• Anonym (bonus)

    Begrava ett barn, separerade föräldrar...

    Som rubriken säger... föräldrarna separerade, barnet avlider.

    Hur gör man i kyrkan under begravningen? Vem sitter vart? Vart sitter bonusföräldrar? Bonus-mor/far-föräldrar?

  • Svar på tråden Begrava ett barn, separerade föräldrar...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-09 22:54:49 följande:
    Begravningsgudstjänst eller begravning, vilket som så tror jag du förstår vad som menas.

    Är man inte önskad av närmast sörjande så borde man ta ett steg tillbaks och definitivt inte försöka kränga någon plats i närheten av de som inte önskar en där.

    Detta säger sunda förnuftet och det har inget att göra med om man får eller inte får närvara.
    Det sunda förnuftet säger att man som bio mamma får acceptera att den nya bonusmamman kommer på begravningen.

    De som inte förstår det har problem med sin egen självkänsla och sin egen mammaroll.

    Man ska vara glad över att man har en bonusmamma som verkligen tycker om barnet 

    Det handlar om en familj som vill ta avsked. Det hade inte varit ngn disskution om det hade handlat  om en fosterfamilj som hade haft hand om ett barn som avlider, ska bara bioföräldrarna ta avsked eller ska de som haft barnet även de få komma.....de räknas ju med som en fosterfamilj som haft sina fosterbarn i flera år.........ska inte de få komma om bioföräldrarna säger nej, 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-10 01:57:42 följande:
    Det sunda förnuftet säger att man som bio mamma får acceptera att den nya bonusmamman kommer på begravningen.

    De som inte förstår det har problem med sin egen självkänsla och sin egen mammaroll.

    Man ska vara glad över att man har en bonusmamma som verkligen tycker om barnet 

    Det handlar om en familj som vill ta avsked. Det hade inte varit ngn disskution om det hade handlat  om en fosterfamilj som hade haft hand om ett barn som avlider, ska bara bioföräldrarna ta avsked eller ska de som haft barnet även de få komma.....de räknas ju med som en fosterfamilj som haft sina fosterbarn i flera år.........ska inte de få komma om bioföräldrarna säger nej, 
    Det är lite detta som är kärnan i det hela, det spelar ingen roll i detta läge om mamman är svartsjuk eller om pappan är det eller om bonus mamma eller bonus pappan är det.

    Kan man inte hålla sams så bör de som inte står barnet närmast hålla sig på avstånd.
  • Merlot

    Ingen som funderat ur syskons synvinkel? Tänk er ett syskon på pappas sida som är helt förkrossat över att ha förlorat ett syskon och verkligen behöver sin mamma där. Är biomammans önskan då viktigare än ett syskons? Ska syskonen tvingas vara utan sin mamma eller sitta längast bak med henne? (det finns många barn som känner att de föredrar mamma i en sån situation även om det inte är helt korrekt ur denna svartvita "båda föräldrarna duger lika bra" syn)

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-10 03:05:03 följande:
    Det är lite detta som är kärnan i det hela, det spelar ingen roll i detta läge om mamman är svartsjuk eller om pappan är det eller om bonus mamma eller bonus pappan är det.

    Kan man inte hålla sams så bör de som inte står barnet närmast hålla sig på avstånd.
    Men om man har levt med det döda barnet som en extra mamma i 15 år, barnet har varit här varannan vecka och har verkligen haft bonusmamman som en trygghet.

    Barnet har halvsyskon som är några år yngre hos pappan. Mamman har alltid känt agg över att pappan har en ny, men bonusbarnet trivs med hela sin familj och känner lika stor trygghet med både bonus mamma som sin bio mamma.

    Tycker du på allvar att en biomamma ska få bestämma att bonusmamman inte får komma på begravningen och ta avsked av ett barn som hon har behandlat lika som sina egna, som hon har älskat och tröstat, matat samt bytt blöjor på........ett barn som är som hennes eget.

    Blod är inte alltid tjockare än vatten, tänk på alla adopterade de har samma kärlek ifrån sina adoptivföräldrar som bonusbarnen kan ha i från sina bonusföräldrar.

    Tänk efter lite.......... 
  • Donum
    Anonym skrev 2012-06-09 22:54:49 följande:
    Begravningsgudstjänst eller begravning, vilket som så tror jag du förstår vad som menas.

    Är man inte önskad av närmast sörjande så borde man ta ett steg tillbaks och definitivt inte försöka kränga någon plats i närheten av de som inte önskar en där.

    Detta säger sunda förnuftet och det har inget att göra med om man får eller inte får närvara.
    Eftersom du använder uttryck som att "tränga sig på" och "kränga någon plats" så är det absolut relevant att det inte är möjligt på en gudstjänst. 

    Det sunda förnuftet säger att det är idiotiskt att någon ska ha invändningar mot att andra människor kommer på en begravningsgudstjänst, med undantag möjligen för om vederbörande mördat den som begravs.  
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-05-05 13:14:12 följande:
    Jag förstår att du vill vara där för din sambo, men om det ses som negativt av den andre bioföräldern tycker jag att du ska backa. Sitt någon rad bak i kyrkan helt enkelt, du får trösta din sambo efter begravningen. Vad DU vill är inte viktigt, det är de närmast sörjande som behöver mest utrymme att få sörja på sitt sätt.
    Är det viktigare att den ena föräldern får som hen vill än att den andra föräldern inte får (välbehövligt?) stöd av sin nuvarande partner?
  • systeryster3
    Anonym (bonus) skrev 2012-06-07 18:51:58 följande:
    Nu blev det ju som det blev, så debatten kan väl få vara mer allmän.

