selfish Geene
    Emelie 491 skrev 2012-04-15 22:11:28 följande:
    Hur vet de att de inte är som alla andra? Man utgår ju från sig själv i sina relationer ("jag vet att min partner blir arg om jag slår honom, då borde han veta att jag blir arg om han slår mig"). Har man inte förstått att man saknar empati kan man väll mycket väl tro att det är ett normaltillstånd?
    Jag tror att omgivningen kommer tala om för vederbörande att hen är annorlunda, när hen börjar skolan om inte annat.

    Men även om de inte gör det så borde hen märka att andra människor reagerar annorlunda på olika retningar än vederbörande själv gör i samma situation.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-04-15 22:13:15 följande:
    Sant, där skulle en ev spelad och inlärt beteende kunna bekräfta det behovet så frågan är om det hänger ihop med empati.

    Men en riktig nära relation med ömhet blir svårt men där är frågan om det är något dom saknar och isf om det är något som säger att dom som har den förmågan skulle vara lyckligare?
    Jag tror absolut att en person utan empati kan vara lycklig under rätt förutsättningar även om jag tror att oförmåga att känna empati är ett funktionshinder, men ett funktionshinder man kan leva ett lyckligt och fullgott liv med.
  • Anonym

    Min fråga kvarstår lever empatilösa människor i en lyckobubbla då dom saknar behov av ömsesidig empati och lär sig bekräftelse sociala spelet och tillhörighet med inlärda beteende mönster.

    Inget behov av ömsesidigt empati och ömhet från andra visst är det en kittlande tanke?

  • Anonym
    Aloeveran skrev 2012-04-15 22:11:51 följande:
    Jag tror du tänker fel här: Empati är ett teoretiskt abstrakt begrepp på vissa sätt att agera som vi tycker oss kunna beskriva i termer av beteende. Det har också en kulturell aspekt. Är det tex socialt accepterat att känna empati med en brottsling eller med någon som kränker andra pga en hjärnskada? Empati  är inte något som "bor" i människan. Lycka är lika undflyende. Ingen människa är lycklig hela tiden så jag tycker att du generaliserar. Å andra sidan kanske forskning snart visar vilka delar av hjärnan som är aktiva när vi känner med andra människors känslor. Jag tror att evolutionsmedicinen undersöker just den typen av kopplingar. De sk. spegelneuronerna kan vara inblandande här också även om det är ett omstritt forskningsfält så vitt jag läst. (som amatör)

    Hjärnforskaren Damasio har skrivit mycket om hjärnan och känslor-

    www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?auth...

    För övrigt skulle du kanske tycka att det vore intressant att läsa böcker av Ayn Rand som skrivit mycket både romaner och filosofi utifrån detta tema.  Varför inte läsa tex romanen The Fountaind head?  Kolla detta citat:
    "Människor har fått lära sig att deras första angelägenhet är att lindra andras lidande. Men lidande är en sjukdom. Om man skulle råka på det försöker man ge lindring och hjälp. Att göra det till det högsta kriteriet på dygd är att göra lidandet till det viktigaste i livet. Då måste människor vilja se andra lida – för att kunna vara dygdiga. Så är altruismen beskaffad." (s. 833)

    www.brainyquote.com/quotes/authors/a/ayn_rand...

    sv.wikiquote.org/wiki/Ayn_Rand
    Tror jag förstår det första du skrev.

    Frågan är bara om det är något dom går förlorat då dom saknar behov av detta?

    Kan det vara så att dom helt enkelt är mer lyckliga utan att känna sådan saknad då dom kan lära sig hur dom ska agera för att uppnå som jag skrev tidigare tillhörighet, få bekräftelse, uppmärksamhet osv.

    Dom behöver aldrig känna saknad av närhet ömhet osv.
Svar på tråden Vad ska man ha empati till?