• Womanizer

    Svenska tjejer - ett socialt förfall

    Bästa Familjeliv,

    När jag för några år sedan träffade en kvinna från Ukraina som tillfälligt jobbade som tolk i Sverige fick jag en helt annan syn på jämställdhet. Idag är vi ett lyckligt par sedan några år och för henne är det otänkbart att jag som man ska laga mat, städa eller utföra annat hushållsarbete. Hon ser det som sin plikt som kvinna på samma sätt som det är min plikt att försörja oss. 

    Kvinnan jag är tillsammans med ses av mina vänner som lite av en trophy-wife (vi är dock inte gifta).  Detta då hon är en sådan som andra män stannar upp och vänder sig om på gatan för att beundra. För henne är det naturligt att göra sig vacker varje dag och att klä sig snyggt. Hon berättade att en kvinna är mannens visitkort, och därför vill hon alltid göra ett vackert intryck. Själv är jag knappast något modell men har samtidigt aldrig haft svårt att träffa svenska tjejer tidigare.

    I början var det lite ovant att lära mig förstå hur denna kvinna fungerade. Som svensk man var jag van med att göra det mesta i samförstånd med min respektive. Detta förklarade hon dock efter ett tag att jag skulle sluta med. I öststaterna ses det som direkt omanligt att rådfråga sin kvinna vilken film hon vill se, eller om det är okej för henne att jag bjuder hem några vänner eller kollegor. En man i hennes ögon är inte rädd för att ta dessa initiativ själv och kvinnan följer efter. 

    När vi hade varit tillsammans en tid bjöd jag hem några kollegor. Hon var väldigt glad över detta eftersom hon då gavs chansen att visa hur duktig hon var i köket och hur bra kvinna hon var. Middagen blev en festmåltid värd nobellmiddagen och hela tiden servade hon våra gäster och var lyhörd inför att de skulle må så bra som möjligt. En av tjejerna i sällskapet började sedan prata skit om mig på kontoret eftersom hon ansåg att jag var en mansgris som förtryckte denna kvinna. När jag berättade det för tjejen blev hon för första gånger helt vansinnig. Hon var i princip beredd att ringa upp denna tjej och läsa lusen av henne. 

    För henne var jag en drömkille. Jag dricker mig aldrig berusad, har ordnat ekonomi, gör henne glad med små presenter och skulle aldrig drömma om att slå henne. Inte heller springer jag till prostituerade eller går på porrklubb vilket är väldigt vanligt förekommande för ukrainska män. Jämställdhet för henne handlar inte om dela på hushållssysslorna utan om att båda tar delat ansvar för helheten. Hon som kvinna sköter hemmet, och jag som man sköter ekonomin. 

    Hon jobbar förvisso lite fortfarande som översättare, och drar också in pengar. Detta är dock enbart för att hon tycker det är roligt, och hon gör det enbart några timmar i veckan som en hobby eftersom hon talar och skriver flera språk flytande. 

    Varje morgon när väckarklockan ringer kliver hon upp för att ordna kaffe och frukost åt mig samt stryker skjortan om det behövs. När jag kommer hem möter hon mig i hallen med ett leende och hänger upp min kavaj. Maten står alltid uppdukat på bordet och som regel är det flera rätter att välja på. Efter maten vet hon att jag gillar att byta till bekvämare kläder luta mig tillbaka i favoritfåtöljen och läsa DI. Varje gång kommer hon ut med kaffe och efterrätt, eller något fruktfat. 

    Sex blir aldrig en förhandlingsfråga som det kan bli i andra förhållanden. Trots att vi nu varit tillsammans ett par år har vi sex varje dag, och ibland flera gånger varje dag. Bättre sexliv har jag aldrig haft! Går vi ut, om det så bara är till affären ska både sminket, håret och kläderna fixas till innan. Det är dock något hon gör varje dag på rutin så det är väldigt sällan jag behöver vänta någon längre tid innan vi kan lämna hemmet. 

    Finns det nackdelar? Jodå, det gör det. När hennes morfar blev sjuk åkte hon dit och var borta i två veckor för att ta hand om honom. Kvinnor från öst är väldigt familjeorienterade och familjen är alltid viktigt och högt prioriterad. De har kommit och hälsat på 2 ggr och det blir lite väl intensivt för min smak. 

