• ChrisK­yle
    Äldre 29 May 10:04
    12514 visningar
    13 svar
    13
    12514

    Svinninge?

    Hej,

    Vi är en liten familj på 3st som för tillfället bort i lägenhet i stan (Östermalmstorg) Vi har sedan en tid tillbaka gått i husköpartankar och tittat runt en hel del, främst i norrort eftersom vi båda kommer där ifrån och har våra jobb där.

    Vi har båt och spenderar många timmar i Skärgården så vi började kolla på områden som ligger nära havet men också stan. Vi hittade då ett område som tidigare varit helt okänt för oss. Svinninge, ett mycket trevligt område mellan Täby & Vaxholm, ca 25-min med bil från stan. Gångavstånd till den egna sandstranden från de flesta fastigheterna och egen båtplats som ingår för alla som bor där.

    Någon som har några erfarenheter av Svinninge och vet vad som planeras för området i framtiden? Sett att det byggs en heldel stora och fina villor vilket borde borga för en god investering och ett bra andrahandsvärde den dagen man ev. vill sälja. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Svinninge?
  • Äldre 29 May 10:09
    #1

    Hej, uppvuxen i Vaxholm och har bott både i Svinninge och i Åkersberga. Fina områden i Svinninge men väldigt dålig kommunaltrafik. Men det kommer säkert att bli bättre eftersom det byggs mer och mer där. Dessutom tror jag det är dagis planerat i området om jag inte kommer ihåg fel. Cykelbana planerad. Hade gärna bott där igen men just då passade det inte. Fråga om du vill...


    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Äldre 29 May 10:17
    #2

    Vi kollade på svinninge när vi köpte hus men valde ett annat område då svinninge hade kommit "för kort" i utvecklingen och vi inte ville vänta på att området skulle "ta fart". Men jag tror precis som du att det kan vara ett bra köp. Fint läge och inte så dyrt ännu. Kolla på detaljplanerna så kan du hitta en hel del information, ska finnas på kommunens hemsida.

  • ChrisK­yle
    Äldre 29 May 12:42
    #3

    Tack för svaren, låter bra med dagis! Var förbi nyligen och såg att de är klara med upprustningen av alla vägar och kommunalt vatten & avlopp i området, blev riktigt bra.

    Det är bara att hålla sig uppdaterad på Hemnet vartefter det dyker upp några intressanta objekt/tomter att bygga på

  • Äldre 29 May 18:52
    #4

    Kolla med kommunens planeringsavdelning hur planeringen är för området, ev. Detaljplaner på g etc.

  • vännen
    Äldre 30 May 09:36
    #5

    Det finns ingen kommunal service, dåliga bussförbindelser och har i alla fall för ett par år sen varit ett rätt stökigt område. Alla bråkiga ungar kom från svinninge...

  • Äldre 1 Jun 21:19
    #6

    Stökigt område skulle jag inte vilja säga att det är.... har själv bott här nu sedan 2007 och är extremt lugnt! Det händer väldigt mkt i området och är väldigt mkt barn här. Tror att detta område kommer att växa!!

  • Äldre 3 May 08:28
    #7
    Bor i området sedan ett tag tillbaka och trivs fantastiskt bra. Bad, båtplatser, lugnt och vacker natur. Att bussförbindelserna är dåliga och kommunal service lyser med sin frånvaro stämmer, men stökigt? Var då? Brukar vara lika lugnt på kvällspromenaden alla dagar i veckan inklusive storhelger. Det känns nästan onödigt att låsa huset när man åker hemifrån.

    Kommunalt VA kommer överallt inom två år (lär bli dyrt, stora tomter här), en F-6-friskola är planerad men kommer inte att bli klar 2013. Bättre förbindelser lär det väl också bli efter att detaljplanen är utförd men inget är sagt om det vad jag vet. Det enda som egentligen behövs är tätare anslutning till Vaxholmsbussarna in mot stan.

    Resarö på andra sidan vattnet är samma typ av område, men har kommit längre i utvecklingen. Bättre bussförbindelser, skola finns, cykelväg till civilisationen i Vaxholm, men man får mindre hus/läge för samma peng. Och köerna till båtplats är längre.Lycka till med husköpet (om ni fortfarande letar)! 
  • Äldre 3 May 08:37
    #8
    [Blev konstig radbrytning där...postar om]

    Bor i området sedan ett tag tillbaka och trivs fantastiskt bra. Bad,
    båtplatser, lugnt och vacker natur. Att bussförbindelserna är dåliga
    och kommunal service lyser med sin frånvaro stämmer, men stökigt?
    Var då? Brukar vara lika lugnt på kvällspromenaden alla dagar i
    veckan inklusive storhelger. Det känns nästan onödigt att låsa
    huset när man åker hemifrån.