    Men ni tycker inte att PAPPAN har rätt att ha sin partner närvarande? Varför ska hans ex bestämma att kvinnan som han ansåg god nog att dela barnets och hans liv inte få vara där? Varför ska barnets biologiska mor ha rätten att säga att bonusmamman inte hade någon rätt att vara i barnets liv? När andra mindre närstående är välkomna? Kan hålla med att det kanske inte är läge att sätta sig intill varandra, men inte få komma alls?
    Det var faktiskt det jag reagerade på...

    Föräldrarna till barnet har naturligtvis rätt att besluta vad de vill, MEN en förälder har inte rätt att köra över den andra genom att dra undan dess stöttepelare. Om modern ogillar att pappans partner är där, tycker jag ändå att det ska vara upp till pappan att välja, för han vet bäst om han behöver det stödet eller inte, och tvärt om. Men man ska inte välja bara som trots eller för att såra... Visa hänsyn, men inte bli överkörd.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-10 13:32:57 följande:
    Men om man har levt med det döda barnet som en extra mamma i 15 år, barnet har varit här varannan vecka och har verkligen haft bonusmamman som en trygghet.

    Barnet har halvsyskon som är några år yngre hos pappan. Mamman har alltid känt agg över att pappan har en ny, men bonusbarnet trivs med hela sin familj och känner lika stor trygghet med både bonus mamma som sin bio mamma.

    Tycker du på allvar att en biomamma ska få bestämma att bonusmamman inte får komma på begravningen och ta avsked av ett barn som hon har behandlat lika som sina egna, som hon har älskat och tröstat, matat samt bytt blöjor på........ett barn som är som hennes eget.

    Blod är inte alltid tjockare än vatten, tänk på alla adopterade de har samma kärlek ifrån sina adoptivföräldrar som bonusbarnen kan ha i från sina bonusföräldrar.

    Tänk efter lite.......... 
    Man får under sådana förhållanden hoppas att föräldrarna, bio och bonus, har ett vuxet och normalt förhållande till varandra.

    Jag står fortfarande kvar vid min åsikt. Två föräldrar som inte drar jämt bör inte sitta tillsammans i kyrkan och spy ut sitt skit under en begravning.
    Klarar man inte av det så bör den ena hålla sig undan.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-06-10 15:38:14 följande:
    Eftersom du använder uttryck som att "tränga sig på" och "kränga någon plats" så är det absolut relevant att det inte är möjligt på en gudstjänst. 

    Det sunda förnuftet säger att det är idiotiskt att någon ska ha invändningar mot att andra människor kommer på en begravningsgudstjänst, med undantag möjligen för om vederbörande mördat den som begravs.  
    Att du och jag har skilda åsikter säger inte att det är du som använder sunt förnuft.

    Sunt förnuft säger att man inte sätter sig bredvid en biologisk förälder om man vet att detta grumlar avslutet för denne.
  • Donum
    Anonym skrev 2012-06-10 18:55:35 följande:
    Att du och jag har skilda åsikter säger inte att det är du som använder sunt förnuft.

    Sunt förnuft säger att man inte sätter sig bredvid en biologisk förälder om man vet att detta grumlar avslutet för denne.
    Inte heller att det är du som använder sunt förnuft, my dear. Flört

    Det är egentligen inte alls sunt förnuft att alla är välkomna till gudstjänst i kyrkan. Det är så det ligger till. Det är kyrkan som bestämmer och bestämmelsen är sådan att alla är välkomna, oavsett om någon biologisk förälder har problem med en ny kvinna. 

    För övrigt är det väl ingen som har sagt att vederbörande ska sitta bredvid en förälder?
    Du får gärna försöka få fram en poäng, men det är mer klädsamt om du gör det med någon sorts grund.  
  • Anonym
    Donum skrev 2012-06-10 19:38:23 följande:
    Inte heller att det är du som använder sunt förnuft, my dear. Flört

    Det är egentligen inte alls sunt förnuft att alla är välkomna till gudstjänst i kyrkan. Det är så det ligger till. Det är kyrkan som bestämmer och bestämmelsen är sådan att alla är välkomna, oavsett om någon biologisk förälder har problem med en ny kvinna. 

    För övrigt är det väl ingen som har sagt att vederbörande ska sitta bredvid en förälder?
    Du får gärna försöka få fram en poäng, men det är mer klädsamt om du gör det med någon sorts grund.  
    Eller man..

    Det är just en poäng som saknas här. Det är så avskalat att det inte lämnar utrymme för intrigerande bonusföräldrar. För det är exakt vad den människa som väljer att ta en plats bredvid föräldrarna är om denne inte fattar att backa i ett sådant läge, intrigerande.

    Det är exakt främre raden jag pratar om då TS lämnat öppet att hon vill sitta och kramas när pappan är ledsen. Misstänker att han också sitter där.

    Det vore rätt klädsamt av dig att hålla reda på vad du vill få fram så kan jag hålla reda på vad jag vill få fram.
Svar på tråden Begrava ett barn, separerade föräldrar...