    Fördomarna från omgivningen fanns naturligtvis där, och finns så även idag om än i mindre omfattning. Allt från nedlåtande blickar till en kvinna som mer eller mindre förklarade mig som en värsta sortens våldtäktsman som utnyttjade försvarslösa fattiga kvinnor. Att hon sedan tjänade nästan lika bra som mig eftersom hon var anställd på ett internationellt företag spelade ingen som helst roll. Att hon dessutom var snygg var tydligen ett problem också eftersom jag (tydligen i egenskap av ful) inte hade rätt att ha en snygg kvinna.

    När jag träffade denna tjej var jag helt själv om det på kontoret. Nu har två andra manliga kollegor gjort precis samma sak, och de säger båda samma sak: Aldrig mer en svensk kvinna!

    Detta är inte på något sätt ett försök att trycka ner svenska tjejer, utan ett sätt att få igång diskussionen om könsroller på riktigt. Feminister vill gärna framhålla sig som jämställda samtidigt som jag sällan hör någon feminist kritisera det faktum att det idag finns ett tiotal lagar i Sverige som aktivt diskriminerar män. Inte heller det faktum att deras kamp om jämställdhet resulterat i att män idag gör mer av det som tidigare främst sågs som kvinnans uppgifter (ta han om hem, matlagning och ungar) medan typiska manliga sysslor fortfarande utförs av främst män. Hur ser ni på det? Berätta gärna om ni är en han/hon eller hen och vilken ålder ni har så blir det enklare att se om det finns något mönster. 

    Tack för ordet. 

      
  • Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall
  • SupersurasunkSara

    Ja du TS, du har samma syn på jämställdhet som jag. I stort iaf. Jag anser att man inte måste dela rakt av på allt, men båda ska ha lika stora möjligheter till att slappna av eller göra något roligt för sin egen skull.

    Dock, om båda avskyr att diska, ja då får man dela på det. Och om min sambo släpade hem folk hur som helst blir jag galen, jag gillar inte oannonserat besök. Inte heller roas jag av att titta på vuxna karlar som står och håller i ett fiskespö. Men ibland tittar jag på sånt iaf, för att han vill. Och ibland tittar vi på något jag gillar.

    Att ge och ta är vad det handlar om. Sen är det ju upp till var och en vad det innebär.

  • AugustZ
    AugustZ skrev 2012-06-18 22:34:30 följande:
    Jag är 26 år & man, och jag skulle ALDRIG vilja ha det som du, ärligt talat.

    "Som svensk man var jag van med att göra det mesta i samförstånd med min respektive. Detta förklarade hon dock efter ett tag att jag skulle sluta med. I öststaterna ses det som direkt omanligt att rådfråga sin kvinna vilken film hon vill se, eller om det är okej för henne att jag bjuder hem några vänner eller kollegor. En man i hennes ögon är inte rädd för att ta dessa initiativ själv och kvinnan följer efter. " Jag vill inte alltid välja film, och skulle må dåligt själv om jag alltid valde och min kvinna sa "välj du, det är du som är mannen så du bestämmer", jag vill se något som båda vill se, hur kul är det att se på en film med någon som egentligen tycker att filmen är urtrist? Jag vill vara någon som min kvinna "följer efter", jag vill ha en självständig kvinna som kan hävda sin plats, tar för sig och kräver att få vara en del av allting. Jag skulle tycka att det var jätte jobbigt, om min kvinna hela tiden tyckte att jag skulle bestämma allting. Jag vill inte ha ett sådant ansvar.

    "Varje morgon när väckarklockan ringer kliver hon upp för att ordna kaffe och frukost åt mig samt stryker skjortan om det behövs. När jag kommer hem möter hon mig i hallen med ett leende och hänger upp min kavaj. Maten står alltid uppdukat på bordet och som regel är det flera rätter att välja på. Efter maten vet hon att jag gillar att byta till bekvämare kläder luta mig tillbaka i favoritfåtöljen och läsa DI. Varje gång kommer hon ut med kaffe och efterrätt, eller något fruktfat. " Jag hade tyckt att det hade känts väldigt obekvämt om min kvinna passade upp på mig hela tiden. Jag behöver ingen som passar upp på mig. Visst är det mysigt att någon gång få frukost på sängen eller bli överraskad med en efterrätt, men det är inget som jag vill ska ske varje dag och jag vill ju också få chansen att göra detta för henne någon gång ibland.