    Kommunalt VA kommer överallt inom två år (lär bli dyrt, stora
    tomter här), en F-6-friskola är planerad men kommer inte att bli
    klar 2013. Bättre förbindelser lär det väl också bli efter att
    detaljplanen är utförd men inget är sagt om det vad jag vet.
    Det enda som egentligen behövs är tätare anslutning till
    Vaxholmsbussarna in mot stan.

    Resarö på andra sidan vattnet är samma typ av område,
    men har kommit längre i utvecklingen. Bättre bussförbindelser,
    skola finns, cykelväg till civilisationen i Vaxholm, men man får
    mindre hus/läge för samma peng. Och köerna till båtplats är längre.

    Lycka till med husköpet (om ni fortfarande letar)!
  • julaft­on24
    Äldre 27 Nov 11:25
    #9
    vännen skrev 2012-05-30 09:36:11 följande:
    Det finns ingen kommunal service, dåliga bussförbindelser och har i alla fall för ett par år sen varit ett rätt stökigt område. Alla bråkiga ungar kom från svinninge...
    Jag antar att du är från Vaxholm eller Åkersberga då de närmaste skolorna från Svinninge ligger i dessa områden och därav att ungdomar från Svinninge går i dessa. Att generalisera ungdomar från Svinninge och kalla dem bråkiga är ju bara pinsamt. Oavsett vart du bor i Sverige så kommer det alltid finnas några ungdomar med dålig uppfostran. 
    I denna del av  norra Stockholm  (Vaxholm, Åkersberga och Täby) så skulle jag säga att Svinninge är det absolut lugnaste området. Vaxholm är ju för exempel 10 gånger värre när det gäller bråkstakar i diverse områden.
    Detta kan jag säga då jag har bott i Vaxholm, Svinninge, Åkersberga men är nu mer bosatt på Södermalm.

    Tillbaks till ämnet så kan jag säga att Svinninge har en fantastisk miljö med många trevliga barnfamiljer. Var där och hälsade på några familjevänner för någon månad sen och nu har det byggts nya vägar och trottoarer, cykelbana m.m. Man har verkligen bevarat den fantastiskt fina skärgårdsmiljön och kombinerat den med bättre och säkrare vägar. Kan verkligen rekommendera Svinninge. Perfekt för barnfamiljer!

    Med vänlig hälsning,
  • CNL
    Äldre 1 Jun 11:06
    #10

    Någon som vet hur det går med den planerade 1-6 skolan i området, när blir den klar och var kommer den byggas?

  • Äldre 17 Mar 10:56
    #11

    Svinninge har nog möjligheterna att bli ett bra område framöver. Men som fler säger har området kommit lite kort i utvecklingen. Många ljusa och fina områden utmed vattnet men i övrigt domineras det av tät granvegitation och är mörkt, speciellt vintertid.

    Om ni planerar att flytta dit, undvik fastigheter i närheten av Svinningevägen och Nantesvägen som är vältrafikerade, speciellt av motorcyklister sommartid. Trafiken lär också tillta med en ökad exploatering och utflyttning.

  • Sat 13 Mar 2021 17:22
    #12

    Hej! Tråden är lite gammal men skulle någon kunna uppdatera mig hur det är i Svinninge nu?

    Vi är en barnfamilj som vill ha mer lantlig känsla och har funderat på Svinninge.

    Vad är det för typ av människor som bor där? Mycket barnfamiljer? Akademiker? Arbetarklass? Svenska/utrikesfödda?

    Är det nån skola på gång i området? Var går era barn i skola?

    Berätta gärna!

  • Wed 8 Mar 2023 10:52
    #13
    peterpeterpeter skrev 2021-03-13 17:22:21 följande:

    Hej! Tråden är lite gammal men skulle någon kunna uppdatera mig hur det är i Svinninge nu?

    Vi är en barnfamilj som vill ha mer lantlig känsla och har funderat på Svinninge.

    Vad är det för typ av människor som bor där? Mycket barnfamiljer? Akademiker? Arbetarklass? Svenska/utrikesfödda?

    Är det nån skola på gång i området? Var går era barn i skola?

    Berätta gärna!


    Jag bor i Svinninge med min familj. Väldigt många företagsledare och företagare, nästan uteslutande akademiker. Det byggs otroligt många stora villor i klassisk stil med spröjsade fönster och torn. Det är ett väldigt homogent område.
    Det känns lite som Saltsjö-Boo Gård för 10 år sen. En grundskola är på gång och det har byggts många förskolor.

    Jag skulle satsa på Svartgarn/hästängsudd. Absolut bästa läget i Svinninge.
Svar på tråden Svinninge?