• blåbär02

    Vi som är överviktiga & gravida.

    Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

    Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

    Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

    {#emotions_dlg.flower}


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

    c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

    Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

    Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

    Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • tuuli

    Sista veckan i andra trimestern! Bebisen sparkar på och jag har ganska mycket foglossning, kan bara gå 1 km om dagen. Har svårt att sova om nätterna, både insomnia rent allmänt och ligger obekvämt. Har fortfarande inte gått upp något.  

    Vad är grejen med inlägg som bara är "mm." som jag ser här och där på forumet? 

  • idetenklabordetvackra
    Vasilisat skrev 2016-10-12 08:49:42 följande:

    Uuuuu gratulerara snart är du i mål  ooo va mysigt 

    Jag kan bara säga att det är samma här med foster rörelser, vissa dagar är det lungt så in i sjutton ....och andra dagar känner man , att nu är lillen vaken 

    Jag är v 31 ( 30+3) . Och som jag har förstått av BM, då bebis sover mycket innan stora debuten 


    ja jag känner den ju men tror ja blir nojig när jag läser hur andras lever om.. man ska alltid jämföra dum som man är.har moderkaka i framvägg med.. tror den mår fint där inne :) bara den ville vända sig snart.. suck .. sjukt obekvämt med någon som grejar med sitt huvud mot revbenen.. bränner som eld när jag sitter / kör bil.. men snart färdig hehe

    får veta om 1 1/2 vecka om de blir vändningsförsök lr snitt nu ist.. är inte sugen på att göra ett försök heller.. har pratat med min svärmor som jobbat med nyfödda hela sitt yrkesliv och gör än, och hon tkr inte jag ska försöka utan få planerat snitt direkt.. dels för stressen för min del då jah redan är väldigt känslig pga sjukdom sen för att många ggr vänder de sig tillbaka lr så slutar de i akutsnitt .. gaah vänd på dig !!
  • Tess1990
    idetenklabordetvackra skrev 2016-10-13 08:44:52 följande:

    ja jag känner den ju men tror ja blir nojig när jag läser hur andras lever om.. man ska alltid jämföra dum som man är.har moderkaka i framvägg med.. tror den mår fint där inne :) bara den ville vända sig snart.. suck .. sjukt obekvämt med någon som grejar med sitt huvud mot revbenen.. bränner som eld när jag sitter / kör bil.. men snart färdig hehe

    får veta om 1 1/2 vecka om de blir vändningsförsök lr snitt nu ist.. är inte sugen på att göra ett försök heller.. har pratat med min svärmor som jobbat med nyfödda hela sitt yrkesliv och gör än, och hon tkr inte jag ska försöka utan få planerat snitt direkt.. dels för stressen för min del då jah redan är väldigt känslig pga sjukdom sen för att många ggr vänder de sig tillbaka lr så slutar de i akutsnitt .. gaah vänd på dig !!


    Jag får veta om ca. 3 veckor om de blir vändningsförsök eller snitt :/

    Ska på TUL då och lägeskontroll, då bebis är så stor så kanske hen inte kan vända sig själv eller vändningförsök inte är möjligt och isf blir de snitt 1-2 veckor efter

    Men vill inte snittas! Men är rädd för vändningsförsök också :/ att de kan sättas igång, gå fel eller att hen vänder sig fel igen

    Hade hen varit mindre kanske jag hade fått försöka föda i säte, vilket hade känts okej då de är andra barnet (oftast lite lättare) och jag litar på att min kropp skulle klara de, men en stor bebis.. nej de kommer inte funka och dom vill inte låta mig försöka ens

    Så ja hoppas våra ungar vänder på sig!
  • Vasilisat

    Fick kallelse från dietisten ... tänkte : OK,jag ger ett försök där...
    Åkte ner,betalade för besöket,satt mig ner och väntade .... 5min över ...10min över...15min över...tiden ....! 
    Då reste jag på mig och gick därifrån ! 
    Vitsen att ha bokad tid när dietisten dyker inte upp?
    Jo,jag är punktlig och petig . Hade nån kommit ut och sagt att det dröjer på tiden om jag kan vänta en stund till ,hade inte varit så problematisk för mig . Men när man har bokad tid,dessutom man betalar för det och ingen bryr sig ,var är vitsen då? 

    Hur länge hade ni väntat ? 

    Även om överviktigt och gravid idag, jag har mycket erfarenhet bakom mig med kost och träning. Kommer inte behålla övervikten efter BF,men nu, nu vill jag låta kroppen vara och göra sitt grej istället för att plåga den och tala om till mig själv hur fett jag är ... Jag tar paus från dålig självbild ! 

  • stor grön drake
    Vasilisat skrev 2016-10-14 11:34:39 följande:

    Fick kallelse från dietisten ... tänkte : OK,jag ger ett försök där...