    "Sex blir aldrig en förhandlingsfråga som det kan bli i andra förhållanden. Trots att vi nu varit tillsammans ett par år har vi sex varje dag, och ibland flera gånger varje dag. Bättre sexliv har jag aldrig haft! Går vi ut, om det så bara är till affären ska både sminket, håret och kläderna fixas till innan. Det är dock något hon gör varje dag på rutin så det är väldigt sällan jag behöver vänta någon längre tid innan vi kan lämna hemmet. "
    Det är väl bra för er om ni har sex flera gånger varje dag och om båda trivs med det. Men jag själv har inte intresse att ha sex flera gånger per dag och jag vill absolut aldrig ha sex om min kvinna visar minsta tecken till att inte ha lust med det, sex ska enligt mig vara på bådas villkor, jag skulle aldrig kunna njuta om jag visste att min kvinna inte njöt fullt ut. Jag hade inte heller orkat ha en kvinna som är så pass fåfäng och utseendefixerad att hon känner att hon måste fixa håret och sminka sig varje gång vi ska någonstans, det hade blivit väldigt tröttsamt. Jag har en kvinna som kan gå i myskläder. osminkad för att handla bröd (eller vad som nu ska handlas), och det känns väldigt bra att hon har en sådan avslappnad attityd till sitt utseende. Jag tycker att smink är onödigt och att naturligt är vackrast, jag har aldrig ens kollat åt kvinnor som ser ut att ha ägnat timtal åt att sminka sig, det känns bara överspelat för min del. Så länge hygienen sköts så är jag nöjd. (men det viktigaste är såklart att hon är nöjd med sig själv!)

    Jag tycker om att laga mat, ett av mina absoluta intressen faktiskt, & skulle min kvinna komma & säga till mig att jag inte ska göra det för att jag är man, hade hon blivit dumpad snabbare än kvickt, kan jag ju säga. Jag vill även ta hand om mina barn och uppfostra dem minst lika mycket som barnens mamma.

    Sen att du säger att män är diskriminerade i Sverige är ju skrattretande, öppna ögonen och se verkligheten istället. Män är inte diskriminerade bara för att vi helt plötsligt inte är privilegierade i samhället. Det är väl bra om du och din kvinna trivs med det livet som ni lever, men att säga att svenska tjejer är ett social förfall är ju bara skrattretande. Jag tycker att du låter som en riktig mansgris med en väldigt nedvärderande syn på kvinnor. Men det är min åsikt!

     
    Menade förstårs att jag inte vill vara någon som min kvinna "följer efter"!
  • Velouria
    Womanizer skrev 2012-06-18 22:26:23 följande:
    Jag är medveten om att jag rör upp känslor. Främst för att jag förstör folks godtrogna världsbild. 
    Det är din fördom om att folket här är hemmablinda. Vi är många som är väl medvetna om både det samhälle vi själva lever i och många andra samhällen med deras strukturer i form av kulturer, ideal, värderingar etc.

    Men du ska veta att vi ändå mycket hellre lever i vårt svenska samhälle med våra strukturer än den som din fru är uppvuxen i. Och det som får oss att reagera negativt är hur intolerant du framställer dig själv endast pga att du har funnit din drömkvinna. Din "nyfrälsthet" har gjort dig fientligt inställd till den svenska kvinnan och du projicerar endast dina egna tillkortakommanden på den svenska kvinnan genom att du framställer henne som det sociala förfallet.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Anonym (Fina mig)

    Allt är relativt... ett uttryck som är användbart på så många områden. Är själv en öststatstjej, dock väldigt försvenskad, och jag har hört min mor säga mer än en ggn att en man som inte dricker, inte slår och dessutom klarar av att byta en blöja och kan ta hand om ett barn är guld värd!

    Du är guld värd i hennes ögon, jämfört med vad hon skulle ha i sitt hemland. Så när hon jämför dig med de männen så tycker hon att hon vunnit högsta vinsten och behandlar dig därefter. medans en svensk tjej skulle ta dig för givet och inte behandla dig som en prins.

    Njut, det verkar ju vara en win-win situation för er båda! men se på svenska tjejer för vad de är, inte behöver de tacka högre makter för att ha fångat en drömkille, de flesta svensson är ju såna normala, vettiga killar. du är inget extra kap i svenska tjejers ögon på samma sätt. du sticker inte ut som i jämförelse med ukrainska män.

  • Fiona M
    Womanizer skrev 2012-06-18 21:41:53 följande:
    Nu vet jag inte om jag har skrivit att jag tycker att det är skillnad mellan sex och närhet, men defacto har du rätt i att jag tycker så. Det tror jag nog de flesta håller med om. Närhet är för mig ett så mycket större begrepp, och folk bestraffar/belönar med säkerhet med båda relativt ofta. Kommer mannen hem med en iPhone till flickvänner kan du ger dig på att han den kvällen har större chans till både sex och närhet av sin fru än om han kommer hem med en älskarinna. 
    eh... jag fattar inte vad du skriver.
    alls.
  • Fiona M
    Womanizer skrev 2012-06-18 21:44:51 följande:
    Naturligtvis ser jag min flickvän som ett föredöme. På samma sätt som den moderna svenska kvinnan ser sin moderna svenska "jämställda" man som ett föredöme. Många tror tyvärr att de har tolkningsföreträde på vad som är absolut rätt- och fel.  
    precis som du själv tycker du har tolkningsföreträde?
  • Anonym (...)

    jag sköter hemmet och barnen, lagar mat och tvättar min mans kläder jag gör allt för att han ska vara lycklig. han jobbar och håller i ekonomin men jag skulle aldrig i hela mitt liv betjäna honom som den slaven din kvinna verkar vara. lovar dig att ditt "praktexemplar" till kvinna säkert undrar när hon ska få sova ut eller slippa sex för en dag, eller att du kanske ska få arslet ur vagn å hänga upp din egen kavaj ... hon kanske är rädd? skulle inte förvåna mig med dom hårda förhållanden dom har i hemlandet? inte tror jag att hon skulle säga det till dig. hon är din trofe, klart du inte vill ha en svensk kvinna mer, en svensk har ju vilja och kan säga ifrån. haha usch för såna mansgrisar som du!

  • Anonym (har ni barn?)

    Vad händer den dag då ni skaffar barn? Då blir det nog mycket som förändras för er iaf.

  • Mymla
    AugustZ skrev 2012-06-18 22:34:30 följande:
    Jag är 26 år & man, och jag skulle ALDRIG vilja ha det som du, ärligt talat.

    "Som svensk man var jag van med att göra det mesta i samförstånd med min respektive. Detta förklarade hon dock efter ett tag att jag skulle sluta med. I öststaterna ses det som direkt omanligt att rådfråga sin kvinna vilken film hon vill se, eller om det är okej för henne att jag bjuder hem några vänner eller kollegor. En man i hennes ögon är inte rädd för att ta dessa initiativ själv och kvinnan följer efter. " Jag vill inte alltid välja film, och skulle må dåligt själv om jag alltid valde och min kvinna sa "välj du, det är du som är mannen så du bestämmer", jag vill se något som båda vill se, hur kul är det att se på en film med någon som egentligen tycker att filmen är urtrist? Jag vill vara någon som min kvinna "följer efter", jag vill ha en självständig kvinna som kan hävda sin plats, tar för sig och kräver att få vara en del av allting. Jag skulle tycka att det var jätte jobbigt, om min kvinna hela tiden tyckte att jag skulle bestämma allting. Jag vill inte ha ett sådant ansvar.

    "Varje morgon när väckarklockan ringer kliver hon upp för att ordna kaffe och frukost åt mig samt stryker skjortan om det behövs. När jag kommer hem möter hon mig i hallen med ett leende och hänger upp min kavaj. Maten står alltid uppdukat på bordet och som regel är det flera rätter att välja på. Efter maten vet hon att jag gillar att byta till bekvämare kläder luta mig tillbaka i favoritfåtöljen och läsa DI. Varje gång kommer hon ut med kaffe och efterrätt, eller något fruktfat. " Jag hade tyckt att det hade känts väldigt obekvämt om min kvinna passade upp på mig hela tiden. Jag behöver ingen som passar upp på mig. Visst är det mysigt att någon gång få frukost på sängen eller bli överraskad med en efterrätt, men det är inget som jag vill ska ske varje dag och jag vill ju också få chansen att göra detta för henne någon gång ibland.