    Åkte ner,betalade för besöket,satt mig ner och väntade .... 5min över ...10min över...15min över...tiden ....! 

    Då reste jag på mig och gick därifrån ! 

    Vitsen att ha bokad tid när dietisten dyker inte upp?

    Jo,jag är punktlig och petig . Hade nån kommit ut och sagt att det dröjer på tiden om jag kan vänta en stund till ,hade inte varit så problematisk för mig . Men när man har bokad tid,dessutom man betalar för det och ingen bryr sig ,var är vitsen då? 

    Hur länge hade ni väntat ? 

    Även om överviktigt och gravid idag, jag har mycket erfarenhet bakom mig med kost och träning. Kommer inte behålla övervikten efter BF,men nu, nu vill jag låta kroppen vara och göra sitt grej istället för att plåga den och tala om till mig själv hur fett jag är ... Jag tar paus från dålig självbild ! 


    Här är besöket gratis (dvs pengarna tillbaka) om man måste vänta mer än 45 minuter, så jag hade väntat det. Men varit väldigt, väldigt irriterad.

    Paus i dålig självrisk tycker jag att är klokt!

    .

    Jag har slutat vara illamående, och även börjat jobba igen. Jag tycker kläderna känns lösare men enligt jobbvågen har jag gått upp. Troligtvis är det muskler då jag innan varit väldigt stilla (i jämförelse mot på jobbet alltså) i nästan 5 månader. Och så är jag nu hungrigare när jag jobbar, så jag kan äta vanliga portioner mat igen, och inte bara barnportioner med sallad. Jag bävar lite för besöket hos BM om 1,5 vecka, samtidigt är jag nyfiken.
  • Vasilisat
    stor grön drake skrev 2016-10-14 17:44:29 följande:
    Här är besöket gratis (dvs pengarna tillbaka) om man måste vänta mer än 45 minuter, så jag hade väntat det. Men varit väldigt, väldigt irriterad.

    Paus i dålig självrisk tycker jag att är klokt!

    .

    Jag har slutat vara illamående, och även börjat jobba igen. Jag tycker kläderna känns lösare men enligt jobbvågen har jag gått upp. Troligtvis är det muskler då jag innan varit väldigt stilla (i jämförelse mot på jobbet alltså) i nästan 5 månader. Och så är jag nu hungrigare när jag jobbar, så jag kan äta vanliga portioner mat igen, och inte bara barnportioner med sallad. Jag bävar lite för besöket hos BM om 1,5 vecka, samtidigt är jag nyfiken.
    Oj oj, skönt att höra att du mår bättre nu :) 

    Från början var inte riktigt engagerad att besöka dietisten, då jag har mycket erfarenhet bakom mig med kost och idiotträning Obestämd
    Samt jag har följt med min lillebror(han är bara 16 och stor som ett hus,kallar han för tvådörrarsskåp,fast inte fet)  som också blev påtvingad att besöka dietisten, har redan hört hur detta går till, tallriksmodellen och kalorier (fast dom pratar mycket om tomma kalorier,bara räkna räkna räkna) poängen är väl att få i sig näringsrika för att kroppen ska ha byggstenar :) men det missade dietisten,han räknade upp hur mycket chips och energy dryck brorsan får ta per dag Skrikandes eller 2000kcal på gurka Tungan ute Under all kritik ! 
    Så jag orkade inte slösa bort min tid,gick och köpte geisha som sedan slank ner med en kopp te Flört Jag trivs i kroppen jag har HjärtaGravid
  • stor grön drake
    Vasilisat skrev 2016-10-14 18:52:07 följande:

    Oj oj, skönt att höra att du mår bättre nu :) 

    Från början var inte riktigt engagerad att besöka dietisten, då jag har mycket erfarenhet bakom mig med kost och idiotträning 

    Samt jag har följt med min lillebror(han är bara 16 och stor som ett hus,kallar han för tvådörrarsskåp,fast inte fet)  som också blev påtvingad att besöka dietisten, har redan hört hur detta går till, tallriksmodellen och kalorier (fast dom pratar mycket om tomma kalorier,bara räkna räkna räkna) poängen är väl att få i sig näringsrika för att kroppen ska ha byggstenar :) men det missade dietisten,han räknade upp hur mycket chips och energy dryck brorsan får ta per dag  eller 2000kcal på gurka  Under all kritik ! 

    Så jag orkade inte slösa bort min tid,gick och köpte geisha som sedan slank ner med en kopp te  Jag trivs i kroppen jag har 


    Det låter som vår dietskötetska som jag varit flera vändor till sedan sena tonåren och inte haft mycket nytta av. Så det sa jag nej till. Dietisten var jag OK med att pröva, tänkte att hon skulle ha mer kunskap om individuella skillnader osv. Jag hade hört mycket gott om henne från andra som träffat henne av väldigt varierande skäl.

    För mig var det bra då hon gav flera bra tips på vad jag kunde testa äta, som var bättre än de saker jag kunde äta just då. Tex ett ljust bröd son endå var ganska nyttigt, bättre sorts jogurt, att det var bättre att äta "frukost" till middag än inget alls, och lite andra knep. BM upplevde när hon läste journalen att jag hade fått ganska strikta kostråd/matplan men den var i stort sett det jag redan åt, men med lite bättre råvaror. Vissa av tipsen funkade, andra inte. Hon respekterade när jag sa "nej, det kan jag inte äta just nu".
  • Hallondricka
    Vasilisat skrev 2016-10-14 11:34:39 följande:

    Fick kallelse från dietisten ... tänkte : OK,jag ger ett försök där...

    Åkte ner,betalade för besöket,satt mig ner och väntade .... 5min över ...10min över...15min över...tiden ....! 

    Då reste jag på mig och gick därifrån ! 

    Vitsen att ha bokad tid när dietisten dyker inte upp?

    Jo,jag är punktlig och petig . Hade nån kommit ut och sagt att det dröjer på tiden om jag kan vänta en stund till ,hade inte varit så problematisk för mig . Men när man har bokad tid,dessutom man betalar för det och ingen bryr sig ,var är vitsen då? 

    Hur länge hade ni väntat ? 

    Även om överviktigt och gravid idag, jag har mycket erfarenhet bakom mig med kost och träning. Kommer inte behålla övervikten efter BF,men nu, nu vill jag låta kroppen vara och göra sitt grej istället för att plåga den och tala om till mig själv hur fett jag är ... Jag tar paus från dålig självbild ! 


    Till dietisten hade jag nog inte väntat så länge heller, i och med att det är bortkastad tid över huvud taget där (är min egna uppfattning). Men när jag ska göra ctg-kurva får man ibland vänta 2 timmar, även om man har bokad tid. Väldigt kul när man bara känner sig stressad att komma tillbaka till jobbet.
  • Hallondricka

    Går in i vecka 33 nu. Mår hyfsat bra ändå, lite foglossning men det tycker jag man får räkna med. Vågen står på -5kg och lillkillen i magen ligger på -22% just nu. Det gjorde vårt första barn i denna veckan med.

    Blir lite trött på alla vårdpersonal som säkert bara vill ens bästa men alla säger olika. Barnmorskan är nöjd med vikten och nästan jublar varje gång jag stöller mig på vågen där, men samtidigt säger hon att jag inte bör gå ner så mycket mer. Överläkaren som gör de extra ultraljuden tycker allt ser bra ut och är nöjd med bebisen då vi med graviditetsdiabetes i regel föder större barn, men samtidigt säger han att bebisen kanske inte får tillräckligt med näring.

    Diabetes mottagningen sparkar samtidigt bakut om jag äter mat med lite mer kolhydrater i som i sin tur leder till högre blodsocker. Så jag äter lågkolhydratskost just nu, men då går jag ner i vikt. Känner mig lite förvirrad. Gick till deras dietist förra graviditeten och då var det grova mackor och fullkornsprodukter som gällde enligt henne, men då rusar blodsockret upp. Jaja, 7 veckor kvar som mest sen får jag sköta mig själv.

  • idetenklabordetvackra
    Tess1990 skrev 2016-10-13 11:47:16 följande:

    Jag får veta om ca. 3 veckor om de blir vändningsförsök eller snitt :/

    Ska på TUL då och lägeskontroll, då bebis är så stor så kanske hen inte kan vända sig själv eller vändningförsök inte är möjligt och isf blir de snitt 1-2 veckor efter

    Men vill inte snittas! Men är rädd för vändningsförsök också :/ att de kan sättas igång, gå fel eller att hen vänder sig fel igen

    Hade hen varit mindre kanske jag hade fått försöka föda i säte, vilket hade känts okej då de är andra barnet (oftast lite lättare) och jag litar på att min kropp skulle klara de, men en stor bebis.. nej de kommer inte funka och dom vill inte låta mig försöka ens

    Så ja hoppas våra ungar vänder på sig!


    ja denna väntan på en vändning.. min verkar trivas så här haha.. hur stor är din bebis ? jag har ingen aning om hur de ligger till där inne , här får man inte tul osv för övervikt om nu inte värden skulle vara dåliga lr man gör en drastisk vändning uppåt på kurvan.. börjar bli nervös att den är stor och inte kan komma runt.. då är de inte idé att tvinga den runt känner jag..

    hellre då ett planerat snitt än en stressad bebis under ett vändningsförsök som blir akutsnitt.. men ja vill helst föda naturligt men inte i säte..

    ska ringa redan på måndag och diskutera detta med fl , vill inte vänta till nästa bm besök och få ännu mer väntan.. vilken vecka var du i ?
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.