    "Sex blir aldrig en förhandlingsfråga som det kan bli i andra förhållanden. Trots att vi nu varit tillsammans ett par år har vi sex varje dag, och ibland flera gånger varje dag. Bättre sexliv har jag aldrig haft! Går vi ut, om det så bara är till affären ska både sminket, håret och kläderna fixas till innan. Det är dock något hon gör varje dag på rutin så det är väldigt sällan jag behöver vänta någon längre tid innan vi kan lämna hemmet. "
    Det är väl bra för er om ni har sex flera gånger varje dag och om båda trivs med det. Men jag själv har inte intresse att ha sex flera gånger per dag och jag vill absolut aldrig ha sex om min kvinna visar minsta tecken till att inte ha lust med det, sex ska enligt mig vara på bådas villkor, jag skulle aldrig kunna njuta om jag visste att min kvinna inte njöt fullt ut. Jag hade inte heller orkat ha en kvinna som är så pass fåfäng och utseendefixerad att hon känner att hon måste fixa håret och sminka sig varje gång vi ska någonstans, det hade blivit väldigt tröttsamt. Jag har en kvinna som kan gå i myskläder. osminkad för att handla bröd (eller vad som nu ska handlas), och det känns väldigt bra att hon har en sådan avslappnad attityd till sitt utseende. Jag tycker att smink är onödigt och att naturligt är vackrast, jag har aldrig ens kollat åt kvinnor som ser ut att ha ägnat timtal åt att sminka sig, det känns bara överspelat för min del. Så länge hygienen sköts så är jag nöjd. (men det viktigaste är såklart att hon är nöjd med sig själv!)

    Jag tycker om att laga mat, ett av mina absoluta intressen faktiskt, & skulle min kvinna komma & säga till mig att jag inte ska göra det för att jag är man, hade hon blivit dumpad snabbare än kvickt, kan jag ju säga. Jag vill även ta hand om mina barn och uppfostra dem minst lika mycket som barnens mamma.

    Sen att du säger att män är diskriminerade i Sverige är ju skrattretande, öppna ögonen och se verkligheten istället. Män är inte diskriminerade bara för att vi helt plötsligt inte är privilegierade i samhället. Det är väl bra om du och din kvinna trivs med det livet som ni lever, men att säga att svenska tjejer är ett social förfall är ju bara skrattretande. Jag tycker att du låter som en riktig mansgris med en väldigt nedvärderande syn på kvinnor. Men det är min åsikt!

     
    Är lite småkär i August nu
  • Fiona M
    Millicent skrev 2012-06-18 22:01:16 följande:
    Vilken konstig trådstart. Förstår inte varför du blandar ihop så många företeelser.

    Du är nöjd med din fru. Om det är för att du älskar henne som person eller för att hon är så behändig och från Ukraina går inte riktigt att utläsa tyvärr. Förhoppningsvis är hennes person och det andra i er relation viktigare än hennes kultur.

    På något sätt hamnar du i att arbetsfördelningen och tiden man lägger på utseende etc är det som gör relationen värd något.

    Du har vänner som tänker likadant. Sen gör du på något sätt om det till en sanning att svenska kvinnor därmed är sämre att vara ihop med och någon sorts förfall. Det är en märklig generalisering. 

    Alla män håller inte med dig. Även om alla män skulle hålla med dig så skulle jag säga so what! Jag skulle inte stå ut i en sån relation och jag älskar mitt jobb. Var jag tvungen att välja mellan ditt alternativ och att vara ensam skulle jag välja att vara ensam och fortsätta ta hand om mina barn själv, odla min karriär, umgås med mina vänner. Sex kan man ordna ändå. 

    Det kan finnas något mycket fint i självuppoffrande handlingar. Men det slutar vara fint om den som ägnar sig åt sån omsorg inte får tillbaka den i den valuta som den uppskattar. Om båda ger ur hjärtat det den andra behöver blir det fint. Om en ger och den andra sitter och gnuggar händerna åt det han håvar in så blir det genast mindre fint. Du bara listar allt hon gör för dig och hur bra du har det för det. Nästan klappar dig på ryggen eller slår dig för bröstet som en signal till andra män vad de borde få av kvinnor och till kvinnor vad de borde ge till män. I verkligheten handlar det om att hitta en balans så att båda ger och får och är lika nöjda och tillfreds oavsett hur fördelningen exakt ser ut. Om det här är receptet på din lycka så kul för dig TS. Låt oss hoppas att det är receptet på din frus lycka och att du är intresserad av om hon är lycklig med vad du ger henne. Och låt för guds skull andra komma på sitt eget recept.  
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall